retard-messiah

Alla inlägg den 17 augusti 2021

Av Paul Karlsson - 17 augusti 2021 20:22

 

THE GREEN KNIGHT


Jag har varit och sett filmen “The Green Knight” och ska nu med denna recesion berätta vad jag tyckte. Men först lite om filmens handling.


När den väldige, mystiske Gröne riddaren (Ralph Ineson) konfronterar riddarna kring det runda bordet är det kung Arthurs modige, våghalsige systerson Sir Gawain (Dev Patel) som antar hans utmaning. Ett år senare ska de båda drabba samman igen. På väg till den ödesdigra återföreningen kämpar Gawain mot vålnader, jättar och tjuvar och möter en hemlighetsfull skön lady. Han kommer till insikt om att det han egentligen slåss för är sin heder och sitt värde i familjens ögon.


Innan jag såg den här filmen så visste jag inte så mycket om filmen. Jag tyckte att trailern så snygg ut, blev lite nyfiken och tyckte att det kunde trevligt omväxlings skull att se en film som man inte visste så mycket om och kanske därmed kunde bli lite positivt överraskad. Överraskad blev jag. Men inte direkt positivt överraskad. Jag blev med överraskad över hur seg, händelselös och långtråkig filmen var att ta sig igenom. Filmen “The Green Knight” är en väldigt visuellt vacker film och en fröjd för ögat att se. Men tyvärr lider filmen av brist på intriger och handling vilket gjorde att det var nära att jag somnade när såg filmen på bio. Det märks att regissören till filmen har mer ambitionen att göra en konstnärligt vacker film än att leverera underhållning. På fronten att vara konstnärlig levererar verkligen regissören David Lowery. Men så direkt underhållande är som sagt inte filmen.


Skådespelarprestationerna ifrån bland annat Dev Patel och svenska Alicia Vikander är bra men det håller som sagt inte hela vägen att filmen är en visuellt vacker upplevelse och att skådisarna gör bra ifrån sig då filmens handling är för tunn. Sammanfattningsvis så kan filmen rekommenderas till de som gillar att se konstnärligt vackra filmer. Men vill man se ett episkt och mäktigt riddaräventyr så bör man leta upp en annan film att titta på. En svag tvåa av fem möjliga är mitt betyg till filmen "The Green Knight”.

 

 

 

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards