retard-messiah

Direktlänk till inlägg 23 december 2023

FILMRECENSION: AQUAMAN AND THE LOST KINGDOM

Av Paul Karlsson - 23 december 2023 15:57

 

AQUAMAN AND THE LOST KINGDOM


Efter en strulig produktion och förlängd väntan på grund av olika anledningar så har nu äntligen storfilmen “Aquaman and The Lost Kingdom” fått en premiär. Den har varit i hemska blåsväder med motvind. Håller den måttet och lever upp till sin föregångare undrar ni. Det ska jag snart berätta. Men först lite om filmens handling.


Black Manta (Yahya Abdul-Mateen II) kräver hämnd för sin fars död, och efter att tidigare ha misslyckats med att besegra Aquaman (Jason Momoa) gör han nu allt för att uppnå sitt mål. Starkare än någonsin, med kraften från den mytiska Black Trident släpper han lös en uråldrig och ondskefull kraft. Aquaman vänder sig till sin fängslade bror Orm (Patrick Wilson), den förra kungen av Atlantis, och skapar en oväntad allians. Tillsammans måste de lägga sina meningsskiljaktigheter åt sidan för att skydda sitt rike - och världen - från total förstörelse.


Mycket spekulationer har skett kring varför uppföljaren till storfilmen “Aquaman” ifrån 2018 har fått dröja så länge. Först var det att de ville ha ett premiärdatum där det inte konkurrerades med en massa andra storfilmer inom samma genre. Därefter kom en pandemi. Efter det hamnade en av filmens skådisar i rättsligt blåsväder och borde ersättas av en annan person bättre lämpad för filmens viktiga kvinnliga roll. Sedan kom en lång Hollywood strejk. Denna stormiga väg till biopubliken + att DC Comics storsatsningar har gått allt sämre för varje film. Detta har inte precis ökat oddsen för “Aquaman and The Lost Kingdom”. Trots att superhjältefilmer av den här kalibern har genomgått en evolution och inte förväntas vara det de var 2018 så tyckte jag att det var befriande att kasta sig in i det här universumet igen och det hela såg ut som man förväntade sig. James Wan som var skaparen till den första filmen överraskade med att ge oss något spännande i varje ny bildruta. Det upplägget har han kvar trots att vi vet denna gång vad dessa överraskningar kan väntas innehålla. Vad som är ett nytt och spännande begrepp för just den här filmen är alliansen som Aquaman bygger upp med sin numera fängslade bror Orm. Brodern och tillika den före detta regerande kungen av Atlantis befrias för att hjälpa Aquaman som nuvarande kung i kampen emot hämnaren Black Manta. Alltså får vi stifta bekantskap med förra filmens skurk en gång till. Men nu är han ännu mäktigare med det dödliga vapnet Black Trident. Detta är ett upplägg jag känner att håller för en hel film.


Det finns alltså inga svagheter i manuset. Ett nytt element i storyn är att Aquaman nu har blivit pappa samtidigt som han ska styra riket Atlantis som kung. Jobbet som kung visar sig vara tråkigare än väntat. Så han hänger hellre med sin son på torra land och är kung mer när det passar honom. Så långt är allt bra, Men nu kommer vi till den punkt som inte funkar så bra och det är aktrisen Amber Heard som sjöprinsessan Mera som Aquaman fått sitt barn med. Momoa och Heard saknar kemi tillsammans. Amber Heard borde ha blivit utbytt. Hon fungerar kanske relativt bra i de scener där action utlovas. Men i mer känslosamma kärleksscener har hon inte mer utstrålning och inlevelse än de undervattensvarelser som man får stifta bekantskap under havsytan där riket Atlantis existerar. Under filmens gång dyker bland annat en gullig bläckfisk upp som sidekick till Aquaman. Den bläckfisken har 10 gånger mer utstrålning än vad Amber Heard har. Att Heard inte är utbytt är ett mysterium för mig. Men den biten fick man bara svälja med tanken i bakhuvudet att Warner Brothers har haft god tid på sig att hitta en ersättare för den rollen, men istället har de fokuserat på andra saker vad det nu kan vara. Mycket har nog hamnat på klippbordet, men jag anser inte att det har drabbat handlingen på något vis. I sin helhet märker man inte av den kris som har drabbat filmen. Det är bara kvinnan i Aquamans liv som borde bytas ut emot en mer begåvad talang.


Jason Momoa är förstås inte helt ensam. Patrick Wilson som hans bror Orm levererar bra. Deras återuppbyggande av sin broderrelation är underhållande att följa. Gamla bekantskaper som Nicole Kidman, vår svenska stolthet Dolph Lundgren och Temuera Morrison återkommer I sina minnesvärda roller. Allt är med andra ord på topp. Willem Dafoe som karaktären Vulko hade jag förstås velat ha med även denna gång men han omnämndes bara. Slutligen så får vi får ta del av den undervattensvärld vi upplevde i förra filmen. Förvisso med en inte allt för bra CGI teknik. Men den funkade bra i 3D i en bra biosalong. Sammanfattningsvis så blev inte filmen “Aquaman and The Lost Kingdom” den katastrof den kunde har blivit. Det blev istället en film om att bygga familjära broar och brödraskap för att i slutändan vinna något på det. Man ser fram emot en tredje film om kungen av Atlantis. Men vi får se vad framtiden utvisar. Jag vill i alla fall ha mer och mitt betyg är 4/5.

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Onsdag 17 april 15:57

  BACK TO BLACK   Artisten och ikonen Amy Winehouse har nu fått sin historia berättad i filmen “Back To Black" som jag har var på bio och sett. Jag ska därmed berätta vad jag tyckte i denna recension. Men först lite om handlingen. Fil...

Av Paul Karlsson - Torsdag 4 april 18:31

  GHOSTBUSTERS: FROZEN EMPIRE   Ghostbusters franchisen har efter framgången med den senaste delen “Ghostbusters: Afterlife” fått sin fortsättning med filmen “Ghosbusters: Frozen Empire”. Den filmen har jag varit och s...

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 7 mars 16:23

  DEN SISTA RESAN   Radarparet Filip och Fredrik är högaktuella med en ny film som heter “Den Sista Resan”. Den filmen har jag varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen....

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards