retard-messiah

Direktlänk till inlägg 28 januari 2024

FILMRECENSION: POOR THINGS

Av Paul Karlsson - Söndag 28 jan 03:04

 

POOR THINGS


Oscarstider nalkas och vid sidan om filmerna “Barbie” och “Openheimer” är det filmen “Poor Things” som har fått flest nomineringar. Jag har varit och sett den elvafaldigt Oscarsnominerade filmen “Poor Things” och ska nu med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om filmens handling.


Återuppväckt från de döda av den geniala och okonventionella vetenskapsmannen doktor Godwin Baxter (Willem Dafoe) börjar Bella (Emma Stone) sitt liv under hans beskydd, ivrig att lära sig allt. I sin avsaknad och hunger efter världslighet, rymmer Bella med Duncan Wedderburn (Mark Ruffalo), en slipad och utsvävande advokat, på en hisnande äventyrsresa över kontinenterna. Fri från sin tids fördomar, blir Bellas syfte tydligt att stå för jämlikhet och frihet.


Filmen “Poor Things” är baserad Alasdair Gray's roman med samma namn. Jag har inte läst boken. Därav kan jag inte göra någon jämförelse. Men det man får i filmen är en mycket bisarr historia där en ung gravid kvinna begår självmord. En vetenskapsman tar hand om hennes kropp och återupplivar henne. Han byter även ut hennes hjärna emot hjärnan ifrån barnet hon bar på. När Bella som hon heter sedan vaknar upp är hon en vuxen kvinna utåt, men mentalt är hon på ett barns nivå. Hon måste därför lära sig gå, prata och allt annat som en nyfödd person behöver genomgå. Den resan är väldigt spännande att följa. Hur Bella lär sig vad det innebär att vara människa och hur det är att vara människa i den omgivning vi lever i. Men det är inte bara en historia om att bli människa. Man får också följa Bellas sexuella uppvaknande, hennes frigörelse som kvinna och andra intressanta teman. Emma Stone gestaltar Bella fantastiskt och det är ganska givet att hon kommer att få en Oscarsstatyett för rollen. Med sina stora uttrycksfulla ögon och sitt proffsiga användande av sitt kroppsspråk driver hon fram likt en tornado filmen igenom. Detta till den grad att hon stjäl showen och ibland gör den övriga begåvade castingen i filmen smått osynlig.

Utöver Emma Stones mästerligt vackra och stilfulla porträtt av Bella så är filmen “Poor Things” väldigt visuellt vacker. Till en början så är filmen helt svartvit och längre in i filmen då Bella uppvaknande som kvinna tar form får filmen färg och det blir mycket färgglatt. Detta skapar en mycket vacker kontrast. När man ser filmen så känns den lite som något som filmskaparna Tim Burton och Guillermo del Toro skulle ha kokat ihop om de gjorde något tillsammans. De båda är filmskapare som ligger mig varmt om hjärtat. Så det bildspråket föll verkligen mig i smaken. Filmen känns även som något nytt och originellt som inte liknar något jag tidigare har sett.


Sammanfattningsvis är filmen ett galet, bissart och vackert mästerverk som bjuder på enastående skådespeleri. Såväl ifrån Emma Stone som hennes motspelare Willem Dafoe och Mark Ruffalo. För den känsliga tittaren som inte klarar av att se nakenscener eller blodiga operationsscener så bör man välja en annan film. Men mig föll filmen som sagt helt i smaken och på sina ställen innehåller den också en hel del välkommen humor. Mitt betyg till filmen “Poor Things” är en självklar femma av fem möjliga.

 

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Onsdag 17 april 15:57

  BACK TO BLACK   Artisten och ikonen Amy Winehouse har nu fått sin historia berättad i filmen “Back To Black" som jag har var på bio och sett. Jag ska därmed berätta vad jag tyckte i denna recension. Men först lite om handlingen. Fil...

Av Paul Karlsson - Torsdag 4 april 18:31

  GHOSTBUSTERS: FROZEN EMPIRE   Ghostbusters franchisen har efter framgången med den senaste delen “Ghostbusters: Afterlife” fått sin fortsättning med filmen “Ghosbusters: Frozen Empire”. Den filmen har jag varit och s...

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 7 mars 16:23

  DEN SISTA RESAN   Radarparet Filip och Fredrik är högaktuella med en ny film som heter “Den Sista Resan”. Den filmen har jag varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen....

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards