retard-messiah

Direktlänk till inlägg 23 april 2023

FILMRECENSION: EVIL DEAD RISE

Av Paul Karlsson - 23 april 2023 16:08

 

EVIL DEAD RISE


Sam Raimis kultförklarade skräcktrilogi “Evil Dead” har nu fått ytterligare en nyversion som heter “Evil Dead Rise”. Den filmen har jag utan större förväntningar varit sett på bio och ska nu med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om filmens handling.


Systrarna Ellie (Alyssa Sutherland) och Beth (Lily Sullivan) återförenas. Ellie (Alyssa Sutherland) är en tatuerare med tre barn vars pappa har stuckit. Beth är en gitarrtekniker som är ute på turné och hjälper artister bakom scenen. Ellie och hennes tre barn bor i en rivningshotad skyskrapa och försöker hålla ihop familjen så gått det går. Glädjen över systerns återkomst blir kortvarig då sonen i huset hittar en mystisk bok som lockar fram de mest mardrömslika demoner man kan tänka sig. När en demon intar Ellies kropp så blir det en kamp mellan liv och död för den sköra familjen och ingen går säker.


Inför detta nytillskott i den kultförklarade och Sam Raimi regisserade skräckfranchisen så plöjde jag för första gången igenom originaltrilogin ifrån 80 och 90-talet. Samt den reboot som gjordes 2013. Ingen av dem föll mig direkt i smaken. Sam Raimis trilogi bjöd mer på slapstickhumor än skrämmande sekvenser. Intressant blev det dock i den tredje avslutande filmen där Bruce Campbells ikoniska karaktär Ash Williams förflyttades till riddartiden och bekämpade levande döda i alla dess former i en annan tidsepok. Rebooten ifrån 2013 bjöd inte på något mer nyskapande än att filmens tuffing istället var en kvinna.


Utan att ha blivit ett stort fan av franchisen så gick jag ändå plikttroget och såg filmen “Evil Dead Rise” på bio. Jag blev positivt överraskad. För här fick man en intressant historia med mer välutvecklade karaktärer att följa. Framförallt var det nytänkande att förflytta handlingen till storstaden där den drabbade familjen blir fast högt upp i en skyskrapa utan trappor eller hiss att ta sig ned med. Filmens stora badass denna gång är Beth spelad av Lily Sullivan. Man får följa henne då hon som blivande ensamstående mamma kämpar såväl mot sina inre demoner som de yttre som drabbar familjen. Det är hemskt att se demonerna ta över en efter en i familjen och mest hemskt är det när barn blir involverade och får uppleva alla dessa hemskheter. Blodet sparas det inte heller på. I filmens final får man se ett rum fyllas av blod. Vilket för tankarna till Stanley Kubricks kultförklarade Stephen King filmatisering “The Shining”.


Sammanfattningsvis så får man en blodig skräckfilm med hjärna. Karaktärerna och en familjs sammanhållning får en viktigare roll denna gång än i Raimis slapstickstrilogi. Humor finns det också i de makabra scenerna då demonerna mobbar sina offer med kränkande och sårande kommentarer. Filmens inledningsscen för tankarna tillbaka till originalfilmernas miljöer innan man snabbt får ett välbehövligt miljöombyte. Man blir ej påmind om filmens inledning förrän i slutet då de scenerna får en smart förklaring. Det här är en skräckfilm som lämnar spår och man minns den som en snygg och kreativt blodig skräckfilm för såväl etablerade “Evil Dead” fans som nytillkomna tittare. De har faktiskt lyckats oväntat bra med denna uppväckning av en sliten succé. Fullt betyg i form av en femma ger jag filmen “Evil Dead Rise”.

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Torsdag 2 maj 14:27

  STORMSKÄRS MAJA   Jag såg en trailer när jag var på ett föregående biobesök. Det jag fick intrycket av i trailern var en visuellt vacker svensk film i skärgårdsmiljö. Filmen var “Stormskärs Maja” som har en litterär förlaga och ...

Av Paul Karlsson - Onsdag 17 april 15:57

  BACK TO BLACK   Artisten och ikonen Amy Winehouse har nu fått sin historia berättad i filmen “Back To Black" som jag har var på bio och sett. Jag ska därmed berätta vad jag tyckte i denna recension. Men först lite om handlingen. Fil...

Av Paul Karlsson - Torsdag 4 april 18:31

  GHOSTBUSTERS: FROZEN EMPIRE   Ghostbusters franchisen har efter framgången med den senaste delen “Ghostbusters: Afterlife” fått sin fortsättning med filmen “Ghosbusters: Frozen Empire”. Den filmen har jag varit och s...

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards