retard-messiah

Direktlänk till inlägg 12 april 2023

ALBUMRECENSION: FLOOR JANSEN - PARAGON

Av Paul Karlsson - 12 april 2023 17:55

 
FLOOR JANSEN - PARAGON
 
Nightwish är ett finskt synfonimetalband som vi i södra Sverige känner till bäst genom ett par spelningar på Sweden Rock Festival. De har gjort sig kända för en säregen stil som låter som instrumental filmmusik som skulle kunna platsa i vilken fantasyfilm som helst. Men kronan på verket har varit att de har haft en operainfluerad sångerska med kraftfull röst som ger gåshud. Finska Tarja Turunen var den som blev deras första kvinnliga frontperson. Senare tog den svenska sångerskan Anette Olzon över under några album och turnéer. Sedan ville hon precis som Tarja gå sin egen väg och de fick till slut deras nuvarande sångerska. Den nederländska sångerskan Floor Jansen. Enligt min personliga åsikt så har aldrig Nightwish låtit så bra som när Floor Jansen med sitt breda register tog över som Nightwishs sångerska. Hon har sedan tidigare sina fötter i metalvärlden med det nederländska, synfoniska metalbandet After Forever. När det bandet upplöstes så startade hon ett lite likartat band med namnet ReVamp. Nu är hon sångerska i Nightwish. Vi får se henne som det länge till hoppas jag på. Men hon har briljerat i många olika covers genom året. Hon har gjort tolkningar av ett par “Frozen” låtar, Heart låten ”Alone”, Lady Gaga hitlåten “Shallow” och Loreens Eurovision vinnare “Euphoria” för att nämna några låtar. Men det som jag och många andra har imponerats mest av var när hon gjorde en duett med den tyska sångaren Henk Poort. De gjorde det mäktiga ledmotivet till Broadwaymusikalen “The Phantom of The Opera”. När de kom till slutet av låten och Henk yttrade textraden “Sing for me my angel of music” så var det precis vad hon gjorde. Hon sjöng ut hela sitt operaregister I ett skrik som fick håren att resa sig över hela kroppen. Och där blev hon “my angel of music”. Kvinnan med den änglalika rösten. Jag fick uppleva det hela med henne och Nightwish på Sweden Rock Festival 2022 och det var magiskt. Nu testar Floor sina vingar i andra genrer i ett land mellan metal och pop. Till mångas förtret så är det inte helt vad de hade förväntat sig, men för mig som har en bred musiksmak så tycker jag att hon bara visar tecken på sin bredd och det låter gudomligt bra.
 
När det kommer låtmaterialet så är det personliga texter som berättar om hennes resa som har tagit henne dit där hon är idag som man får ta del av. Titelspåret “My Paragon” handlar om att uppnå mål. Att hålla fast vid sina drömmar och inte låta något stå ivägen. Floor fick det ödesdigra beskedet mitt upp i sin karriär att hon hade fått bröstcancer. Men hon tog en liten paus och bekämpade sin cancer och går nu på kontroller för att kolla så det inte spridit sig. Men “My Paragon” handlar som sagt om att ta sig dit man vill oavsett vilka hinder som står ivägen. Albumets andra spår “Daydreams” handlar om att göra dagdrömmar till verklighet. Låten “Invincible” handlar om att man även i de stunder då man känner sig svag är oslagbar. Det budskapet levererar verkligen Floor med styrka i rösten som ger mig rysningar. “Hope” är en smäktande fin ballad om vad hopp kan betyda. I det här fallet att man behöver ta sig igenom svåra resor i livet och att hoppet om att få ha kvar sina nära och kära vid resans slut är det som är slutmålet. “Come Full Circle” är en kraftfull låt om att kämpa för det man tror på fullt ut. Låten “Storm” är väldigt kraftfull precis som Floors röst. Låten handlar om vad man kan göra med en stark röst om man använder till sin fulla rätt. “Me Without You” berättar om att kärlek inte ska sätta hinder för det man vill uppnå och att vara ärlig kring de känslor som varit är det bästa sättet att ta sig framåt. “The Calm” är en låt om att man inte borde blir förblindad av lugnet och därav inte se när en katastrof närmar sig. “Armoured Wings” handlar om att kunna vara en stöttepelare till den man älskar och absorbera alla det sorger och annat som tynger den man håller kär. I albumets avslutande låt “Fire” påtalas det bombastiskt att röstens glöd ska hållas vid liv mot alla odds och att den ska användas med kraft.
 
Som summering så kan jag ärligt säga att Floor Jansen förtjänar titeln "My Angel of Music". Hon berättar personligt om sin resa med egna erfarenheter och använder rösten som ett verktyg för att göra sin berättelse mer magisk. Det kommer vibbar av Nightwish under resans gång. Men mig gör det som sagt inget att hon tar ut svängarna i olika genres och visar att hon kan annat än metal. 5/5 är mitt betyg till Floor Jansens album "Paragon".
 
 
 
© Floor Jansen Official
© Laura Zalenga Invincible
© Paul Karlsson
 
 
 
 
 
 
 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Torsdag 2 maj 14:27

  STORMSKÄRS MAJA   Jag såg en trailer när jag var på ett föregående biobesök. Det jag fick intrycket av i trailern var en visuellt vacker svensk film i skärgårdsmiljö. Filmen var “Stormskärs Maja” som har en litterär förlaga och ...

Av Paul Karlsson - Onsdag 17 april 15:57

  BACK TO BLACK   Artisten och ikonen Amy Winehouse har nu fått sin historia berättad i filmen “Back To Black" som jag har var på bio och sett. Jag ska därmed berätta vad jag tyckte i denna recension. Men först lite om handlingen. Fil...

Av Paul Karlsson - Torsdag 4 april 18:31

  GHOSTBUSTERS: FROZEN EMPIRE   Ghostbusters franchisen har efter framgången med den senaste delen “Ghostbusters: Afterlife” fått sin fortsättning med filmen “Ghosbusters: Frozen Empire”. Den filmen har jag varit och s...

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards