retard-messiah

Direktlänk till inlägg 15 mars 2012

FILMRECENSION: GIRL INTERUPTED - STULNA ÅR

Av Paul Karlsson - 15 mars 2012 10:24

GIRL INTERUPTED - STULNA ÅR


Have you ever confused a dream with life? Or stolen something when you have the cash? Have you ever been blue? Or thought your train moving while sitting still? Maybe I was just crazy. Maybe it was the 60's. Or maybe I was just a girl... interrupted.


Dessa ord inleder Susanna Kaysen (Winona Ryder) filmen med. Och det är precis vad denna verkliga berättelses budskap är. Är man knäpp eller i behov av psykisk vård för att man tänker konstiga tankar eller har ett självskadebeteende? Har alltid psykvården rätt och befogenhet att ta ifrån sina patienter sina rättigheter till att besluta om sina egna liv?


Historien följer Susanna Kaysen som efter ett misslyckat försök att (vad hennes läkare tror) ta livet av sig. Hon skickas snabbt till den slutna anstalten Claymoore mitt under det ljuva 60-talet. Där träffar hon en massa unga kvinnor som i alla fall till ytan ser ut att vara i mer behov än henne av vård. Efter ett tag blir hon vän med dessa missförstådda kvinnor och det dröjer inte länge förrän hon föredrar den här slutna världen före den värld som finns på utsidan. Allt blir en inre kamp för Susannah om hon ska stanna kvar eller ej. Är hon verkligen sjuk för att det står i hennes journal att hon har Borderline? Och framför allt kan hon verkligen lämna sina vänner på mentalsjukhuset till sina egna öden? Har deras liv nu också blivit hennes ansvar?


Som man kan utläsa av det jag berättat om handlingen så är det en väldigt gripande men hjärtevärmande historia man får ta del av. Susannas vistelse på Claymoore blir som en form av revolt. I världen utanför drar männen ut i krig eller demonstrerar. För Susannah blir det kampen om sitt eget liv och frihet som blir drivkraften. Man kan nog vid första anblicken tro att detta är en feminist version av filmen "Gökboet".


Men den är så mycket mer. Den är ett öga utifrån in i en sluten värld. Den innehåller en massa starka kvinnoporträtt. Till dem kan man framför allt räkna in Angelina Jolies gestaltning av den manipulerande patienten Lisa Rowe som blir Susannas vapendragare i hennes inre kamp till en början. Angelina gestaltar denna karaktär med en intensiv skörhet och faktiskt också skönhet. För trots den där trasiga insidan så märker man att det någonstans finns ett hjärta. Det som man framför allt märker av är den kyla Angelinas ögon utstrålar i vissa situationer. Men hon står också för en del av humorn i filmen. Vad jag vill komma till med de fina orden om Jolies medverkan är att hon gjorde sig väl förtjänt av den Oscar hon fick för rollen.


Men det är inte bara Angelina som briljerar i den här filmen. Winona Ryder gör sin huvudroll väldigt bra också. Hon fångar verkligen upp många av de karaktärsdrag den riktiga Kaysen beskriver sig med i bokversionen. Och även de andra som spelar patienterna på Claymoore gör det bra. För det är verkligen personer på det där stället som man fattar tycke för och börjar att tycka om under filmens gång. Och Whoopi Goldberg är mycket bra som en av de anställda som blir en form av modersgestalt för  Susanna under vistelsen på anstalten.


Bra musik är det också i filmen som fångar upp den rätta känslan av 60-talet.


Kan starkt rekommendera filmen om man vill ha en film med både hjärta, humor, starka kvinnoporträtt och allvar i mentalsjukhusmiljö.


 



https://www.discshop.se/filmer/dvd/girl_interrupted_stulna_ar/P28158

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Torsdag 2 maj 14:27

  STORMSKÄRS MAJA   Jag såg en trailer när jag var på ett föregående biobesök. Det jag fick intrycket av i trailern var en visuellt vacker svensk film i skärgårdsmiljö. Filmen var “Stormskärs Maja” som har en litterär förlaga och ...

Av Paul Karlsson - Onsdag 17 april 15:57

  BACK TO BLACK   Artisten och ikonen Amy Winehouse har nu fått sin historia berättad i filmen “Back To Black" som jag har var på bio och sett. Jag ska därmed berätta vad jag tyckte i denna recension. Men först lite om handlingen. Fil...

Av Paul Karlsson - Torsdag 4 april 18:31

  GHOSTBUSTERS: FROZEN EMPIRE   Ghostbusters franchisen har efter framgången med den senaste delen “Ghostbusters: Afterlife” fått sin fortsättning med filmen “Ghosbusters: Frozen Empire”. Den filmen har jag varit och s...

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5
6
7
8 9 10
11
12 13 14 15 16 17 18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards