retard-messiah

Alla inlägg under december 2012

Av Paul Karlsson - 30 december 2012 15:27

FIFTY SHADES DARKER


Nu har jag även läst ut andra delen i "Shades of Grey" trilogin. Den boken heter på svenska "Femtio nyanser av mörker'" och jag ska nu med denna bokrecension berätta vad jag tyckte om boken. Men först lite om handlingen.

 

Som bekant från förra boken så blev Anastasia Steele bortskrämd av de mörka hemligheter som den vackre, men plågade, Christian Grey bär på. Hon har nu lämnat honom. Hon har nyligen tagit sin universitetsexamen och fått praktikplats på ett bokförlag i Seattle.
Men Christian upptar oavbrutet hennes tankar. När han vill träffa henne igen kan Ana inte neka honom, och äntligen får hon veta mer detaljer kring det mörka förflutna som har gjort honom så driven, kontrollerande och krävande. Men medan Christian brottas med sina inre demoner måste Ana ta ett av de viktigaste besluten hon någonsin ställts inför.


Precis som med förra boken så var den svår att lägga ifrån sig den då man börjat läsa den. Man slits väldigt snabbt in i den spännande intrigen. Den ganska stereotypa karaktären Christan Grey får mer färg och man förstår honom mer då man får veta mer om hans bakgrund. Yttre hot mot Christians och Anas relation håller också uppe stämningen. Mycket sex innehåller boken i vanlig ordning. Vilket också är en positiv detalj. Dock är det mer vaniljsex och mindre av varan bondage och andra sexuella fetisher som man hade kunnat vänta sig av denna bok. Men just att det är på det viset tycker jag bara att är bra. Det hela handlar om att Ana och Christian ska mötas på halva vägen. Därför blir det vaniljsex med små inslag av lite andra saker. Härligt dessutom med lite romantik mitt upp i allt det andra. Och vissa bikaraktärer får man lära känna lite mer. Framför allt då Elena Lincoln (Mrs. Robinson) och en av Christians före detta undergivna.


"Fifty Shades Darker" är en bok jag starkt kan rekommendera. Och självklart så slutade den med en spännande cliffhanger så att man nu spänt väntar på fortsättningen som finns i bokhandeln bara några dagar in på det nya året.

 

 

Av Paul Karlsson - 22 december 2012 17:45

LIFE OF PI


Nu varit på bio och sett Ang Lees storlsagna 3D-äventyr "Life of Pi". Så nu ska jag med denna filmrecension berätta vad jag tyckte.


Filmen handlar om pojken Pi som efter ett skeppsbrott befinner sig som enda överlevande tillsammans med en tiger, en zebra, en hyena och en orangutang ombord på en livflotte i Stilla Havet. Det blir en kamp för överlevnad där Pi är den enda som när de till slut blir räddade kan återberätta historien om vad som egentligen hände därute.


"Life of Pi" var en väldigt scenografiskt vacker historia berättad med bra 3D-effekter. Väldigt vackra miljöer och fina djur bjöds det på under hela filmens gång. Historien om hur pojken Pi överlever tillsammans men en bengalisk tiger på en livbåt är också ganska intressant och gripande berättad. Dock räcker det tyvärr inte hela vägen. Filmen är väldigt seg och det händer inte så mycket. Jag hade förväntat mig mer av filmen och kände lite grann då jag lämnade biosalongen att det var lite bortkastade pengar. Men filmen är helt klart sevärd så jag ångrade inte att jag såg den. Hade den bara varit lite mindre seg så hade den varit hur bra som helst.


En svag trea av fem möjliga får filmen "Life of Pi" av mig. Det är de vackra djuren, miljöerna och 3D-effekterna som höjer betyget lite. Annars hade filmen bara fått en tvåa.

 

 

 


https://www.discshop.se/filmer/dvd/berattelsen_om_pi/P110096

Av Paul Karlsson - 17 december 2012 22:37

THE HOBBIT: AN UNEXPECTED JOURNEY


Nu har jag då äntligen fått se "The Hobbit" på bio. En av mig årets mest efterlängtade filmer. Så nu ska jag med denna recension tala om lite vad jag tyckte om filmen.

I första filmen får man följa Bilbo Baggins då han ger sig ut på en resa för att återkräva dvärgarnas kungadöme Erebor som för länge sedan erövrades av draken Smaug.

Under resans gång korsas Bilbos väg av trollkarlen Gandalf Grå och plötsligt ingår Bilbo i en grupp bestående av tretton dvärgar som leds av den legendariska krigaren Thorin Oakenshield.
Vägen mot dvärgarnas rike går via vildmarken, genom områden där orcher och troll härjar fritt. Målet för resan är Ensamma berget men först måste de ta sig igenom dvärgarnas tunnlar och det är här Bilbo träffar den varelse som kommer att påverka resten av hans liv - Gollum. Ensam med Gollum vid stranden av en underjordisk sjö upptäcker den intet ont anande Bilbo inom sig både ett mod och en falskhet han inte kände till själv. Det är också nu Gollums skatt, ringen som besitter en oväntad kraft och makt, hamnar i Bilbos ägo. En enkel guldring som bestämmer Midgårds öde på ett sätt som Bilbo inte ens kan föreställa sig i sin livligaste fantasi ...


På ett snyggt sätt inleds filmen med scener där en äldre Bilbo Baggins återberättar om sin äventyr. Scener där även Frodo medverkar. Detta gör att historien på ett effektivt sätt knyts samman med den den förra trilogin. Efter det dras man in i Bilbos historia där Martin Freeman på ett väldigt färgstarkt och bra sätt gestaltar en yngre Bilbo. Väldigt mycket humor bjuds det på då Gandalf och alla 13 dvärgarna knackar på hos Bilbo som motvilligt släpper in dem och bjuder dem på en måltid innan de drar ut på sin resa. Lite småsegt är det innan de väl begett sig iväg. Men sedan när väl handlingen dragit igång på allvar så rullar det på, blir spännande och mäktigt på sina ställen. Man får bekanta sig med en del nya karaktärer och en del gamla. Gollum scenerna är helt klart det bästa i hela filmen. Och en hel del mäktiga scener som innefattar strider med orcher och troll bjuds det på. Och imponernade 3D-effekter får man ta del av i hela filmen. Den levde upp till alla mina förväntningar. Och nu längtar jag bara efter att se fortsättningen nästa år.


Jag kan starkt rekommendera filmen. Förutom att den här historien är lite mindre mörk och mer barnvänlig så har den precis samma känsla som de tidigare filmerna.

 

 

 


https://www.discshop.se/filmer/dvd/the_hobbit_an_unexpected_journey_import/P160667

Av Paul Karlsson - 12 december 2012 04:51

MEN IN BLACK 3

 

Jag hade inte råd att se "Men In Black 3" på bio och nu passande nog så hade de julkampanj på discshop så att filmen bara kostade 99 kr på dvd. Så nu ska jag med denna recension berätta lite vad jag tyckte om filmen. Men först lite om filmen handling.


Agenterna J och K är tillbaka!
J har sett många oförklarliga saker under sina 15 år med Men in Black men inget, inte ens aliens, gör honom så förvirrad som hans föraktfulla, tystlåtna partner. Men när K´s liv och planetens öde står på spel, måste Agent J resa tillbaka i tiden för att ställa allt till rätta. J upptäcker att det finns hemligheter i universum som K aldrig har berättat om, hemligheter som uppdagas när han slår sig ihop med den unge Agent K för att rädda sin partner, agentfirman och framtiden för mänskligheten.


Jag blev väldigt positivt överraskad av denna science fiction komedi. Jag har växt upp med de två första filmerna som börjades på när jag var tonåring. Så jag trodde mig veta vad jag hade att förvänta mig. Ett omaka par som bekämpar utomjordingar för att rädda vår planet från yttre hot. En kaxig Will Smith med fyndiga repliker och en butter Tommy Lee Jones som motspelare.


Men den oväntade twisten att tredje filmen också är en tidsrese film är ett väldigt smart drag. Den ger djup åt karaktärerna. Framför allt Tommy Lee Jones karaktär får en förklaring varför han är så tyst och butter. Det blir en intressant kontrast mellan modern tid och år 1969 som är det år Will Smiths MIB agent får åka tillbaka till för att ändra på ödets gång i det förflutna. I den tidsera man dras tillbaka till finns det många historiska referenser också. Man tas med till "The Factory" där Andy Warhols karaktäristiska drag får en väldigt humoristisk förklaring.

Samt första uppskjutet av Apollo då människor vandrar på månen för första gången får en viktig roll i filmen. Josh Brolin som den unga versionen Tommy Lee Jones karaktär visar sig vara ett klockrent val. Han gör ingen karikatyr eller försöker på något överdrivet sätt imitera Tommy Lee Jones. Ändå känns det verklig som att han är en yngre förlaga av agent J.


Slutet sätter inte stopp för fler uppföljare. Men ändå känns det som att historien flätas ihop till en trilogi då man får förklaringar till personernas bakgrund och förklaringar till vilka de verkligen är.

Alltså får man vad man förväntar och lite till. Ingredienserna av den humor som fanns i de bägge första filmerna finns där, en superskurk från yttre rymden finns och hel del av problematiken som uppstår mellan den riktiga världen och den hemliga MIB världen. Men man får denna gång en science fiction komedi med mer djup än de andra 2 filmerna i serien. Kul dessutom att det blev samma regissör som gjorde alla 3 filmerna. Det kanske är därför den röda tråden mellan alla filmerna blir så påtaglig.


Jag kan starkt rekommendera "Men In Black 3" som faktiskt enligt min åsikt är den bästa filmen i denna serie.

 

 

 


https://www.discshop.se/filmer/dvd/men_in_black_3/P100405

Av Paul Karlsson - 6 december 2012 18:45

NYVERSION AV JOYCE CAROL OATES LITTERÄRA KLASSIKER


Ryktet stämde alltså att det skulle komma en remake på kultfilmen "Foxfire" som hade en ung Angelina Jolie i huvudrollen. Jag tycker snart personligen att det borde räcka med remakes. Har de inte fler idéer därborta i Hollywood?


Det finns dock alltid ett "men". Och mitt "men" är att Angies "Foxfire" var jättebra och stilbildande i sin genre, men den följde inte sin litterära förlaga mer än till viss del. Boken handlar om ett gäng unga skolelever i 50-talets USA som bildar en tjejliga som slår tillbaks mot de olika orättvisor och förödmjukelser de utsätts för. Flickorna kommer ifrån diverse trasiga bakgrunder. Via den nya tjejligan upptäcker de plötsligt att de får makt. Bland annat över den närgångna lärare som utsätter dem sexuella närmanden.


Denna handling följde delvis även 1996 års version med Angelina Jolie. Men den var förflyttad till nutid som då var 90-tal. Det kan bli intressant att se två helt olika versioner i olika tidseror tror jag. Men det kommer förstås att kännas tomt utan Angelina Jolie i huvudrollen.


Nåväl här är trailern till den nya filmen i alla fall:

 

 

 

Av Paul Karlsson - 3 december 2012 02:14

ASPERGERS MITT I MATENS
EGNA RECEPT PÅ:
HÄMTPIZZA X-TRA ALLT GRANDIOSA GUDFADERN


1. Nu sätter jag in pizzan i ugnen.

 

2. Nu går jag bort mot ugnen.

 

3. Jag öppnar pappkartongen till grandiosa pizzan.

 

4. Drar bort plasten som täcker pizzan inuti kartongen.

 

5. Lägger pizzan på gallret.

 

6. Jag sätter in pizzan som ligger på gallret i ugnen.

 

7. Jag stänger ugnsluckan.

 

8. Nu väntar jag på att pizzan ska bli klar.

 

9. Jag tittar om pizzan ser färdig ut.

 

10. Det var den inte. Jag tar ett bloss på ciggen.

 

11. Jag blåser lite av cigarett röken på pizzan så att skinkan på den blir välrökt.

 

12. Jag sätter mig och kollar datorn i några minuter tills jag plötsligt kommer på att jag har en pizza i ugnen.

 

13. Jag plockar ut gallret med pizzan på. Pizzan är halvbränd.

 

14. Jag lägger upp pizzan på en tallrik, hämtar bestick och sätter pizzan inne på tv-bordet för att jag planerar att titta på "Solsidan".

 

15. Jag kommer på att jag behöver en stol att sitta på. Sedan sitter jag där och njuter av min halvbrända pizza till söndagsnöjet "Solsidan".

 

 

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards