retard-messiah

Direktlänk till inlägg 16 oktober 2021

FILMRECENSION: HALLOWEEN KILLS

Av Paul Karlsson - 16 oktober 2021 13:51


 

HALLOWEEN KILLS


År 2018 var Jamie Lee Curtis tillbaka på bioduken för att ta upp kampen emot sin hänsynslöst mördande bror Michael Myers i filmen “Halloween”. Nu har fortsättningen kommit i filmen “Halloween Kills” som jag nu har varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta vad jag tyckte med denna filmrecension. Men först lite om filmens handling.

Några minuter efter att Laurie Strode (Jamie Lee Curtis), hennes dotter Karen (Judy Greer) och barnbarnet Allyson (Andi Matichak), lämnade det maskerade monstret Michael Myers inlåst och brinnande i Lauries källare, förs Laurie brådskande till sjukhuset med livshotande skador, i tron att hon äntligen lyckats döda sin livslånga plågoande. Men när Michael lyckas befria sig från Lauries fälla fortsätter hans rituella blodbad. När Laurie kämpar mot smärtan och förbereder sig för att försvara sig mot honom, inspirerar hon hela Haddonfield till att resa sig mot det ohejdbara monstret.


För tre år sedan så fick vi återvända det Halloweenfirande samhället Haddonfield där Laurie Strode en gång flydde från sin psykiskt sjuka bror som mördade hela hennes film just på Halloweennatten. Man fick följa henne då hon på ålderns höst barrikarderade sig och förberedde sig inför att möta sin bror Michael Myers igen. När han ska förflyttas ifrån ett hårdbevakat fängelse till ett annat går något fel och han lyckas rymma. Det blev en ny kamp på liv och död där Laurie tillsammans med sin dotter och sitt barnbarn lyckas gillra en fälla för Michael som leder till att han blir inlåst i hennes hus som de har satt i brand. I tron att Michael ska brinna inne flyr de och Laurie själv är svårt skadad och behöver läkarvård.


I “Halloween Kills” får vi kastas in i händelserna vi lämnades med efter att några nya karaktärer ifrån det förflutna har presenterats. De ny karaktärerna är överlevande offer som har bildat ett medborgargarde för att bekämpa Michael Myers och man får följa dem då de för legenden vidare och förbereder sig ifall Michael skulle komma tillbaka. Därefter får vi följa Laurie Strodes kamp på sjukhuset där hon ovetande försöker att tillfriskna efter sitt blodiga möte med sin bror. Hon är helt ovetande om att hennes bror har lyckats att rymma och att blodbadet bara har fortsatt.


Spänningen är på topp och man vet inte hur det hela ska sluta. Precis som förra gången finns John Carpenters klassiska ljudslinga med då man introduceras till Micheal Myers värld vilket gör att jag som den skräckfantast jag har börjat att bli känner hur håren reser sig. Rekvisitan är fylld av brinnande pumpor som skapar den rätta Halloween känslan och blod, krossade kranium och motbjudande kreativt utförda mord sparas det inte på. Michael Myers beteende är också detsamma. Han vandrar långsamt fram mot sina offer och låter dem få en känsla av att de har chansen att rymma. Och sedan är oväntat framme och den som kommer i hans väg har ingen chans. Med dessa tradtionella ingredienser så får man en fördjupning i Laurie Strodes och Michael Myers historia som på ett effektivt sätt vävs samman med nutid. Eftersom det är en sista avslutande film på gång också så är det lite förutsägbart att man vet att Michael kommer att klara sig även denna gång. Men det som gör filmen riktigt intressant är det medborgargarde som byggs upp. Ett helt samhälle samlas för att mörda Michael. Det förvandlar hela Haddonfields invånare till monster som inte är mycket bättre än mördaren själv. Därav spekuleras dig i vad ren ondska är och vem som egentligen är ond.


Sammanfattningsvis så får man verkligen det man förväntar sig av denna blodiga historia. Vill man ha en skräckfilm att förbereda sig med inför Halloweenfirandet så är det här precis rätt film för skräckfantasten. Är man känslig och ogillar blod så bör man välja en annan film. Men som den skräckfantast jag är så blev jag ganska imponerad. En stark trea av fem möjliga är mitt betyg till filmen “Halloween Kills”.

 

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Torsdag 2 maj 14:27

  STORMSKÄRS MAJA   Jag såg en trailer när jag var på ett föregående biobesök. Det jag fick intrycket av i trailern var en visuellt vacker svensk film i skärgårdsmiljö. Filmen var “Stormskärs Maja” som har en litterär förlaga och ...

Av Paul Karlsson - Onsdag 17 april 15:57

  BACK TO BLACK   Artisten och ikonen Amy Winehouse har nu fått sin historia berättad i filmen “Back To Black" som jag har var på bio och sett. Jag ska därmed berätta vad jag tyckte i denna recension. Men först lite om handlingen. Fil...

Av Paul Karlsson - Torsdag 4 april 18:31

  GHOSTBUSTERS: FROZEN EMPIRE   Ghostbusters franchisen har efter framgången med den senaste delen “Ghostbusters: Afterlife” fått sin fortsättning med filmen “Ghosbusters: Frozen Empire”. Den filmen har jag varit och s...

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards