retard-messiah

Alla inlägg under september 2012

Av Paul Karlsson - 30 september 2012 14:31

HYPNOTISÖREN


Ikväll har jag varit på bio och sett Lasse Hallströms svenska film comeback "Hypnotisören". Så nu ska jag berätta lite om vad jag tyckte om filmen.


Filmens handling:
En familj mördas besinningslöst, men en femtonårig son överlever mirakulöst. Pojken svävar mellan liv och död och kan inte förhöras med vanliga metoder. Samtidigt är familjens äldsta dotter spårlöst försvunnen. Polisen Joona Linna befarar att hon kan bli mördarens nästa offer. I sin kamp mot klockan övertalar Linna hypnotisören Erik Maria Bark att försöka få hennes bror att vittna under hypnos.

Min förväntningar på filmen var väldigt höga efter som jag har läst boken och tycker den är bra. I filmen är det förstås som det alltid brukar vara i filmatiseringar av böcker bitar av boken som inte kommit med. Men jag tycker ändå han filmen har samma nerv och spänning som boken har. Lasse Hallström har fångat mycket av den känslan i filmen. Mikael Persbrandt och Lena Olin gestaltar sina rollkaraktärer mycket bra. Särskilt Persbrandt som för en gångs skull får spela ut hela sitt register i en roll som är lite mer utmanande än rollen som Gunvald Larsson i Beck filmerna. Precis som i boken är det väldigt spännande från början till slut.

Filmen kan starkt rekommenderas och har till skillnad från många andra svenska kriminalfilmer lite mer hjärna och och bra manus. Så är det förstås också kul att se Lasse Hallström göra en lite mer oväntad film som skiljer sig ifrån de amerikanska filmer man sett honom göra på senare år.

 

 

 


https://www.discshop.se/filmer/dvd/hypnotisoren/P106414

Av Paul Karlsson - 9 september 2012 23:07

Här hittade man info man inte visste om tidigare. Jag satt och kollade lite på nätet om Lisa Marie Smith hade gjort något mer efter sina roller i "Sleepy Hollow", "Mars Attacks" och "Ed Wood". Det hade hon inte direkt förutom att hon är nakenmodell och konstnär. Däremot kom det till min kännedom att det var hon som fångades på bild av paparazzi då hon nakenbadade tillsammans med Jeff Goldblum som hon dejtade under en period. De bilderna har jag sett tidigare i någon skvallertidning. Men jag reflekterade inte över att det var hon. Tydligen har Lisa Marie en fetish för mörkhåriga män i glasögon med tanke på att hon var tillsammans med Tim Burton tidigare. Hon försökte dessutom blåsa Tim Burton på halva intäkterna för hans filmer som hon påstod att hon hade rättigheterna till pga ett muntligt avtal.

Fick också veta att Rob Zombie har en ny skräckfilm på gång som heter "The Lords of Salem". Den medverkar just Lisa Marie i. Bättre smak vad gäller kvinnor har Tim Burton nu. Hans nuvarande partner Helena Bonham Carter 100 miljoner så mycket vackrare än vad Lisa Marie är och hon skulle nog aldrig få för sig att lura av honom några pengar.

 

 

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Skapa flashcards