retard-messiah

Alla inlägg under juli 2015

Av Paul Karlsson - 23 juli 2015 03:28

ANT-MAN


Nu har jag trots mina låga förväntningar på Marvels nya storsatsning "Ant-Man" varit och sett den. Så nu ska jag med denna filmrecension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen.

 

Ex-fången Scott Lang (Paul Rudd) har suttit av tre år i fängelse för ett icke-våldsamt rån han begick i ädelt syfte, där de stulna pengarna från profithungriga kapitalister gick tillbaka till de bolagskunder som förlorat sina investeringar.
Han är en god och rättvis man, om än med kriminella färdigheter. Han är också spektakulärt bra på att göra inbrott exempelvis när han med hjälp av några knasiga kumpaner rånar vetenskapsmannen Dr Pyms (Michael Douglas) kassavalv. Där hittar han en dräkt som kan förminska honom till en myras storlek samtidigt som hans styrka mer än fördubblas. Det visar sig att det var Dr Pryms plan att dräkten skulle stjälas av just Scott Lang eftersom Prym anser just honom som en lämplig bärare av dräkten. En före detta samarbetspartner till Prym har nämligen stulit Pryms forskning. Så Prym vill nu av olika orsaker att Scott Lang ska bli superhjälten Ant-Man och bryta sig in i labbet där en prototyp till hans forskning finns så att inte den används till ond krigföring.


Ibland är det skoj att ha låga förväntningar på en film. För då kan man ibland bli positivt överraskad. Så är fallet med filmen "Ant-Man". Jag är inget fan av serietidningen eftersom jag inte har läst den. Därför är jag obekant med storyn och kan därför opåverkad se filmen med öppnare ögon. När jag först läste om vad filmen skulle handla om så tyckte jag att det lät urtöntigt med en hjälte som kan krympa till en myras storlek. Det lät lite som samma buskisaktiga dynga som filmen "Guardians of the Galaxy". Men tro det eller ej. Det funkar! Det behöver inte alltid vara storslagna actionscener och snabbt berättande för att den här genren ska funka. Här tas det tid att berätta en historia istället.


Genialiskt är det att berätta om en hjälte vars egenskaper är att han är en bra inbrottstjuv och kan använda dessa kriminella färdigheter till att göra något gott istället. Humorn finns där i en lagom utspridd portion under filmens gång. Men det blir aldrig för mycket tramsigheter som i "Guardians of the Galaxy".


De inte allt för många actionscenerna är snygga. Samt får man uppleva en hel del häftiga miljöer då Ant-Man är i en myras storlek. Då han far in i en dammsugare, hälsar på myror i myrstacken, eller slåss med filmens skurk på en leksaksjärnväg.


Alla skådisarna är perfekt castade och levererar i sina roller. Inte minst Michael Douglas som Dr Prym. Men även Evangeline Lilly gör rollen som Pryms dotter bra. Och det finns inget att klaga på heller vad gäller Paul Rudds hantering av titelrollen. Han balanserar den bra med en kombination av humor och allvar.


Filmen "Ant-Man" kan rekommenderas starkt till alla ålderskategorier. Om inte annat för er som har saknat att få se vänliga myror i förstoring om ni som jag är uppväxta med filmen "Älskling jag krympte barnen". Och för den insatta serienörden så kan filmen rekommenderas som en viktig pusselbit i Marvels eviga saga. Det hintas nämligen kraftigt med paralleller till kommande Marvel filmer som "Captain America 3" och de två avslutande "Avengers" filmerna.


En stark trea på gränsen till en fyra får filmen "Ant-Man" av mig i betyg av fem möjliga.

 

 

 



https://www.discshop.se/filmer/dvd/ant_man/P134710


https://cdon.se/film/ant-man-27966852


 

Av Paul Karlsson - 1 juli 2015 05:10

TERMINATOR GENISYS


Nu har jag sett filmen "Terminator Genisys" som jag hade väldigt låga förväntningar på. Detta mycket pga Arnold Schwarzeneggers senaste misslyckande med filmen "Terminator 3: Rise of the machines" och för att han har synts i trailern som en åldrad terminator trots att det har förklarats i de föregående filmerna att terminators inte kan åldras. Nåväl, nu har jag sett filmen så att jag kan bilda mig en uppfattning. Så jag ska nu berätta vad jag tyckte om filmen. Men först lite om handlingen.


Terminator: Genisys börjar i en nära framtid där det är inbördes krig mellan människor och maskiner. Under ledning av John Connor ska en grupp motståndsmän göra en slutlig attack mot Skynet och förstöra dess högkvarter. Skynet utplånas men innan det sker hinner det sända tillbaka en terminator i tiden till 1984 för att döda Sara Connor, mamma till John. En ung kille vid Kyle Reese anmäler sig frivillig till att åka tillbaka i tiden och beskydda Sara. Men när han reser tillbaka i tiden ser han hur John Connor blir attackerad av en terminator och det ger upphov till en del förändringar av det förflutna. Från 1984 tar sig sedan Kyle Reese tillsammans med Sara Connor till år 2017 för att förhindra Domedagen. Det är nämligen då Genisys ska gå online. Genisys är ett nätverk som alla människor är uppkopplade till dygnet runt och överallt, men är egentligen bara en täckmantel för Skynet.


Som ni märker av den beskrivningen av handlingen nu precis har fått så är det mycket man ska hålla reda på med olika tidslinjer och alternativa framtider. Det är det enda som kan vara lite krångligt. Annars är intrigen ganska simpel och påminner ganska mycket om de föregående filmerna. Bäst är det om man ser filmen med nya ögon och tar den som en reboot. För man kan säga att den är som en blek en ny version av den allra första filmen med lite inslag som liknar de actionsekvenser som förekommer i den andra filmen. Men mer än blek kopia av James Camerons originalfilmer blir den aldrig.


Underhållande är filmen ändå att se och det är spänning från börja till slut. 3D-effekterna var oväntat välgjorda så att man vid upprepade tillfällen sitter i biografen och duckar för metallspjut och andra föremål som man tror att ska flyga emot en ute i biosalongen. "Game of Thrones" stjärnan Emilia Clarke gör bra i från sig i den ikoniska rollen som Sara Connor. Men filmens stora stjärna är Arnold Schwarzenegger. Han är oväntat bra då han gör comeback som en fåordig Terminator. Ibland blir hans skådespel nästan parodiskt då han exempelvis gör misslyckade försök att le som inte maskiner kan för att de har brist på empati och känslouttryck. Men de där grejerna och knasigheter som Arnolds terminator säger levereras i precis lagom portion och inte så att det blir för mycket som i den pinsamt dåliga "Rise of the machines". Och att Schwarzenegger ser äldre ut numera ställer inte till några problem eftersom de har vävt in en naturlig förklaring till detta i filmens handling på ett snyggt sätt.


Så avslutningsvis kan jag säga att jag i alla fall blev lite positivt överraskad och filmen överträffade faktiskt mina förväntningar lite grann. Jag kan rekommendera "Terminator Genisys" som en actionspäckad film med många överraskande twistar. Men som sagt så är den inte lika bra som James Camerons första "Terminator" filmer. Eftersom jag verkligen tyckte om de filmerna så kan en helt koppla bort dem när jag ser den här femte installationen. Så därför blir det inte mer än en trea av fem möjliga i betyg. Men filmen är helt klart sevärd.

 


 

 



https://www.discshop.se/filmer/dvd/terminator_2015_genisys/P134076


https://cdon.se/film/terminator-genisys-9089564

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Skapa flashcards