retard-messiah

Direktlänk till inlägg 28 mars 2024

FILMRECENSION: GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

 

GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE


MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckte i denna recension. Men först lite om handlingen.


Den episka striden fortsätter och följer upp den explosiva uppgörelsen av "Godzilla vs. Kong" med ett helt nytt äventyr. Den allsmäktige Kong och den skräckinjagande Godzilla ställs mot ett enormt hot som gömmer sig i vår värld, ett hot som utmanar deras existens - och vår egen. "Godzilla x Kong: The New Empire" fördjupar sig i dessa titaners historia och avslöjar den mytiska striden som hjälpte till att skapa dessa extraordinära varelser.


Det slås verkligen på stora trumman i denna Monsterverse-film som tar vid där filmen “Godzilla vs. Kong” slutade då vi senast fick stifta bekantskap med Godzilla och King Kong då de möttes i episka strider. I den filmen introducerades vi för första gången till en ny värld som finns inuti vårt jordklot. Den världen där King Kong nu har sitt hem får vi en större inblick i denna gång. Den världen är väldigt visuellt vacker i sina starka färger och det är en väldigt kreativt skapad värld som vi aldrig tidigare fått skåda. Det är i den världen huvuddelen av denna film utspelar sig och allt ser jättesnyggt ut. Dock gör våra titanmonster sig bättre i vår värld där det finns höga skyskrapor och andra byggnader som ger mer perspektiv åt deras gigantiska storlek. I världen inuti jordklotet så får man inte i samma utsträckning uppleva hur stora de är eftersom många varelser och karaktärer där har samma storlek som titanerna själva. Så mäktigast blir det när Godzilla och King Kong möts i vår värld och fightas ibland skyskrapor eller egyptiska pyramider för att nämna några exempel på miljöer de dyker upp i.


I det stora hela får man det man önskar sig av en monsterfilm av de är här proportionerna. Mycket action, rämnande byggnader och scener där våra monster slåss emot varandra och emot andra motståndare. Människorna får med all rätt inte lika mycket fokus. Det är titanerna som det handlar om därmed är de mänskliga karaktärerna lite i bakgrunden. Dock känns det bra att några av karaktärerna ifrån den föregående filmen är tillbaka så storyn därmed har en extra koppling till det som tidigare har berättats. Det enda man hade kunnat önska sig hade varit ett lite mäktigare hot än den apa på en isdrake som är den här filmens skurk. Men annars lever allt upp till förväntningarna. Det är många storslagna och actionspäckade scener att njuta av som gör sig riktigt bra på en bioduk. En fyra av fem möjliga är mitt betyg till filmen “Godzilla x Kong: The New Empire“.

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Onsdag 17 april 15:57

  BACK TO BLACK   Artisten och ikonen Amy Winehouse har nu fått sin historia berättad i filmen “Back To Black" som jag har var på bio och sett. Jag ska därmed berätta vad jag tyckte i denna recension. Men först lite om handlingen. Fil...

Av Paul Karlsson - Torsdag 4 april 18:31

  GHOSTBUSTERS: FROZEN EMPIRE   Ghostbusters franchisen har efter framgången med den senaste delen “Ghostbusters: Afterlife” fått sin fortsättning med filmen “Ghosbusters: Frozen Empire”. Den filmen har jag varit och s...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 7 mars 16:23

  DEN SISTA RESAN   Radarparet Filip och Fredrik är högaktuella med en ny film som heter “Den Sista Resan”. Den filmen har jag varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen....

Av Paul Karlsson - Torsdag 29 feb 16:27

    DUNE PART TWO   Så var den äntligen här! Uppföljaren på Denis Villeneuves mäktiga rymdepos som han briljerade med år 2021 på bioduken. Nu har jag varit och sett uppföljaren “Dune Part Two” på bio och ska med denna recension ...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards