retard-messiah

Direktlänk till inlägg 22 februari 2024

FILMRECENSION: BOB MARLEY: ONE LOVE

Av Paul Karlsson - Torsdag 22 feb 17:50

 

BOB MARLEY: ONE LOVE


Reggaelegenden Bob Marley har nu fått en egen biopic film med titeln “Bob Marley: One Love”. Den har jag nu varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen.


Filmen "Bob Malrey: One Love" är ett biografiskt drama om den legendariska reggaemusikern Bob Marley som hyllar den ikoniska artistens liv och musik - musik som inspirerade generationer med sitt budskap om kärlek och gemenskap. En stark berättelse om att övervinna motgångar och om livsresan bakom hans revolutionerande musik.


Reggae som musikgenrer är inte jag så bevandrad i, men musiken har inte undgått mig. Någon gång under slutet av 90-talet hände det att man satt i mörka och rökfyllda rum och iakttog när kompisar satt i ring och drog i sig en joint. Vid dessa få tillfällen var det ofta Bob Marleys stämma som ljöd ur högtalarna. Men själva artisten Bob Marley hade jag inga förkunskaper om direkt när jag satte mig biosalongen inför att få ta del av hans historia. Så mina förväntningar var att verkligen få lära känna personen bakom musiken. Dessvärre kan jag inte direkt påstå att de förväntningarna gick i uppfyllelse. När filmen har rullat igång så har storyn redan nått till när Bob Marley är en berömd och etablerad reggaeartist. Därefter tar filmen oss plikttroget med på dramatiska händelser ifrån Marleys karriär. Men tyvärr så sker detta väldigt svajigt och ofokuserat. Jag hade velat se lite ifrån stjärnans uppväxt, hur han formades till den ikon han blev och hur musiken växte fram. Uppväxten får man se lite av i återkommande, men inte direkt fördjupande flashbacks.


För att vara en musikfilm är det förvånansvärt lite musik man får ta del av. Det är bara några av de få största hitsen som dyker upp, och flera gånger under filmen kommer jag på mig själv med sitta och otåligt och vänta på att specifika låtar ska dyka upp. Så filmens själva upplägg känns oinspirerat och det verkar därmed som att filmskaparen inte riktigt vet vilken typ av historia det är som han vill berätta.


Sammanfattningsvis så blir man inte direkt rikare på kunskaper kring Bob Marley än vad man skulle kunna bli av en Wikipedia sökning på artisten. I Bob Marleys liv fanns många dramatiska skeenden som hade behövt mer djup. Hans politiska engagemang att förena nationer via sin musik och ett mordförsök på honom är bara några av de saker som rusar förbi utan substans under filmens gång. Kingsley Ben-Adir som spelar Bob Marley gör det bra och trovärdigt. Lashana Lynch som spelar hans fru gör även hon ett bra jobb. Men som sagt så har de ett spretigt manus att jobba med. Så deras talang får inte skina fullt ut. Jag hade förväntat mig ett mer ingående porträtt när det rör sig om grundpelare i en musikgenre. Så mitt betyg landar inte på mer än en svag trea av fem möjliga.

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Onsdag 17 april 15:57

  BACK TO BLACK   Artisten och ikonen Amy Winehouse har nu fått sin historia berättad i filmen “Back To Black" som jag har var på bio och sett. Jag ska därmed berätta vad jag tyckte i denna recension. Men först lite om handlingen. Fil...

Av Paul Karlsson - Torsdag 4 april 18:31

  GHOSTBUSTERS: FROZEN EMPIRE   Ghostbusters franchisen har efter framgången med den senaste delen “Ghostbusters: Afterlife” fått sin fortsättning med filmen “Ghosbusters: Frozen Empire”. Den filmen har jag varit och s...

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 7 mars 16:23

  DEN SISTA RESAN   Radarparet Filip och Fredrik är högaktuella med en ny film som heter “Den Sista Resan”. Den filmen har jag varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen....

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards