retard-messiah

Alla inlägg under februari 2015

Av Paul Karlsson - 26 februari 2015 03:27

SEVENTH SON


Jag har nu sett filmen "Seventh Son" som är baserad på fantasybokserien "Väktarens Lärling" som jag har läst 8 böcker ifrån och jag ska nu med denna filmrecension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen.


En ond häxa har varit inlåst i ett förseglat hål i marken, men när hon nu lyckats ta sig ut hotas mänskligheten. Mest av alla hotas Master Gregory (Jeff Bridges) som är den ende av människornas väktare som fortfarande finns vid liv. Övriga väktare har den onda häxan Malkin (Julianne Moore) och hennes anhängare dödat. Häxan Malkin tänker bli världens mörka drottning igen. Det enda hopp som finns kvar för att hindra henne är väktarens nya lärling Tom (Ben Barnes) som är den sjunde sonen till en sjunde son och därmed har ett förutbestämt öde och de övernaturliga förmågor som krävs för att bli en väktare.


Om man inte har läst böckerna kanske man kan se den här filmen som ett ganska underhållande och lättsinnigt fantasyäventyr. Men eftersom jag har läst böckerna så ser jag bara fel och brister i återberättandet av böckerna. Den mörka tonen som finns i böckerna är ersatt med en lättsam och humoristisk ton som inte passar in alls. Karaktärer som inte var med i första boken har lagts till och vissa karaktärer som var med i boken har ändrats till oigenkännlighet. Framför allt Jeff Bridges gestaltning av väktaren är på tok för humoristiskt framställd. Han är en ganska mörk och bitter karaktär i böckerna. Och häxan Mother Malkin är inte så mäktig som de har framställt henne i filmen. Samt så har viktiga händelser ifrån böckerna ändrats så att det är näst intill omöjligt att fortsätta med fler uppföljare om det skulle bli aktuellt.


Men om man bortser från dessa olikheter med böckerna så är filmen i princip godkänd som fantasyfilm. Julianne Moore är det roligt att se i en riktigt ondskefull roll. Och vår svenska stolthet Alicia Vikander är det kul att se i en lite större roll i en amerikansk film. Men filmen i sig tillför inte direkt något nyskapande till fantasygenren. Hela filmen känns bara som en ursäkt för att få möjligheten att använda så mycket 3D-effekter och specialeffekter som möjligt. Detta innebär att det är full fart och action i större delen av filmen. Det är just det lugna tempot och den lite mer avskalade stämningen som är själva tjusningen med "Väktarens Lärling" böckerna. Så på så vis känns det hela som ett misslyckande. Och dialogen känns inte heller direkt välskriven. Hela produktionen känns som ett slafsverk.


Om det inte hade varit för Julianne Moores färgstarka gestaltande av Mother Malkin som lyfter filmen lite så hade "Seventh Son" fått en etta i betyg. Men pga Moores medverkan så ger jag filmen en svag tvåa av fem möjliga i betyg. Och för en person som inte har läst böckerna kanske filmen kan ses som underhållande om inte förväntningarna är för höga.

 

 

 



https://www.discshop.se/filmer/dvd/seventh_son/P131374


https://cdon.se/film/seventh-son-19054149

Av Paul Karlsson - 19 februari 2015 13:06

CIRKELN


Äntligen har filmatiseringen av den första boken i Mats Strandbergs och Sara Bergmark Elfgrens Engelsforstrilogi haft premiär. Jag har varit och sett filmen "Cirkeln" och ska nu med denna filmrecension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen.


En natt när månen färgas blodröd, befinner sig sex unga tonårsflickor i en övergiven folkpark, dragna dit av en mystisk kraft. Där avslöjas en gammal profetia. De är "De utvalda", en grupp häxor - utsedda att rädda världen. Plötsligt är tiden i gymnasiet på liv och död - bokstavligt talat. De måste lära sig samarbeta trots sina olikheter, och kontrollera de magiska krafter som vaknat till liv inom dem.


Jag är ett stort fan av Engelforstrilogin och var lite tveksam inför om det verkligen skulle kunna göras filmatiseringar som är lika bra som böckerna. Men till min stora förvåning har de verkligen lyckats. Känslan och tonen ifrån böckerna finns kvar. Och precis som i böckerna så ligger fokuset på de olika karaktärerna istället för att det ska blåsas på för mycket med övernaturligheter och specialeffekter som det ofta kan bli för mycket av inom fantasygenren. Det är just att fokuset ligger på karaktärerna som gör filmen så bra. Historien balanserar mellan gymnasiets vardag av mobbning och fantasyvärldens effektfulla actionscener. Det blir aldrig tråkigt trots att filmen är över 2 timmar lång. Mest imponerande är tjejerna som spelar de utvalda. De är riktigt bra på att lyfta fram de olika karaktärsdragen i sina roller så att de blir exakt som man minns dem ifrån läsningen av böckerna.


Det är också imponerande hur pass mycket av materialet ifrån den första boken som faktiskt har kommit med i filmatiseringen. Oftast brukar det bli att många viktiga element ifrån böckerna inte hinns med. Men inte i det här fallet. Samt så har filmen ett väldigt bra soundtrack som förhöjer stämningen ifrån böckerna ännu mer.


Jag kan starkt rekommendera filmen "Cirkeln" till de som gillar fanstasygenren. För det här är de hittills bästa fantasy filmen som någonsin gjorts inom svensk film. Den bästa inom sin genre sedan "Låt Den Rätte Komma In". "Cirkeln får en femma av fem möjliga i betyg av mig.

 

 

 



https://www.discshop.se/filmer/dvd/cirkeln/P132226

Av Paul Karlsson - 13 februari 2015 01:15

FIFTY SHADES OF GREY


Sedan jag läste böckerna för något år sedan så har väntan varit stor och jag har varit nyfiken på om det överhuvudtaget går att översätta "Fifty Sades of Grey" böckerna med dess tvådimensionella karaktärer till film. Nu har jag varit i en biosalong som till 98% var fylld av kvinnor och sett det första försöket med filmatiseringen av den första boken. Så jag ska nu tala om med denna filmrecension vad jag tyckte om detta hypade spektakel. Men först lite om handlingen.


Den blyga och nervösa engelsk litteraturstudenten Anastasia Steele (Dakota Johnson) får hoppa in för sin sjuka rumskompis och intervjua den stenrika entrepenören Christian Grey (Jamie Dornan) i hans skyskrapa. Artikeln ska publiceras i skoltidningen. Som intervjuare gör hon fiasko, men hon väcker känslor hos honom genom att påstå att han nog inte har några nära vänner. Och han ser något oskuldsfullt och spännande hos henne. Han vet då inte att hon är oskuld.


De träffas igen och inleder en relation. Det visar sig att Christian Grey bär på mörka hemligheter som bla innefattar ett stort konrtollbehov och en förkärlek till bondage och utövande av kvinnlig underkastelse. Han vill att hon ska skriva under ett kontrakt som innefattar vad hon kan gå med på sexuellt. Anstasia står sedan för ett beslut om hon ska gå vidare med denna för henne mycket främmande och komplicerade typen av relation.


Nu har jag nått fram till den punkten då jag ska tala om vad jag tyckte och då är det väl bäst att besvara de frågor de flesta har. Är filmen erotiskt upphetsande, chockerande och hur mycket naket får man se? Erotiskt laddad kan jag bara svara ja på. För den där erotiska explosionen mellan huvudkaraktärerna finns hela tiden där som en tickande bomb. Chockerande vet jag inte direkt. Jag har sett värre och är ganska härdad. När det kommer till nakenheten så tror jag att den där stora kvinnliga publiken som fyllde biosalongen blev ganska besvikna om de ville se väldigt intima och närgångna vinklar på manskroppens privataste kroppsdel. Mest får man se Christian Grey iklädd jeans med bar överkropp. Rumpan visar han upp i en scen och det sägs att man kan få se någon cm av hans penis om man är observant. Det var inte jag eftersom jag inte är intresserad av nakna män. Men Dakota Johnsons karaktär Anastasia visades upp helnäck i diverse sexiga poser som gav fördel åt hennes vackra kvinnokropp. Snippa blev det dock inte så mycket. För varje gång då hennes trosor drogs av så bytte kameran hela tiden på ett finurligt sätt vinkel. Men Dakotas bröst och rumpa exponeras mycket och hennes nakna kropp är vad som uppfyller större delen av de sexscener som finns med i filmen. Det har gått rykten om en oklippt dvd-utgåva som jag hoppas på och när den släpps vill jag se mer snippa.


Förövrigt är allt sig likt ifrån boken. Handlingen följs detaljerat och det känns inte som att någonting har glömts bort eller missats. Till och med alla sexscenerna har de fått med. Skådespelarmässigt är Dakota mest begåvad. Hon lyckas verkligen fånga de där blyga, klumpiga och smått förvirrade egenskaperna som Anstasia har i boken och även kontrasten får hon med när filmen närmar sig slutet och hon börjar ifrågasätta Christian Greys beteende och ibland vägra lyda honom.


När det kommer till Jamie Dornans gestaltning av Christian Grey så tycker att han är lite fel castad. Jag hade hellre sett Charlie Hunnam i huvudrollen. Han fick rollen först men hoppade av pga pressat tidsschema. Han hade haft det rätta utseendet som karaktären har i boken. Dessutom känns Jamie Dornan lite för orutinerad för att ha en sådan bärande roll. Men vem vet? Han kanske hinner utvecklas eftersom det ska bli 3 filmer innan filmtrilogin är över. Och man vänjer väl sig kanske. Men i de erotiskt laddade scenerna tillsammans med Dakota har de båda kemi och man tror verkligen på det som händer i sänghalmen och att det är på riktigt.


Nu är ju inte "Fifty Shades of Grey" böckerna några mästerverk. Det är bara tantsnusk i ett lite mer påkostat format. Men som ett fan av böckerna så har man inget att klaga på. Materialet förvaltas väl av den kvinnliga regissören Sam Taylor-Johnson och tonen i böckerna fångas troget upp. Sedan att Christan Grey har 2 nyanser istället för femtio som titeln säger få man beskylla författarinnan E.L James för. Det finns inte så mycket att arbeta med i den karaktären eftersom han inte har så många mer egenskaper än kåthet och kontrollbehov.

Det finns inte så mycket att klaga på med den här filmatiseringen. Den är trogen boken som är förlagan och skådisarna gör sitt yttersta. Och det förhöjer betyget att de tog bort Anastasias tankar som man fick ta del av i böckerna. Dessa tankar gjorde det hela segt att läsa och att lyssna på en berättarröst är ett väldigt slitet verktyg inom filmens värld. Till stora delar var faktiskt böckerna väldigt sega att läsa då det inte var sex eller annan typ av spännande intrig och de där sega delarna har de påskyndat lite i filmens handling så att filmen faktiskt blir bättre än boken.


Så avslutningsvis kan jag bara säga att jag är helt nöjd med filmen "Fifty Shades of Grey". Den enda besvikelsen var att sexscenerna verkade vara lite för censurerade. Så jag hoppas att ryktet om den oklippta dvd-versionen stämmer. En stark trea av fem möjliga får filmen i betyg av mig. Detta betyg beror mest på Dakota Johnsons insats som Anastasia Steele. Hon lyfter filmen och gör de två timmar som är filmens speltid till intressanta.

 

 

 



https://www.discshop.se/filmer/dvd/fifty_shades_of_grey_unseen_edition/P131025


https://cdon.se/film/fifty-shades-of-grey-unseen-edition-25054471

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Skapa flashcards