retard-messiah

Alla inlägg under april 2018

Av Paul Karlsson - 26 april 2018 15:54


  AVENGERS: INFINITY WAR


Fansen har blivit ombedda att inte avslöja något om filmens handling för de som inte hunnit se filmen. Detta kan vara klokt eftersom filmen trots att den inte är en ny "Star Wars" film har varit mycket hemlighetsstämplad. Inte ens de medverkande skådisarna som arbetat under sekretess med filmen visste fullt ut förrän filmen var klar åt vilken riktning handlingen skulle leda. Därmed innehöll filmen många spoilers och oväntade överraskningar. Jag har varit och sett Marvels efterlängtade storfilm "Avengers: Infinity War" och ska nu berätta utan att spoila för mycket av handlingen vad jag tyckte. Men först ska jag lite kort berätta det jag vågar om filmens handling.


Trots alla tidigare konflikter och meningsskiljaktigheter tvingas The Avengers enas och bilda en allians med många av superhjältarna från de tidigare filmerna. Anledningen till den gigantiska mobiliseringen är den mäktiga titanen Thanos (Josh Brolin), som är ute efter de sex evighetssternarna. Han och hans följe hotar bokstavligen hela universum och har genom sina förödande attacker under jakten på stenarna redan utplånat både stora samhällen och superhjältar. Genom att bli herre över alla stenarna blir han härskare över universums öde och detta måste till varje pris stoppas.


Filmen "Avengers: Infinity War" är rena domedagsprofetian som nu har blivit personifierad med namnet "Thanos" briljant spelad av Josh Brolin som gör honom till en färgstark skurk. Han får nyanser som gör att man känner lite för honom. Han är hård på ytan. Men det finns känslor djupt på insidan innanför det hårda skalet. När dessa känslor tvingas att komma upp på ytan så är han mer än ett föremål för ondska och ytterligare ett hot ifrån yttre rymden. För att avdramatisera det med spoilers så kan jag snabbt dra lite som inte avslöjar för mycket. Domedagen är som sagt nära. Det finns det om inte annat en karaktär i filmen som har kunnat förutspå. Men hopp finns och därav kämpar Avengers gänget på i vanlig ordning med de forna problem de haft i sin numera gigantiska ensemble i sin tunga ryggsäck. När hela universum står på spel så kan man räkna ut att många älskade karaktärer kommer att dö. Men frågan man ställer sig på förhand är hur mycket mörker och svärta Marvel vågar ha i en film för att inte göra samma snedsteg som konkurrenterna DC Comics och deras i andras ögon misslyckade filmer om exempelvis Superman och Batman. Hur mycket "Game of Thrones" likhet och slaktande av karaktärer det blir kommer inte jag att gå in på. Däremot ska jag nu säga vad jag tyckte om sammanflätandet av alla karaktärer och hur de fungerade ihop i en story som kunde ha fått många brister då så många karaktärer slåss om utrymmet.


Efter att jag hade sett klart filmen så stod jag och begrundade filmens affisch som innehöll inte mindre än 24 välkända karaktärer. På förhand kan man ju gissa på att visa storys glider undan till förmån för att allt ska hinnas med i en sådan mastodontproduktion. Men filmens 2 timmar och 29 minuter utnyttjades väl. Karaktärerna är sedan innan väletablerade i egna spin-off filmer och i filmer där de tidigare mötts. Därav kan det bara fokuseras på deras ibland komiska möten utan att karaktärerna behöver någon närmare presentation. Storyn berättas med en mörkare ton än väntat vilket överraskar och visar att Marvel faktiskt vågar tänka utanför boxen och ta lite risker. Men detta utesluter inte att en del humor också får plats då framför allt "Guardians of the Galaxy" karaktärerna för första gången sammanflätas med andra karaktärer. Det blir med andra ord en bra kontrast mellan humor och allvar i ett bra flöde. Mörkret finns där med det är inte kolsvart och deprimerande hela tiden.


Visuellt är det en vacker film där man får se fina galaktiska världar då det inte är på Jorden filmen utspelar sig. 3D effekterna ser också snygga ut och alla skådisar levererar sin del i kakan. Mest imponerande är Chris Hemsworth som Thor. Hans tidigare mer humoristiska karaktär har fått en allvarligare uppsyn nu när slutet är nära. Den humor han utstrålar är mörkare och karaktären får mer djup. Alla får med andra ord sitt utrymme i handlingen och många karaktärer har fördjupats.


Sammanfattningsvis så tycker jag att "Avengers: Infinity War" är riktigt bra. De farhågor jag hade om att filmen skulle vara en bristfällig ursäkt till att samla ihop favoritkaraktärerna ifrån föregående Marvelfilmer visade sig att inte vara befogade. Istället blev alla effektivt invävda i den välbalanserade handlingen. Det enda som finns att klaga på är det snurriga med tidsresandet som karaktären Doctor Strange får stå för. Den delen av handlingen kräver att man ser om filmen för att ta det till sig. Utan att säga för mycket så kan detta parti ha påverkan på kommande filmer. Jag kan starkt rekommendera filmen "Avengers: Infinity War" till de invanda fansen. De som inte sett de föregående filmerna i franchisen bör göra det för att kunna hänga med. En stark fyra på gränsen till femma är mitt betyg på filmen.

 

 

 

 

https://www.discshop.se/filmer/dvd/avengers_3_infinity_war/P158170 

 

https://cdon.se/film/avengers-infinity-war-40637188

Av Paul Karlsson - 11 april 2018 17:39


  A QUIET PLACE


Nu har jag varit och sett skräckthrillerfilmen "A Quiet Place" på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om filmens handling.


I en postapokalyptisk värld har enorma rovdjur ätit upp större delen av mänskligheten. I den mörka tillvaro som detta skapat får man följa en familj som tvingats leva i tystnad för att inte bli upptäckta av dessa rovdjur. Rovdjuren är blinda men har en mycket välutvecklad hörsel. Därmed så innebär minsta lilla ljud döden.


John Krasinski som för de flesta är mest känd ifrån serien "The Office" visar med denna film att han även är en begåvad regissör. På ett mycket effektivt sätt har han i sin film använt tystnad för att skapa en skrämmande och obehaglig stämning. Tystnaden som filmens karaktärer tvingas att leva i gör att filmen inte innehåller mycket dialog eller ljud. Detta gör att man sitter på helspänn hela filmen igenom och när något händer som innefattar ljud så hoppar man verkligen till i biostolen just för att man på grund av den rådande tystnaden inte är förberedd på när plötsliga ljud dyker upp.


Tystnaden ger även möjlighet för filmens skådespelare att med andra medel som blickar och kroppsspråk uttrycka sig istället för med ord. Och detta gör de på ett väldigt talande sätt som berör. Aldrig tidigare har jag upplevt en film som är så nervkittlande och obehaglig på ett klaustrofobiskt vis som "A Quiet Place". Jag blev väldigt positivt överraskad av denna film som jag inte visste så mycket om innan jag gick och såg den. Det finns inte mycket att klaga på. Det enda som jag möjligtvis saknar är lite återblickar där man fick veta hur det gick till när filmens varelser tog över världen och i princip utrotade mänskligheten.


Sammanfattningsvis så kan jag starkt rekommendera filmen "A Quiet Place" om man gillar kusliga filmer som skapar en obehaglig stämning som verkligen berör. Filmen är väldigt spännande och gastkramande från början till slut. En stark fyra av fem möjliga får den av mig i betyg.

 

 

 


https://www.discshop.se/filmer/dvd/a_quiet_place/P157863


https://cdon.se/film/a-quiet-place-42374261

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards