retard-messiah

Direktlänk till inlägg 7 mars 2024

FILMRECENSION: DEN SISTA RESAN

Av Paul Karlsson - Torsdag 7 mars 16:23

 

DEN SISTA RESAN


Radarparet Filip och Fredrik är högaktuella med en ny film som heter “Den Sista Resan”. Den filmen har jag varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen.


När Lars Hammar efter 40 år som älskad fransklärare i Köping går i pension ser han framför sig en ljuvlig “tredje ålder” med resor, vin och upplevelser tillsammans med sin fru Tiina. Men det blir inte som han tänkt sig. Istället för att ta för sig av livets goda blir Lars alltmer passiv och viljelös hemma i sin belgiska läderfåtölj, till både Tiinas och deras son Filips stora frustration, och förtvivlan. Då får Filip en idén att ta sin skröpliga gamla far till hans älskade Frankrike och låta honom återse de platser som han älskat mest i livet. Genom att göra samma bilresa som familjen brukade göra när Filip var barn och i hemlighet iscensätta några av livets härligaste ögonblick hoppas han kunna tända Lars livsgnista igen. Till sin hjälp tar Filip sin bästa vän Fredrik, några rejäla doser optimism och påhittighet samt en gammal orange Renault 4. Äventyret kan börja!


”Den sista resan” är en härligt livsbejakande film om att ha kämparglöden kvar trots de motgångar man kan stöta på när man känner sig gammal och inte längre lika behövd. Filip och Fredrik tar oss verkligen med på en känslomässig resa fylld av både tårar och skratt då de ska försöka ge Filips pappa livsgnistan tillbaka genom att låta honom uppleva sitt älskade Frankrike igen. Under filmen känns det bitvis ganska hopplöst för Filips pappa Lars att få livsglädjen tillbaka. Det är många gånger då man är nära till tårar när man ser filmen. Men samtidigt är det film om hopp och om att inte ge upp och istället försöka hitta det ljusa i tillvaron. Men det bjuds också under resans gång på mycket humor i form av skarpa och roliga kommentarer ifrån Lars Hammar. Det är så fint att bevittna hur han kämpar och hur man faktiskt ser att han skiner upp och blir lite av sitt forna jag när han får uppleva Frankrike igen.


Sammanfattningsvis är “Den Sista Resan” en väldigt fin och varm film som känns som det mest personliga projektet som har kommit ifrån Filip och Fredrik. Särskilt Filip Hammar öppnar upp sig och blir väldigt personlig i den här filmen och det är härligt att bevittna den fina far och son relation han och hans pappa har. Vill man uppleva en feel good movie i road trip anda fylld med tårar, humor och hopp om att livet kan bli bättre så ska man se “Den Sista Resan”. En femma av fem möjliga är mitt oundvikliga betyg till den här fina filmen som har hjärtat på det rätta stället.

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Onsdag 17 april 15:57

  BACK TO BLACK   Artisten och ikonen Amy Winehouse har nu fått sin historia berättad i filmen “Back To Black" som jag har var på bio och sett. Jag ska därmed berätta vad jag tyckte i denna recension. Men först lite om handlingen. Fil...

Av Paul Karlsson - Torsdag 4 april 18:31

  GHOSTBUSTERS: FROZEN EMPIRE   Ghostbusters franchisen har efter framgången med den senaste delen “Ghostbusters: Afterlife” fått sin fortsättning med filmen “Ghosbusters: Frozen Empire”. Den filmen har jag varit och s...

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 29 feb 16:27

    DUNE PART TWO   Så var den äntligen här! Uppföljaren på Denis Villeneuves mäktiga rymdepos som han briljerade med år 2021 på bioduken. Nu har jag varit och sett uppföljaren “Dune Part Two” på bio och ska med denna recension ...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards