retard-messiah

Alla inlägg under maj 2017

Av Paul Karlsson - 26 maj 2017 00:48

PIRATES OF THE CARIBBEAN:
DEAD MEN TELL NO TALES


Nu har Johnny Depp efter ett ganska långt uppehåll ifrån karaktären Jack Sparrow gjort en femte "Pirates of the Caribbean" film. Jag är ett troget Johnny Depp fan. Så jag har därmed givetvis varit och sett filmen vid premiären. Så nu ska jag berätta vad jag tyckte med denna recension. Men först ska jag lite kort berätta om handlingen.


Captain Jack Sparrow (Johnny Depp) är återigen jagad av sin gamla nemesis, den skräckinjagande Captain Salazar (Javier Bardem). Salazar tänker förgöra varenda pirat på haven och Kapten Jacks enda hopp om överlevnad är att försöka hitta Poseidons mytomspunna treudd, en kraftfull klenod som ger ägaren total kontroll över haven.


Återvinningsproceduren och att Hollywood vill mjölka ut extra pengar på ett fungerande koncept får man bortse ifrån då man går och ser denna film. Samt att Johnny Depp kanske har upprepat rollen någon gång för mycket. Har man överseende med detta vilket jag har så är filmen riktigt underhållande. "Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides" som var den föregående filmen kändes verkligen som en urmjölkning av konceptet. Den hade en ganska intressant sidohistoria om sjöjungfrur som jag aldrig har sett dem skildrade förut. Men det var också det enda som inte kändes som en blek upprepning av originaltrilogin. Karaktärerna utöver Jack Sparrow och Captain Barbossa kändes ganska intetsägande. Särskilt den filmens nya skurk Captain Blackbeard spelad av Ian McShane.


Tack och lov så är det inte riktigt på detta vis denna gång. Visst är det en återupprepning. Men denna gång anknyter historien lite mer till de första tre filmerna. Orlando Blooms karaktär Will Turner står exempelvis för själva ramhandlingen och hans son är en av de nya hjältarna. Samt så dyker även Keira Knightly upp som Elizabeth Swan. Även Captain Barbossa är i vanlig ordning med och många andra pirater man känner igen ifrån de tidigare filmerna. Detta höjer den femte filmen lite över den fjärde filmen och filmens skurk spelad av Javier Bardem är ganska färgstark som karaktär om man bortser ifrån hanns ibland näst intill parodiska brytning. Men han kan helt klart klassas som en Pirates of the Caribbean skurk i samma anda som Captain Barbossa och Davy Jones. Filmens hjältinna spelad av Kaya Scodelario får också godkänt som en kvinna med skinn på näsan som ger näring åt historien.


Att se Johnny Depp för femte gången som Jack Sparrow är ett förvånansvärt kärt återseende. Karaktären är lika förvirrad som vanligt och något mer nersupen på rom. Och innan ämnet skådespelare lämnas så vill jag också tillägga att det var kul att se The Beatles medlemmen Paul McCartney i en liten men smått minnesvärd cameoroll.


Handlingen är ett lika actionspäckat äventyr som i vanlig ordning. Det är mystiska skatter som ska sökas upp i mörka vatten där det blir en katt och råtta lek kring vem som ska hinna till skatten först. På sina ställen är filmen även väldigt mörk vilket jag gillar.


Sammanfattningsvis så kan jag rekommendera denna film till oss som gillar riktiga piratäventyr. Oavsett att det gjorts många filmer i denna filmserie så måste jag säga att det är de bästa inom sin genre. Det bjuds på mycket humor, en del mörker, övernaturliga inslag och lite kärlek. Allt man kan förvänta sig av i ett storslaget matinéäventyr med andra ord. Vi Johnny Depp fans får dessutom en kavalkad av roliga Jack Sparrow ögonblick i denna film som kanske kan vara den sista. Men om jag får bestämma så vill jag ha en till för att trilogiantalet inte ska bli ojämnt och extrascenen då eftertexterna har passerat hintar också om en sådan. En stark trea av fem möjliga får filmen "Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales" av mig i betyg.

 

 

 


https://www.discshop.se/filmer/dvd/pirates_of_the_caribbean_5_salazars_revenge/P151188


https://cdon.se/film/pirates-of-the-caribbean-salazar-s-revenge-40467675

Av Paul Karlsson - 18 maj 2017 16:59

ALIEN: COVENANT


Så var äntligen premiären av Ridley Scotts uppföljare till "Prometheus" här. Den har varit väldigt efterlängtad och nu har jag varit och sett den och ska med denna recension tala om vad jag tyckte. Men först lite om handlingen.

När besättningen på rymdskeppet Covenant är på väg till en avlägsen planet i den bortre delen av galaxen, upptäcker de att vad de tidigare trott varit ett outforskat paradis i själva verket är en mörk och farlig värld. De tvingas fly från ett hot mer skrämmande än de någonsin kunnat föreställa sig.


Det finns inte så mycket att klaga på. Det skulle möjligtvis vara att Noomi Rapace karaktär Elizabeth Shaw ifrån "Prometheus" inte dyker upp mer än som ett lik i denna film. Hennes historia har nämligen fått ett slut innan denna filmen tar sin början. Så man får därmed bara en förklaring till vad som har hänt henne och att hennes öde är något som de nya karaktärerna kan råka ut för. Jag hade gärna sett en film till där Noomi Rapace hade haft huvudrollen. Så den möjligheten känns det lite trist att man blev bestulen på. Men utöver detta tycker jag att man fick vad man hade förväntat sig och hoppats på. Filmens historia vävs på ett snyggt sätt ihop med historien i "Prometheus" och öppnar upp för kommande Alien filmer som kan knyta samman med originalfilmerna där karaktären Ripley introduceras.


Det levereras en bit in i filmen scener med Xenomorph varelser och facehuggers på löpande band så att man som ett Alien fan får det man vill ha. Samt får man bevittna en del riktigt creapy scener där besättningen blir attackerad av en Neomorph. Så med andra ord så får man ta del av en hel del klassiska scener i sann Alien anda. Dessutom gillade jag att scenerna på planeten som filmens besättning besöker är väldigt visuellt vackra och att besöket på denna planet leder till att man får se lite aliens i sin naturliga miljö då de jagar människor utanför rymdskeppet. Det har man inte direkt fått uppleva i de övriga filmerna i serien. Så det var en mycket positiv grej med filmen.


Gällande skådespelarnas insatser så får alla godkänt. Michael Fassbender briljerar mest i sin dubbelroll och de övriga skådespelarna utför det som förväntas av dem skådespelarmässigt. Det enda som möjligtvis känns lite tråkigt är att det inte dyker upp någon lika häftig och ikonisk karaktär som Sigourney Weavers Ripley eller Noomi Rapace Elizabeth Shaw.


Men sammanfattningsvis så får man vad förväntar sig av denna efterlängtade film. Det blir både lite återknytande till "Prometheus" och lite ingredienser som känns igen ifrån Alien filmerna. Så jag blev väldigt nöjd efter mitt biobesök. Filmen kan starkt rekommenderas till alla science fiction älskare.
En fyra av fem möjliga får filmen "Alien: Covenant" av mig i betyg.

 

 

 


https://www.discshop.se/filmer/dvd/alien_covenant/P151555


https://cdon.se/film/alien-covenant-21864994

Av Paul Karlsson - 17 maj 2017 15:42

KING ARTHUR: LEGEND OF THE SWORD


Guy Ritchies "King Arthur"film blev jag bjuden på att se på bio. Det var ingen film jag direkt hade planerat att se på bio. Men blir man bjuden så är det bara att tacka och ta emot. Nu ska jag med denna recension berätta vad jag tyckte om filmen. Men först lite om handlingen.


När Arthurs far mördas, griper hans farbror Vortigern kronan. Efter att Arthur (Charlie Hunnam) berövats på sitt arv vet han själv inte om sin egen bakgrund och lever därför ett tufft liv i stadens gränder. När han en dag drar svärdet Excalibur ur stenen, vänds hans liv upp och ner och han tvingas möta sanningen kring sitt riktiga arv, även om han gillar det eller inte.


Filmen "King Arthur: Legend of the Sword" erbjuder en del snygga effekter och fajtingscener. Karaktärerna har utrustats knivskarpa repliker i vanlig Guy Ritchie anda. Så långt är filmen gaska underhållande och Charlie Hunnam är hyfsat bra i huvudrollen. Men det håller tyvärr inte hela vägen. Medeltidskänslan som borde finnas då det är en King Arthur historia som förmedlas uteblir och filmens intrig känns lite småseg. Det blir ibland på gränsen till kalkonfilm. Om man gillar filmer som "Pompeji" och "Ben Hur" kanske man även kan sätta värde på denna film. Men vill man ha en bra King Arthur historia levererad så finns det filmer som är bättre på det temat.


Men om man ska säga något positivt om denna film så var det kul att få se Mikael Persbrandt i en roll som inte var näst intill helt bortklippt som i "The Hobbit" filmerna. Samt så gjorde skådespelerskan Astrid Bergès-Frisbey en bra gestaltning av magikern The Mage. Utöver detta så finns det bara i princip negativa saker att säga om filmen. Den tillför inte direkt något nytt till King Arthur historien vilket är det som borde vara syftet om man gör en nyversion av historien.


Har man inga jättestora krav så kanske man kan gilla filmen "King Arthur: Legend of the Sword". Men har man det så rekommenderar jag att välja en annan film inom samma genre istället. En tvåa av fem möjliga får filmen av mig i betyg. Om det inte hade varit för att effekterna är ganska snygga över lag i filmen så hade jag gett den ännu lägre betyg.

 

 

 


https://www.discshop.se/filmer/dvd/king_arthur_legend_of_the_sword/P151165


https://cdon.se/film/king-arthur-legend-of-the-sword-39765483

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards