retard-messiah

Direktlänk till inlägg 11 augusti 2023

FILMRECENSION: TEENAGE MUTANT NINJA TURTLES: MUTANT MAYHEM

Av Paul Karlsson - 11 augusti 2023 13:30

 

TEENAGE MUTANT NINJA TURTLES: MUTANT MAYHEM


Nu har ett nytt försök gjorts att dra folk till biograferna för att se de fyra ikoniska ninjasköldpaddorna som vi var många som växte upp med under 90-talet. Denna gång görs försöket med den animerade filmen “Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutant Mayhem”. Jag har varit och sett filmen och ska nu berätta om huruvida jag tyckte att filmen lyckades leverera eller ej. Men först lite om handlingen.


Efter att ha levt skyddade från människornas värld i många år, ger sig turtle-bröderna ut för att vinna New York-bornas hjärtan och bli accepterade som normala tonåringar genom heroiska handlingar. Deras nya vän April O'Neil hjälper dem i kampen mot ett mystiskt brottssyndikat, men de kommer snart att ta sig vatten över huvudet, när en armé av mutanter släpps lös mot dem.


Många försök har gjorts att återuppliva “Teenage Mutant Ninja Turtles” franchisen genom åren med ett blandat resultat. På 90-talet gjordes exempelvis tre live-action filmer som var ganska okej. Men det som saknades i dem var att de inte följde serietidningarna så bra. De behöll grundkonceptet bara att det handlade om 4 ninjaskölpaddor som kämpade emot skurken Shredder. Men många andra karaktärer ifrån serietidningarna uteslöts och ersattes med andra. År 2014 gjordes ett nytt försök att göra en live-action version som faktiskt följde serietidningarna ganska bra. I alla fall när det gällde att ta med karaktärer som uteblev i live-action versionerna ifrån 90-talet. Dessvärre hade de filmerna lite tunna manus som kändes lite framstressade. Därav blev filmerna kritiserade och det blev därför bara två filmer.


Nu har de därför satsat på en animerad film istället. Och resultatet är halvlyckat. Till en början ser filmen ganska snygg ut. Filmen har en look som pendlar lite mellan att se ut som ritade bilder ifrån en serietidning som får liv samtidigt som filmens figurer ser ut som dockor. Det ser visuellt ganska snyggt ut. Men dessvärre påverkar det också utseendet på vissa av karaktärerna. Det som lockade mig att se filmen mutantgänget som blir de skurkar sköldpaddorna får bekämpa. I det gänget ingår bland annat den mänskliga djävulsrockan Ray Fillet som snabbt blev en favoritkaraktär för mig under barndomen. Men karaktärens design och att han nämns som en stingrocka istället för djävulsrocka är jag inte direkt tillfreds med. Dessutom så är det många av karaktärernas origin storys som inte stämmer. Ray Fillet exempelvis var inte en av skurkarna. Han största fiende var Shredder och stod därav på Turtles sida. Är man som jag uppvuxen med “Teenage Mutant Ninja Turtles” och känner till alla karaktärernas bakgrund så blir man därav inte imponerad av upplägget. Det märks tydligt att målet är att underhålla de som idag tillhör en yngre målgrupp. De har inte koll på dessa detaljer och bryr sig därför inte. Så därav lyckas filmen leverera som en simpel familjefilm om man inte har några som helst förväntningar på att få återuppleva de historier man växte upp med i serietidningarna. Med andra ord så gör “Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutant Mayhem” som flerparten av de live-action versioner av kända Disney klassiker som för tillfället pumpas ut. De vill locka nya yngre biobesökare och struntar därav i viktiga detaljer som gjorde att man älskade grundmaterialet.


Om man bortser ifrån detta så var filmen lite underhållande och hade ett fint budskap om att vara annorlunda och trots det bli accepterad i samhället. Filmen är även kryddad med ett bra soundtrack och en stjärnspäckad lista av röstskådespelare. Tyvärr räcker inte detta hela vägen eftersom mycket grundmaterial ifrån serietidningarna som sagt ignoreras. Därav ger jag bara filmen “Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutant Mayhem” en svag trea av fem möjliga i betyg.

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Torsdag 2 maj 14:27

  STORMSKÄRS MAJA   Jag såg en trailer när jag var på ett föregående biobesök. Det jag fick intrycket av i trailern var en visuellt vacker svensk film i skärgårdsmiljö. Filmen var “Stormskärs Maja” som har en litterär förlaga och ...

Av Paul Karlsson - Onsdag 17 april 15:57

  BACK TO BLACK   Artisten och ikonen Amy Winehouse har nu fått sin historia berättad i filmen “Back To Black" som jag har var på bio och sett. Jag ska därmed berätta vad jag tyckte i denna recension. Men först lite om handlingen. Fil...

Av Paul Karlsson - Torsdag 4 april 18:31

  GHOSTBUSTERS: FROZEN EMPIRE   Ghostbusters franchisen har efter framgången med den senaste delen “Ghostbusters: Afterlife” fått sin fortsättning med filmen “Ghosbusters: Frozen Empire”. Den filmen har jag varit och s...

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards