retard-messiah

Direktlänk till inlägg 27 september 2023

FILMRECENSION: AVGRUNDEN

Av Paul Karlsson - 27 september 2023 14:33

 

AVGRUNDEN


Filmen “Avgrunden” som är Sveriges första stora katastroffilm har jag varit på bio och sett. Jag ska nu med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen.


Att något ska hända i Kiruna är det ingen tvekan om, frågan är bara när. “Avgrunden” är berättelsen om en familj som ställs inför det otänkbara när katastrofen alla fruktade plötsligt är ett faktum. I händelsernas centrum står Frigga (Tuva Novotny) som vid sidan om det riskfyllda arbetet som säkerhetschef i Kiirunavaaragruvan försöker balansera familjen, den nya kärleken Dabir (Kardo Razzazi) och ett ex som inte vill släppa taget (Peter Franzén). Men när marken plötsligt börjar skaka under deras fötter spelar livspusslet ingen roll och kampen för att inte dras ner i avgrunden börjar.


När det slås på stora trumman och svensk film satsar på blockbusterfilm så är inte förväntningarna ifrån mig skyhöga. Det brukar sällan bli bra. Men när de denna gång satsade på en spänningsfylld katastroffilm där världen är nära att rasa samman för Kirunas invånare så blev jag faktiskt väldigt positivt överraskad. Spänningen ligger på topp redan ifrån start då de första intensiva jordskalven sker och Kirunas invånare dras ner i avgrunden. Det hela trappas upp mer och mer ju längre in i filmen man kommer. Framförallt när filmens karaktärer besöker gruvan som är orsaken till katastrofen så blir det väldigt nervkittlande och spännande. Man sitter hela tiden på helspänn och undrar vad som ska hända härnäst i den annalkande katastrofen. Filmens karaktärer är dessutom väldigt välskrivna så att man snabbt får sympati för dem och vill veta vem av dem som kommer att klara sig efter att katastrofen är över.


Filmen “Avgrunden” innehåller alla de ingredienser som en katastroffilm behöver för att hålla tittarens intresse uppe och man blir aldrig uttråkad. När filmen närmar sig sitt slut så finns många emotionella scener som verkligen berör. För att vara en svensk film inom en genre som inte direkt har lyckats tidigare i vårat avlånga land så är det här en förvånansvärt bra film som sticker ut och försöker att göra något annorlunda av sin ibland ganska smala genre. Mitt betyg till filmen “Avgrunden” är en stark fyra av fem möjliga.

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Onsdag 17 april 15:57

  BACK TO BLACK   Artisten och ikonen Amy Winehouse har nu fått sin historia berättad i filmen “Back To Black" som jag har var på bio och sett. Jag ska därmed berätta vad jag tyckte i denna recension. Men först lite om handlingen. Fil...

Av Paul Karlsson - Torsdag 4 april 18:31

  GHOSTBUSTERS: FROZEN EMPIRE   Ghostbusters franchisen har efter framgången med den senaste delen “Ghostbusters: Afterlife” fått sin fortsättning med filmen “Ghosbusters: Frozen Empire”. Den filmen har jag varit och s...

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 7 mars 16:23

  DEN SISTA RESAN   Radarparet Filip och Fredrik är högaktuella med en ny film som heter “Den Sista Resan”. Den filmen har jag varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen....

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards