retard-messiah

Direktlänk till inlägg 29 augusti 2021

FILMRECENSION: CANDYMAN

Av Paul Karlsson - 29 augusti 2021 20:01

 

CANDYMAN


Skräckfilmen “Candyman” som kom ut 1992 har nu fått en fortsättning som jag har varit och sett på bio. Med denna recension ska jag nu berätta vad jag tyckte. Men först lite om filmens handling.


Så länge invånarna i bostadsområdet Cabrini i Chicago kan minnas terroriserades de av spökhistorien om den övernaturliga seriemördaren med krok till hand, som lockades fram när du stod framför spegeln och upprepade hans namn fem gånger. Ett decennium efter att det sista av Cabrini tornen rivits, har konstnären Anthony McCoy (Yahya Abdul-Mateen II) och hans flickvän, Brianna Cartwright (Teyonah Parris) flyttat in i en loftlägenhet i den nu hippa delen av Cabrini. Sociala medier-generationen är helt ovetandes om Candyman-historien men när Anthony börjar använda sig av historien bakom legenden ändras allt.


Originalfilmen “Candyman” ifrån 90-talet såg jag för några år sedan men har inte den färskt i minnet. Den nya “Candyman” filmen är ingen reboot visade det sig. Den är en slags uppföljare på den första filmen ifrån 1992. Därav bör man kanske ha sett om den första filmen innan man sätter sig i biosalongen och ser den nya. Det gjorde inte jag. Men som fristående film tyckte jag ändå att den funkade ganska bra. Den snuddar vid händelserna i den första filmen och visar återblicksscener ifrån originalfilmen vilket gör att det ändå blir lätt att återknyta till den gamla filmen. Direkt skrämmande blir det inte vilket är det som är vad man förväntar sig när man sätter sig för att se en skräckfilm. Men blod sparas det inte direkt på. Under filmens gång skildras en hel del brutala mord. Bland annat ett som sker på en offentlig toalett. Det är den scenen som sätter mest spår. Det mesta av det mordet syns i den scenen i en liten spegel som ligger på toalettens golv vilket är väldigt effektfullt. Så vill man uppleva bloddrypande mord och otäckheter så lär man inte bli besviken. Och historien griper verkligen tag. Den innehåller ingredienser som polisbrutalitet och rasfördomar inbakat i ett skräckpaket som gör att filmen känns sevärd. Mästerligt bra blir filmen aldrig och den kommer nog inte att uppnå samma kultstatus som originalfilmen. Men den är helt klart sevärd. Jordan Peele som är filmens producent och har gjort succé med filmer som “Get Out” och “Us” lyckas att göra sin egen grej av storyn. Men samma höjder som han nådde med sina föregående filmer når han aldrig med “Candyman”.


Sammanfattningsvis så är det en underhållande film som tar upp viktiga ämnen och bjuder på en del läskiga scener och mord. Så ganska nöjd blev jag med den filmupplevelse jag fick. En trea av fem är mitt betyg till filmen “Candyman”.

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Torsdag 2 maj 14:27

  STORMSKÄRS MAJA   Jag såg en trailer när jag var på ett föregående biobesök. Det jag fick intrycket av i trailern var en visuellt vacker svensk film i skärgårdsmiljö. Filmen var “Stormskärs Maja” som har en litterär förlaga och ...

Av Paul Karlsson - Onsdag 17 april 15:57

  BACK TO BLACK   Artisten och ikonen Amy Winehouse har nu fått sin historia berättad i filmen “Back To Black" som jag har var på bio och sett. Jag ska därmed berätta vad jag tyckte i denna recension. Men först lite om handlingen. Fil...

Av Paul Karlsson - Torsdag 4 april 18:31

  GHOSTBUSTERS: FROZEN EMPIRE   Ghostbusters franchisen har efter framgången med den senaste delen “Ghostbusters: Afterlife” fått sin fortsättning med filmen “Ghosbusters: Frozen Empire”. Den filmen har jag varit och s...

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards