retard-messiah

Direktlänk till inlägg 29 februari 2024

FILMRECENSION: DUNE PART TWO

Av Paul Karlsson - Torsdag 29 feb 16:27

 

 

DUNE PART TWO


Så var den äntligen här! Uppföljaren på Denis Villeneuves mäktiga rymdepos som han briljerade med år 2021 på bioduken. Nu har jag varit och sett uppföljaren “Dune Part Two” på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om filmens handling.


När Paul Atreides (Timothée Chalamet) finner Chani (Zendaya), kvinnan han sett i sina drömmar, väljer han att följa Fremen ut i öknen istället för att söka upp sina förföljare och de som störtat hans familjs imperium. Bara han kan förutse en mörk framtid, men kan han förhindra den?


Väntan på den här uppföljaren har varit lång pga av strejk i Hollywood och annat som har grusat filmens väg till bioduken. Så förväntningarna har hunnit byggas upp kraftigt. Jag kan inte säga annat än att förväntningarna blev uppfyllda och till och med överträffade dem. Även denna gång är det en visuellt vacker värld man får ta del av. Snyggt foto, stämningsfullt komponerat av Hans Zimmer mäktiga musik och allt man kan önska sig. Vi kastas in i handlingen precis där den första filmen avslutades. När vi lämnade ökenplaneten Arrakis senast så hade Paul Atreides och hans mor lämnats i öknen för att dö och möter därute fremenfolket. I “Dune Part Two” kastas vi som sagt in i handlingen direkt efer detta möte. Vi får bland annat träffa den unga kvinnan Chani som Paul tidigare har haft drömmar om. Vi får se deras relation utvecklas. Paul Atreides status förhöjs då frementfolket börjar att se honom som en slags messias som ska skapa en framtid åt dem alla på planeten Arrakis. Detta är utgångpunkten för den intrig vi får följa i denna andra del och den intrigen är väldigt spännande att ta del av. Första filmen fungerade som introduktion av den världen och dess karaktärer i detta rymdepos. Nu när dessa saker var bekanta så kunde allt flyta på i ett högre tempo än senast vilket gjorde att man var snäppet mer trollbunden denna gång som tittare.


Skådespelarprestationerna var det även denna gång toppklass på. Såväl ifrån redan etablerade skådisar som nya. Christopher Walken och Florence Pugh är några exempel på skådisar som briljerar som nytillkomna karaktärer. Men det starkast lysande tillskottet i castingen är denna Austin Butler som filmens skurk Feyd-Rautha.


Sammanfattningsvis får man allt det man önskar sig i denna uppföljare. Det är preics så storslaget och mäktigt som man hade hoppats på. Ljudet är helt fantastiskt och filmen bör verkligen upplevas på bio. Denis Villeneuve har återigen lyckats skapa ren filmpoesi. “Dune Part Two” är ett stort mästerverk och man längtar redan nu tills nästa del i detta mäktiga rymdäventyr. En självklar femma av fem möjliga är mitt betyg till filmen “Dune Part Two”.

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Onsdag 17 april 15:57

  BACK TO BLACK   Artisten och ikonen Amy Winehouse har nu fått sin historia berättad i filmen “Back To Black" som jag har var på bio och sett. Jag ska därmed berätta vad jag tyckte i denna recension. Men först lite om handlingen. Fil...

Av Paul Karlsson - Torsdag 4 april 18:31

  GHOSTBUSTERS: FROZEN EMPIRE   Ghostbusters franchisen har efter framgången med den senaste delen “Ghostbusters: Afterlife” fått sin fortsättning med filmen “Ghosbusters: Frozen Empire”. Den filmen har jag varit och s...

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 7 mars 16:23

  DEN SISTA RESAN   Radarparet Filip och Fredrik är högaktuella med en ny film som heter “Den Sista Resan”. Den filmen har jag varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen....

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards