retard-messiah

Direktlänk till inlägg 2 maj 2024

FILMRECENSION: STORMSKÄRS MAJA

Av Paul Karlsson - Torsdag 2 maj 14:27

 

STORMSKÄRS MAJA


Jag såg en trailer när jag var på ett föregående biobesök. Det jag fick intrycket av i trailern var en visuellt vacker svensk film i skärgårdsmiljö. Filmen var “Stormskärs Maja” som har en litterär förlaga och har blivit film på nytt. Jag blev verkligen nyfiken på filmen och har nu varit och sett den på bio. Jag ska därmed nu med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om filmens handling.


"Stormskärs Maja" är en gripande berättelse om en stark kvinna och de utmaningar hon möter på en stormig ö. Filmen är baserad på Anni Blomqvists roman med samma namn och utspelar sig i den åländska skärgården på 1800-talet. Den 17-åriga Maja (Amanda Jansson) gifter sig mot sin vilja med fiskaren Janne (Linus Troedsson). Hennes liv på Stormskäret är fyllt av utmaningar och motgångar. Som fiskarhustru måste hon klara sig ensam med att ta hand om familjen när hennes man är till sjöss och borta under långa tider. Maja blir dock en viljestark och självständig kvinna som inte är rädd för att ta ansvar och klara sig i den karga skärgården. Mellan Maja och Janne uppstår starka band, och med tiden fördjupas deras kärlek till varandra. Janne stöttar sin hustrus strävanden och inser att de gemensamma ansträngningarna samt att leva på lika villkor gör familjen stark. "Stormskärs Maja" är en berättelse om vilja, styrka och kärlek.


Filmen “Stormskärs Maja” är verkligen en så visuellt slående film som jag hade hoppats på. Det är också en känslomässigt gripande historia om drömmar, kärlek, familj och om att våga välja ett leva sitt liv på sitt eget sätt. De vackra skärgårdsmiljöerna ifrån finska Åland är väldigt vackra och på ett naturromantiserande sätt hittar kameran all dess skönhet. Långa kameraåkningar i tångbevuxna landskap på havsbotten, närbilder på djur såsom fåglar och rävar är något som verkligen lyfter fram naturens skönhet i denna film. Men det är filmens huvudkaraktär som är spännande att få följa. Huvudkaraktären är Maja som vid 17 års ålder gifts bort till ett äktenskap med den blyge fiskaren Janne. Med viss tveksamhet och rädsla går hon med detta äktenskap med allt vad det innebär och kort därefter börjar kärlek att växa fram.


Majas trevande resa är spännande att följa. Att få se den blyga flickan blomma ut och öppna sig. Bli stark och självständig ute på stormskäret med alla de motgångar hon ibland får möta ensam. Allt detta är en fröjd att följa. Maja spelas av “Den Tunna Blå Linjen” stjärnan Amanda Jansson som gör ett enastående kvinnoporträtt då hon gör sin första stora huvudroll i en långfilm. Kemin tillsammans med motspelaren Linus Troedsson är en ingrediens som ger näring åt hela filmen. Att få uppleva deras fina, sköra och äkta kärlek ger en tårdrypande upplevelse emellanåt.

Det här är en visuellt vacker film som hyllar samspelet med naturen och samtidigt ger oss ett kvinnoporträtt som visar kurrage och mod. Kärlek, sorg och det som hör sådana här episka draman till bjuds det på i stora proportioner.

 

Filmen upplevs bäst på bio där upplevelsen blir mer fullkomlig. Speltiden är inte långt ifrån 3 timmar, men det blir aldrig tråkigt. Jag har inte läst Anni Blomqvists roman som filmen är baserad på, men som film tyckte jag väldigt mycket om “Stormskärs Maja”. Så mitt betyg är 5/5.

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Torsdag 9 maj 17:39

  KINGDOM OF THE PLANET OF THE APES   Den lyckade “Planet of the Apes” trilogin har nu fått en fortsättning i form av filmen “Kingdom of the Planet of the Apes”. Den har jag varit och sett på bio och ska nu med denna r...

Av Paul Karlsson - Onsdag 17 april 15:57

  BACK TO BLACK   Artisten och ikonen Amy Winehouse har nu fått sin historia berättad i filmen “Back To Black" som jag har var på bio och sett. Jag ska därmed berätta vad jag tyckte i denna recension. Men först lite om handlingen. Fil...

Av Paul Karlsson - Torsdag 4 april 18:31

  GHOSTBUSTERS: FROZEN EMPIRE   Ghostbusters franchisen har efter framgången med den senaste delen “Ghostbusters: Afterlife” fått sin fortsättning med filmen “Ghosbusters: Frozen Empire”. Den filmen har jag varit och s...

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2024
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards