retard-messiah

Direktlänk till inlägg 16 maj 2021

KARANTÄN BOKRECENSION: THE CONFERENCE OF THE BIRDS

Av Paul Karlsson - 16 maj 2021 15:17

 

THE CONFERENCE OF THE BIRDS


Efter den otippade fortsättningen med den fjärde boken “Map of Days” på “Miss Peregrines Home For Peculiar” trilogin så har jag nu även läst den femte boken som heter “The Conference of the Birds” och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om bokens handling.


Jacob Portman har fått en uppgift sin farfar Abes vän H: Att avlämna en ny besynnerlig person, Noor Pradesh, till en tomgastjägare, enbart känd som V. Men Noor är jagad. Hon är måltavla för en gammal profetia, en profetia som förutspått en annalkande apokalyps. Om Noor räddas, så räddas också framtiden för de besynnerliga. Jacob har bara några förvirrande spår och tiden håller på att rinna ut. Han måste komma på hur han ska hitta V, den mest gåtfulla och mäktigaste av farfar Abes tidigare bundsförvanter.


Den fjärde boken avslutades verkligen med en cliffhanger så att man när man nått den bokens slut verkligen kände ett sug efter att få läsa fortsättningen. Boken “The Conference of the Birds” tar vid precis efter det spännande slutet och spänningen hålls verkligen igång ifrån början till slut. Det blir därmed väldigt svårt att lägga ifrån sig boken innan man har nått fram till slutet. Böckerna i den här bokserien har ganska genomgående haft en mörk ton. Den här boken är snäppet mörkare och något vuxnare i sin ton vilket jag verkligen gillar. Många frågetecken ifrån de tidigare böckerna i serien nystas ut och allt knyts ihop inför den kommande sjätte boken som förmodligen är avslutningen. En del nya och intressanta karaktärer dyker upp på resans gång. Spänningen byggs upp inför den mäktiga finalen i bok 6 och även denna gång avslutas det med en cliffhanger som gör att man verkligen vill ha fortsättningen levererad så fort man har nått fram till det där spännande slutet. Om man tidigare har gillat den värld som Ransom Riggs har skapat i de här böckerna så lär man inte bli besviken när man läser “The Conference of the Birds”. Den har allt det där som man blev trollbunden av i de föregående böckerna.


Boken kan starkt rekommenderas om man som jag gillar lättläst fantasy med en väldigt mörk ton. Gillade man de senare Harry Potter böckerna i slutet av den bokserien så finns det en del likheter. Det är vissa små likheter som finns med de lite mörkare Harry Potter böckerna så att fansen av de böckerna kan uppskatta det som “Miss Peregrine” böckerna levererar. Men tilläggas bör att den värld som författaren Ransom Riggs har skapat är väldigt originell och liknar i grunden inte något annat som har skrivits. Jag blev helt såld även på den här boken och mitt betyg till boken “The Conference of the Birds” är en stark femma av fem möjliga.

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Torsdag 2 maj 14:27

  STORMSKÄRS MAJA   Jag såg en trailer när jag var på ett föregående biobesök. Det jag fick intrycket av i trailern var en visuellt vacker svensk film i skärgårdsmiljö. Filmen var “Stormskärs Maja” som har en litterär förlaga och ...

Av Paul Karlsson - Onsdag 17 april 15:57

  BACK TO BLACK   Artisten och ikonen Amy Winehouse har nu fått sin historia berättad i filmen “Back To Black" som jag har var på bio och sett. Jag ska därmed berätta vad jag tyckte i denna recension. Men först lite om handlingen. Fil...

Av Paul Karlsson - Torsdag 4 april 18:31

  GHOSTBUSTERS: FROZEN EMPIRE   Ghostbusters franchisen har efter framgången med den senaste delen “Ghostbusters: Afterlife” fått sin fortsättning med filmen “Ghosbusters: Frozen Empire”. Den filmen har jag varit och s...

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards