retard-messiah

Alla inlägg under september 2021

Av Paul Karlsson - 16 september 2021 13:03

 

DUNE


År 1984 regisserade regissören David Lynch filmen “Dune” som är en filmatisering av författaren Frank Herberts kultförklarade science fiction roman med samma namn. Sedan några år tillbaka har det sedan varit klart att regissören Denis Villeneuve skulle ta sig an romanen som har ett rykte om sig att vara stört omöjlig att filmatisera. På grund av coronapandemin har filmen skjutits upp kraftigt och regissören har verkligen kämpat för att det skulle bli just en biorelease av hans stora rymdepos. Det har nu skett och jag har varit och sett filmen och ska nu med min recension berätta om huruvida filmen levde upp till mina stora förväntningar eller ej. Men först lite om handlingen.


Paul Atreides (Timothée Chalamet), en briljant och talangfull ung man född med ett storslaget öde, måste resa till den farligaste planeten i universum för att säkra sin familjs och sitt folks framtid. När illasinnade krafter kastas in i en konflikt över tillgången på planetens mest värdefulla råvara. På planeten finns ett ämne med förmågan att låsa upp mänsklighetens fulla potential. De som påverkas av den råvaran är de som kan övervinna sina rädslor och därmed har en fortsatt överlevnad att räkna med.


Inför regissören Denis Villeneuves försök att göra film av författaren Frank Herberts bok så såg jag filmen “Dune” med samma namn i syftet att kunna jämföra filmerna. Vad jag inte hade räknat med var att jag skulle somna. En film som man somnar till ökar inte direkt oddsen att rebooten ska vara något att se. När jag vaknade och förstod att jag i princip hade sett filmens inledning och hade slutet kvar så var min slutsats att en rebootad film på lite över två och en halv timme skulle bli väldigt seg att uppleva på bio. Tilläggas bör att jag är ett stort fan av David Lynch och därav hade förväntningar på originalfilmen. Men jag var ändå nyfiken på vad som kunde göras av boken i modern tid då visuellt snyggare världar kan skapas med mer avancerad och dyr teknik. Vad som däremot blev en oro var att gigantiskt stora maskar skulle ha en central roll i handlingen. Jag har fobi för sådana djur och blev inte alls glad över deras medverkan. Men det visade sig vara en obefogad oro eftersom maskarna var ett hot som var centralt för planeten Atreides invånare. Men det var också ett hot som höll sig i bakgrunden. Fokuset riktades mer på planetens invånare och intrigerna dem emellan.


Det sparas inte direkt på krutet när Frank Herberts roman “Dune” blir film en andra gång. Filmen är som skapt för en större biopublik. Kända namn finns det även denna gång i rollistan. Inte minst det nya stjärnskottet Timothée Chalamet som gör huvudrollen som filmens hjälte Paul Atreides. Han bär verkligen upp filmen bra i både egna scener och där han möter motspelare som svenska Rebecca Ferguson, Oscar Isaac, Josh Brolin och Jason Momoa för att nämna några stora namn. Vår svenska stolthet Stellan Skarsgård dyker även upp i en skurkroll med väldigt motbjudande drag både utseende och personlighetsmässigt. Den rollen briljerar han i.


Visuellt blir det en vacker resa man tas på. Världen de har skapat på den ogästvänliga ökenplaneten är en fröjd för ögat. Det som utspelas där blir känslomässigt laddat och rullar på ganska långsamt. Fokuset är att berätta en historia utan att för mycket onödiga och korta scener ska hugga sönder helheten som fler filmer ska få möjligheten att utforska. Det är just ett rymdepos vi får tonsatt med Hans Zimmers mäktiga musik. Många spektakulära actionscener både på marken, i luften eller i flykt ifrån sandmaskar bjuds det på. Det är inte svårt att ana att George Lucas en gång inspirerades av boken “Dune” då han hittade på världen i Star Wars filmerna. Men den här historien är mer konstnärlig och riktad till en vuxen publik. Det handlar om stridigheter mellan två besökande släkten som slåss om planetens tillgångar medan det mer fridfulla sandfolket inte vill exploatera planetens tillgångar. Detta för tankarna lite åt hur vi överanvänder planeten jordens tillgångar och krigar om dem.


När man sammanfattar det man har upplevt så är det en finstämd historia där karaktärerna är drivande. Historien hackas inte sönder av att man ska få för mycket action utan att världen som filmen utspelar sig i ska få en stilfull förklaring. Om man gillar mastodontfilmer och rymdepos i det här stora måttet så är det här filmen man ska se. Regissören Denis Villeneuve har tidigare utforskat scifi genren i filmer som “Arrival” och “Blade Runner 2049”. Även då lyckades han. Så tänk er något storslaget som “Star Wars”, “Interstellar” och en mix med influenser av den stämning som regissören Denis Villeneuve byggde upp i filmen “Arrival”. Man får också ha ett överseende med ett långsamt och trevande filmberättande. Med allt detta i en vacker kombination så skapas filmpoesi som är värt högsta möjliga betyg och ska upplevas på bio. 5 av 5 är mitt betyg till filmen “Dune”.

 

 

 

Av Paul Karlsson - 6 september 2021 07:01

 

SHANG CHI AND THE LEGENDS OF THE TEN RINGS


Marvel Cinematic Universe har pga coronapandemin och uppskjutna premiärer fått ta en paus. För några månader sedan fick den länge uppskjutna premiären av den redan etablerade Marvelkaraktären Black Widow i filmen med samma namn. Och nu blev det dags för en ny karaktär att ta plats i filmen “Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings”. Jag har varit och sett filmen på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen.


Redan som mycket ung tränades Shang-Chi (Simu Liu) av sin hårde far (Tony Chiu-Wai Leung) till att bli lönnmördare. Han har sedan dess lämnat sitt förflutna bakom sig och försökt bygga upp ett normalt liv i USA, men blir mot sin vilja åter indragen i faderns grymma värld.


Filmen “Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings” gick jag och såg utan några som helst höga förväntningar. Jag såg den mest för att få ytterligare en pusselbit i Marvels universum på plats. Vill man hänga med i den världen så bör man ha sett alla filmer som dyker upp inom det universumet. Och jag är inte direkt något stort fan av kampsportsfilmer eller särskilt intresserad av kinesisk mytologi. Jag visste inte så mycket om karaktären Shang Chi heller innan jag såg filmen vilket jag tyckte var en fördel. Många gånger kan det nämligen vara en nackdel om man kan för mycket om karaktärerna som får sina egna Marvel eller DC filmer och det tas för många friheter med karaktärerna. Nu visste jag med andra ord inte alls vad jag hade att vänta sig när jag intog min plats i biosalongen. Och till viss del blev jag positivt överraskad av filmen. Det var lätt att hänga med i intrigerna kring karaktärerna och lätt att ta dem till sig. Det bjöds på en hel del snygga fightingscener och många spektakulära actionsekvenser. Det kändes även väldigt uppfriskande att få ta del av helt nya karaktärer som fick sin plats i det stora Marvel stallet. Mästerligt bra blir filmen aldrig. Men man rycks genast med i historien och nyfikenheten hålls igång filmen igenom. Under hela filmen så bjuds det på en bra balans mellan humor och allvar. Så bägaren rinner inte över för mycket åt det ena hållet som ofta har varit ett problem med tidigare Marvel filmer.


Jag känner sammanfattningsvis att filmen “Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings” är sevärd och har det man kan förvänta sig av en film inom den superhjältegenren. Den har en färgstark skurk. En hjälte som utvecklas under resans gång. Samt är filmen visuellt vacker framåt slutet då man tas in i en magisk värld med drakar och andra magiska varelser. Som Marvelfilm så vävs filmen effektivt ihop med tidigare och kommande filmer inom den världen och därav av fyller den sin funktion är helt klart godkänd. Jag kände mig också lite oväntat underhållen av den här filmen. En trea av fem möjliga blir mitt betyg till filmen “Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings”.

 

 

 

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Skapa flashcards