retard-messiah

Alla inlägg under maj 2013

Av Paul Karlsson - 22 maj 2013 03:17

FREE WILLY 4


Nu har jag sett ytterligare en "Rädda Willy" film. Nämligen fyran som inte alls har något med de andra tidigare 3 filmerna att göra. Men vänskapen mellan en Späckhuggare och människa var fortfarande det tema som stod i fokus för den fjärde "Free Willy" filmen handling. Nu ska jag efter några ord om handlingen berätta vad jag tyckte om filmen.


Den unga Kirra (Bindi Irwin) måste lämna sitt hem i Australien för att spendera sommaren hos sin farfar (Beau Bridges) i Sydafrika. Tidigt upptäcker hon att en späckhuggarunge har strandat vid lagunen i närheten av hennes farfars nöjesfält. Hon döper den lilla valen till Willy och tillsammans beger de sig på ett äventyr för

Om man inte gör misstaget att tro att filmen är uppföljare till de tidigare "Free Willy" filmerna så funkar den här filmen som en utmärkt fristående film. Den handlar nämligen om en helt ny Späckhuggare som är yngre än den Willy vi möter i de andra filmerna. Karaktären Jessie är dessutom utbytt mot en ung flicka spelad av dottern till den omtalade krokodiljägaren Steve Irwin. Hon lyfter med en charmig oskuldsfullthet upp den rollen med bravur trots att det är hennes första filmroll. Historien engagerar också. Den är fin och har fortfarande ett fint budskap om två helt olika varelser som möts och faktiskt har mycket gemensamt. Det handlar återigen i slutänden om att respektera Späckhuggare för de stora och intelligenta varelser med behov av frihet de är.


Man får många vackra naturbilder på Späckhuggare i sin naturliga miljö. Intressant också att handlingen är placerad i den oväntade miljön i Sydafrika där få säkert vet om att Späckhuggare finns. Kul dessutom att flickans farfar spelas av Jeff Bridges för många relativt okända storebror Beau Bridges.


Det är med andra ord en sockersöt familjefilm med ett fint budskap som man kan förvänta sig om man väljer att se "Free Willy 4. Filmen kan alltså rekommederas om man är svag för den här typen av filmer vilket jag är. Och Späckhuggare är ett djur jag verkligen gillar. Så för min del fick jag allt jag kunde förvänta mig av filmen.

 

 

 


https://www.discshop.se/filmer/dvd/radda_willy_4/P82273

Av Paul Karlsson - 15 maj 2013 00:42

KVARTERET SKATAN RESER TILL LAHOLM


En del filmer kan man nöja sig med att se lagligt online över nätet. Humorgänget Kvateret Skatans första långfilm är ett sådant exempel.


För att kort berätta lite om handligen så handlar Kvarteret Skatan filmen om karaktärerna Magnus (Johan Glans), Frida (Vanna Rosenberg), Ulf (David Batra), Ulfs Fru (Klara Zimmergren) och Jenny (Rachel Mohlin) som vi är bekanta med ifrån humorserie versionen. Varje år har de tillsammans varit på campingsemester i Laholm. Alla utom Ulf vill göra om det även detta år. Därför drar han till med att han har cancer så att alla av sympati för han sjukdom ändå ska gå med på att åka på den traditionella semestern i Laholm.


Humorserien och dess karaktärer översätts bra till långfilmsformat. Det finns en del underhållande scener fyllda av igenkännings och relationshumor. Över lag tyckte jag om filmen. Det enda som finns att klaga på är att jag av personliga skäl inte tyckte det var så roligt just skämten kring cancer. Men om man tar bort fokusen ifrån de skämten så var filmen väldigt underhållande som den typiska komedi i denna genre som den är.

 

 

 



https://www.discshop.se/filmer/dvd/kvarteret_skatan_reser_till_laholm/P98699



Av Paul Karlsson - 9 maj 2013 04:10

RUST AND BONE


Nu har jag sett den franska filmen "Rust and Bone" som jag länge har velat se men inte fått möjlighet förrän nu vid dvd släppet eftersom den aldrig gick upp på bio i min hemstad Karlshamn. Så nu ska jag tala om vad jag tyckte om filmen. Men först lite om handlingen.


Ali (Matthias Schoenaerts) är ensamstående pappa till femårige Sam. Fattig, hemlös och utan jobb tar han sonen med sig till Antibes, där de flyttar in i systerns garage. När han får jobb som dörrvakt på en nattklubb börjar tillvaron gradvis förbättras. Efter en tumultartad kväll träffar han Stéphanie (Marion Cotillard), en kaxig kvinna som jobbar med att dressera späckhuggare på en nöjespark. Deras första möte är kort och lämnar inga större spår. Men när Stéphanie genomgår sitt livs trauma och ser sitt liv falla i bitar tar hon en chans och ringer Ali.


Filmen är ett väldigt vackert drama om två trasiga människor som möts av en slump och med hjälp av varandra tar sig upp från botten av de tragedier de råkat ut för. Allt är väldigt fint skildrat med vackert foto, fin musik och väldigt bra skådespelar prestationer. Marion Cotillard framför allt gör en riktigt bra gestaltning av Stéphanie som råkar ut för en olycka där en Späckhuggare är inblandad så att hon blir av med båda benen. Hon borde ha fått en oscars nominering för den rollen. Starkare kvinnoporträtt har man inte sett sedan i Angelina Jolies filmer "Girl Interupted" och "Chageling".


Det enda som kändes lite som en besvikelse för min del vara att det var mindre scener med Späckhuggare i filmen än vad jag hade hoppats på. Men det väger den fina kärlekshistorien som utvecklas under filmens gång upp. Det är verkligen en film som griper tag om en och den har karaktärer man snabbt får sympati för.


Filmen kan starkt rekomenderas.

 

 

 



https://www.discshop.se/filmer/dvd/rust_and_bone/P110271

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Skapa flashcards