retard-messiah

Direktlänk till inlägg 15 februari 2024

FILMRECENSION: MADAME WEB

Av Paul Karlsson - Torsdag 15 feb 14:41

 

MADAME WEB


Sony nya Marvel-satsning “Madame Web” har jag nu varit på bio och sett. Jag ska nu med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om filmens handling.


I Sonys Marvel-universum har vi tidigare fått filmer om Venom och Morbius. I den här filmen är det dags för karaktären Madame Web som är en av Marvels mest gåtfulla hjältinnor att få sin fristående ursprungshistoria berättad. Cassandra Webb (Dakota Johnson) är en ambulanssjukvårdare på Manhattan som efter en olycka börjar att utveckla klärvoajanta förmågor. När hon ställs inför avslöjanden om sitt förflutna möter hon tre unga kvinnor som har en viktig roll att spela i framtiden… om de bara kan överleva dagen.


Filmen “Madame Web” har blivit utdömd på förhand av många kritiker och publik efter Marvels senaste fiasko med filmen “The Marvels”. Så de förutfattade meningarna har inte direkt varit positiva för filmens väg till bioduken. Personligen hade jag inte heller så höga förväntningar när jag satte mig i biosalongen. Men när ljuset hade släcktes och filmen kommit igång så fick jag till viss del mina låga förväntningar ändrade. Det är en överdrift om att säga att det här är en film som är en av Sonys bättre Marvel-adaptioner, men den är inte fullt så dålig som “The Marvels”. I den filmen framgick det redan i trailern att upplägget var att introducera en grupp av kvinnliga superhjältar istället för att fokusera på Captain Marvel som borde ha varit den som stod i fokus i en uppföljare på en film om henne. Samt riktade den filmen sig lite väl mycket till en yngre målgrupp och fokuserade på en del karaktärer som förutsatte att man hade sett Marvels serier på Disney+ vilket inte jag har gjort. Så är inte fallet med “Madame Web” som fokuserar mest på sin titelkaraktär, medan de andra kvinnliga superhjältarna är mer biroller. Det upplägget vinner den här filmen mycket på.


Något som dessutom gör den här filmen intressant är att hjältinnan inte har några superkrafter som gör henne odödlig. Hennes enda kraft är att hon med klärvoajanta förmågor kan se in i framtiden. Att hon är dödlig och kan bli skadad gör det hela mer spännande än att se en hjältinna eller hjälte kunna ta emot hur mycket stryk som helst utan att bli skadad pga sin odödlighet. Dakota Johnson är dessutom väldigt passande i titelrollen och det är kul att se henne i en genre som sedan tidigare är outforskad mark för henne.


Sammanfattningsvis så fyller “Madame Web” sin funktion som superhjälte film. Man får ta del av en ny hjältinnas historia och det bör tilläggas att karaktären under filmens gång är under utveckling. Man får följa hur hon upptäcker sina förmågor och lär sig att kontrollera dem. Därav är den här filmen en introduktion av vad som komma skall. Så i kommande filmer om karaktären så kommer förmodligen Madame Webs förmågor att vara helt utvecklade och karaktärsdragen ifrån serietidningarna kommer hon nog ha fått i en större utsträckning. Jag gillade verkligen upplägget med framtidsvisioner som kan påverka ödet och att det förekom utan göra det för komplicerat att hänga med i svängarna.


Så nu ser jag bara fram emot att få se hur karaktären Madame Web utvecklas i kommande filmer där hon förekommer. Mitt betyg till filmen “Madame Web” är en trea av fem möjliga.

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Onsdag 17 april 15:57

  BACK TO BLACK   Artisten och ikonen Amy Winehouse har nu fått sin historia berättad i filmen “Back To Black" som jag har var på bio och sett. Jag ska därmed berätta vad jag tyckte i denna recension. Men först lite om handlingen. Fil...

Av Paul Karlsson - Torsdag 4 april 18:31

  GHOSTBUSTERS: FROZEN EMPIRE   Ghostbusters franchisen har efter framgången med den senaste delen “Ghostbusters: Afterlife” fått sin fortsättning med filmen “Ghosbusters: Frozen Empire”. Den filmen har jag varit och s...

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 7 mars 16:23

  DEN SISTA RESAN   Radarparet Filip och Fredrik är högaktuella med en ny film som heter “Den Sista Resan”. Den filmen har jag varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen....

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards