retard-messiah

Direktlänk till inlägg 18 december 2023

FILMRECENSION: NAPOLEON

Av Paul Karlsson - 18 december 2023 18:05

 

NAPOLEON


Giganten Ridley Scott har nu gett sig i kast med att göra en film om den historiska personen Napoleon Bonapartes liv. Många så väl positiva som negativa historier har berättats om den historiska gestalten med den uppseendeväckande, trekantiga hatten. Om historien är tillräckligt intressant för en film ska jag utröna nu. Jag har nämligen varit och sett filmen “Napoleon” på bio. Så nu ska ni få läsa vad jag tyckte. Men först lite kort om handlingen.


Vi får följa den franska kejsaren Napoleon Bonapartes (Joaquin Phoenix) snabba, hänsynslösa klättring till makten genom hans komplicerade förhållande till sin stora kärlek, Josephine (Vanessa Kirby).


Som överbefälhavare för den franska militärmakten härskade Napoleon Bonparte över större delen av västra och centrala Europa. I några år tog han också över makten i Egypten. Efter misslyckade fälttåg mot Ryssland försvagades Napoleons position. Detta ledde så småningom till ett slutgiltigt nederlag vid slaget vid Waterloo och blev hans fall. Efter att Napoleon förlorade slaget vid Waterloo blev han förvisad till en liten ö mitt ute i Atlanten med namnet Sankta Helena där han dog 6 år senare. Många historier har berättats om Napoleon genom åren. Ibland hyllas han som nationalhjälte men vissa såg honom som en tyrann skyldig till flera människors död.


Vad Ridley Scotts film beträffar så levererar skådespelaren Joaquin Phoenix bra i den titelroll han har blivit tilldelad. Vad man sedan har för åsikt om Napoleon är en annan femma. Som historisk person var han även känd för sina kärleksbrev till sin älskade Josephine som han hade en minst sagt udda och komplicerad kärlekshistoria med. De var gifta, men inte så kompatibla så att Josephine kunde ge Napoleon en tronarvinge. Detta i sig var ett problem. Men detta förminskade inte Napoleons kärlek till Josephine. Vanessa Kirby har fått det ärofyllda uppdraget att gestalta Josephine vilket hon gör med bravur. Som åskådare skulle man likt en drönare diskret vilja smyga omkring i hemlighet och se vad som pågick innanför de kungliga palatsens väggar då ingen annan såg på. Oscarsnomineringar råder det inga tvivel om att både Joaquin Phoenix och Vanessa Kirby kommer att få för sina begåvade prestationer. Vad jag tycker är lite märkligt att bevittna är Napoleons tafatta försök till älskog vårdslöst och bakifrån. Det ser inte ut som att Josephine har någon som helst njutning och följden är att hon tar sig an andra älskare. Napoleons svartsjuka och dessutom anklagelser emot Josephine för att hon inte blir gravid ger mig en del avsmak när jag ser filmen. Den typen av kvinnosyn medveten eller ej gillar inte jag.


Sammanfattningsvis så är det en intressant film man får. Fokuset ligger som sagt på Napoleons och Josephines mystiska relation som man bara helt enkelt får köpa med hull och hår. Napoleon själv sympatiserar man inte för. Min historiska kunskaper kring vad som i filmen var korrekt sviktar en del. Jag kommer på mig själv i vissa stunder med att jag sitter och lite väntar på att Napoleon ska misslyckas så att det blir fred och mindre dödade människor. Inledningsscenen då man får bevittna den historiska personen Marie-Antoinette avrättas med giljotin är någon som sätter prägel på hur samhället såg ut då och vilken ton filmen kommer att få. Det här är ett storslaget äventyr som till viss del levererar det man vill ha. Men jag anser att Ridley Scott har levererat bättre filmer genom åren och här gör han inte det med flaggan i topp trots att Joaquin Phoenix bär upp lustig hatt och militära kläder från den tidsepoken med elegans. Mitt betyg stannar på godkänt. Alltså får filmen “Napoleon” en svag trea av fem möjliga av mig i betyg.

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Onsdag 17 april 15:57

  BACK TO BLACK   Artisten och ikonen Amy Winehouse har nu fått sin historia berättad i filmen “Back To Black" som jag har var på bio och sett. Jag ska därmed berätta vad jag tyckte i denna recension. Men först lite om handlingen. Fil...

Av Paul Karlsson - Torsdag 4 april 18:31

  GHOSTBUSTERS: FROZEN EMPIRE   Ghostbusters franchisen har efter framgången med den senaste delen “Ghostbusters: Afterlife” fått sin fortsättning med filmen “Ghosbusters: Frozen Empire”. Den filmen har jag varit och s...

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 7 mars 16:23

  DEN SISTA RESAN   Radarparet Filip och Fredrik är högaktuella med en ny film som heter “Den Sista Resan”. Den filmen har jag varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen....

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards