retard-messiah

Alla inlägg under juni 2019

Av Paul Karlsson - 27 juni 2019 18:53

 

 

ANNABELLE COMES HOME


Dockan Anabelle som besitter demoniska krafter har tidigare skrämt slag på många i ett par egna spin-off filmer och några uppdykanden i några andra filmer i "Conjuring" universumet. Nu har det blivit dags för hennes tredje egna film och jag har varit och sett "Annabelle Comes Home" som den heter. Jag ska därmed med denna filmrecension berätta vad jag tyckte. Men först lite om filmens handling.


Fast beslutna att hålla Annabelle borta från att skapa mer förödelse, placerar demonologerna Ed (Patrick Wilson) och Lorraine (Vera Farmiga) Warren henne i ett låst rum i sitt hem. En skräckfylld natt väntar dock när Annabelle väcker liv i de onda andarna i rummet som alla har ett mål i sikte - familjen Warrens tioåriga dotter Judy (Mckenna Grace) och hennes vänner.


Jag är ett stort fan av "The Conjuring" filmerna som jag tycker att är relativt läskiga i alla fall i den utsträckning att man gärna har sällskap när man ser dem. Den första "Annabelle" installationen var jag inte superimponerad av till en början. Men sedan när prequelen "Annabelle Creation" kom och förklarade den kusliga bakgrunden till historien så började jag att förstå karaktären mer. Annabelle filmerna är en del av ett större universum som "The Conjuring" filmerna ramar in och den ramberättelse som fängslat mig mest är den om det verklighetsbaserade demonologparet Warren. I "Annabelle Comes Home" får vi följa paret då de tar sig an dockan Annabelle och låser in henne. När de beger sig av hamnar deras dotter i fara då Annabelle och den demon som kanaliseras i dockan tar sig ut. Den kopplingen är verkligen det som gör filmen sevärd. Alltså att man får följa gamla bekanta karaktärer och känner igen sig i "Conjuring" universumet.


Förra gången vi blev introducerades till den här världen var i filmen "The Nun" som bara levererade en och annan skrämmande scen. Sedan urartade det mest i en historia med en titelkaraktär som inte var så skrämmande hela filmen ut och en massa levande döda som var allt annat än skrämmande. Kopplingen till de andra filmerna glömdes därför bort. Så är inte fallet i "Annabelle Comes Home". Men det finns vissa liknande svagheter. När alla demoner flyr ifrån det rum de hålls inlåsta i blir det inte riktigt så mycket psykologisk skräck som man skulle kunna hoppas på. Mest monsterskräck med demoner och en varulv som jagar unga människor som hade kunnat klara sig undan många situationer om bara deras hjärnor användes mer.


Men filmen funkar som den skräckfilm den är menad att vara. Den har sina små brister som lappas över av att man märker att filmskaparen har en berättarkärlek för historien.Och huset där filmen utspelar sig lockar fram kalla kårar då smygande vålnader jagar filmens karaktärer. En välförtjänt trea som kunde ha blivit högre utan filmens små brister är mitt betyg till "Annabelle Comes Home".

 

 

 



https://www.discshop.se/filmer/dvd/annabelle_3_comes_home/P164708


https://cdon.se/film/annabelle-comes-home-47971321

Av Paul Karlsson - 20 juni 2019 19:20


  MEN IN BLACK: INTERNATIONAL


Jag har varit och sett den nya "Men in Black" filmen "Men in Black: International" och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om filmens handling.


Men in Black har alltid skyddat världen från universums avskum. I detta nya äventyr ställs de inför det största hotet hittills: en mullvad inom Men in Black-organisationen.


Filmen var underhållande att se på och den alien-värld som Men in Balck organisationen vistas i var lika fantasifull och snyggt skapad som i de föregående filmerna. Chris Hemsworth och Teresa Thompson levererar som den nya duon. Men det känns tomt utan Will Smith och Tommy Lee Jones som spelade originalduon. "Men in Black: International" funkar som en hyfsat underhållande sommarblockbuster om man inte har för höga förväntningar. Det skulle bara ha satsats på ett lite bättre manus. Filmens intrig känns nämligen som lite väl tunn och händelselös. Chris Hemsworth och Teresa Thompson har bra kemi tillsammans och bra komisk tajming. Samt är Rebecca Ferguson underhållande att se som en av filmens skurkar. Men det räcker dessvärre inte hela vägen. Filmen blir inte i närheten så bra och underhållande som orginalfilmerna i denna filmserie. Men som sagt så finns det en del som är underhållande med filmen om man inte förväntar sig något annat än en blek kopia av de gamla filmerna. Chris Hemsworths gestaltande av den kaxiga MIB-agenten H lyfter filmen lite så att den i alla fall frambringar en del skratt.


Sammanfattningsvis så kan filmen "Men in Black: International" rekommenderas om man vill ha lättsmält underhållning och inte hoppas på en "Men in Black" film som är identisk med originalfilmerna. En svag trea av fem möjliga ger jag filmen i betyg.

 

 

 



https://www.discshop.se/filmer/dvd/men_in_black_international/P164461


https://cdon.se/film/men-in-black-international-47889470

Av Paul Karlsson - 15 juni 2019 19:11

 

X-MEN: DARK PHOENIX


Nu har jag varit och sett den nya "X-Men" filmen och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om filmen handling.


Under ett farligt räddningsuppdrag i rymden träffas Jean Grey (Sophie Turner) av en kosmisk kraft som gör henne till den starkaste mutanten av alla. Jean tappar alltmer kontrollen samtidigt som hon försöker bemästra sina nyvunna krafter, vilket inte bara hotar att splittra X-Men, utan hela världen. Efter nästan 20 år tvingas nu de mutanter vi lärt känna och älska att möta sin värsta fiende hittills - en av sina egna.


"X-Men"-universumet börjar blir något svårt att hänga med i. Men om jag fattat det rätt så är alla "X-Men" filmer innan händelserna som avslutade "X-Men: Days of The Future Past" och sedan följdes upp med "X-Men: Apocalypse" de händelser som följs upp i "X-Men: Dark Phoenix". Tidsresor ändrade på det som tidigare skett och nu skapar mutanterna en ny framtid. Den nya framtid de skapar är jag inte fullt nöjd med hur den artar sig i den här filmen. Utan att säga för mycket så dör två av mig väldigt omtyckta karaktärer. Så det känns lite trist att man inte kommer att få se mer av dem i kommande "X-Men"-filmer". Detta sänker betyget lite på filmen. Men annars tycker jag att man får vad man förväntar sig. Ett spännande superhjälteäventyr där man får återse många av sina favoritkaraktärer ifrån "X-Men" universumet. Spännande är det dessutom att följa Jean Greys inre strid som ska avgöra vilket öde hon väljer. "Game of Thrones" stjärnan Sophie Turner briljerar verkligen i rollen som Jean Grey och Jessica Chastain är riktigt bra som skurken som vill komma åt Jean Greys krafter. Man får även en hel del spektakulära actionscener och snygga specialeffekter under resans gång.


Jag är över lag nöjd med filmen "X-Men: Dark Phoenix" som levererar en härlig nostalgisk 90-tals känsla och ett äventyr i sann X-Men anda. Det enda som drar ner betyget lite är som sagt hur det slutar för några av mina favoritkaraktärer. Att de inte klarar sig kommer att rasera den framtid som skapades i "Days of Future Past". Sammanfattningsvis så är "X-Men: Dark Phoenix" en helt okej film, men har en del brister och därför landar mitt betyg på en trea av fem möjliga. En fyra hade det blivit om inte de där två karaktärerna hade dödats.

 

 

 



https://www.discshop.se/filmer/dvd/x_men_dark_phoenix/P164363


https://cdon.se/film/x-men-dark-phoenix-42620658



Av Paul Karlsson - 4 juni 2019 06:21

 

 GODZILLA: KING OF THE MONSTERS


Nu har "Godzilla" filmen ifrån 2014 fått sin uppföljare och jag har varit och sett den och ska med denna filmrecension berätta vad jag tyckte. Men först lite om filmens handling.


Hjältarna i den kryptozoologiska byrån Monarch ställs inför en samling av historiens största monster när Godzilla möter Mothra, Rodan och den trehövdade King Ghidora. När de forntida superarterna man länge bara trodde var en myt reser sig så står hela mänsklighetens existens på spel.


Det sparas inte direkt på krutet i "Godzilla: King of the Monsters". Det bjuds på många mäktiga och väldigt snygga fajter mellan Godzilla och diverse olika monster. Filmen erbjuder mer action än sin föregångare som mer fokuserade på mänskliga karaktärer och att bara lite lätt introducera oss till den alternativa framtid som Godzilla dök upp i. Jag var lite besviken på den filmen för att det dröjde typ tills halva filmens speltid hade gått innan Godzilla ens dök upp i någon scen. Men i den här uppföljaren så får man mycket mer scener med Godzilla och jag gillar verkligen vinklingen som gör honom till en hjälte och inte enbart ett monster. Reptilälskare som jag är så kan jag inte annat än charmas av konceptet att en gigantiskt stor ödla är världens räddning.


Filmen har också en imponerande rolluppsättning bestående av Kyle Chandler (Super 8), Vera Farmiga (The Conjuring), Millie Bobby Brown (Stranger Things), Sally Hawkins (The Shape of Water) och Charles Dance (Game of Thrones).Dessvärre faller filmen lite på att karaktärerna inte är så utvecklade och välskrivna. Det ges inte så mycket tid till att ge karaktärerna fokus för att så mycket actionscener och mäktiga fajter mellan monster ska hinnas med. Därav blir inte filmen så mästerligt bra som den hade kunnat bli, men jag tycker ändå att "Godzilla: King of the Monsters" är bättre än den förra Godzilla filmen.


Vill man se en monsterfilm med mycket snygga visuella effekter så kan man uppskatta "Godzilla: King of the Monsters" om man inte har för höga förväntningar. Jag tyckte sammanfattningsvis att filmen var underhållande och levererade en hel del häftiga scener med Godzilla. Så jag ger filmen godkänt, men inte mer än så. En trea av fem möjliga får filmen "Godzilla: King of the Monsters" av mig i betyg.

 

 

 



https://www.discshop.se/filmer/dvd/godzilla_king_of_the_monsters_2019/P164249


https://cdon.se/film/godzilla-ii-king-of-the-monsters-45092020

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2019 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards