retard-messiah

Direktlänk till inlägg 19 juni 2023

FILMRECENSION: TRANSFORMERS: RISE OF THE BEASTS

Av Paul Karlsson - 19 juni 2023 16:41

 

TRANSFORMERS: RISE OF THE BEASTS


Michael Bay satte år 2007 ribban högt med en nyskapande teknik där vi fick se snälla robotar ifrån yttre rymden förvandlas till bilar och andra fordon under sin exil på planeten Jorden för att sedan lära sig att lita på och samarbeta med människor. Detta medan det också dök upp onda robotar som ville ta över vår planet. Franchisen var baserad på leksaker ifrån 80-talet som i sin tur blev en tecknad serie. Så nostalgikänslan var hög och blandades effektivt med modern tid. Detta funkade i två filmer. Sedan började filmerna bli sämre och sämre. Nu har ett nytt försök gjorts med filmen “Transformers: Rise of the Beasts” som jag har varit och sett på bio. Jag ska nu med denna filmrecension berätta lite vad jag tyckte. Men först lite om handlingen.


"Transformers: Rise of the Beasts" tar med publiken på ett globalt 90-talsäventyr med Autobots och introducerar en helt ny sorts Transformer – Maximals – som blir deras allierade i den pågående striden på jorden.


Efter en dalande kvalitet på “Transformers” filmer så var inte mina förväntningar skyhöga. Jag har sett alla “Transformers” filmer på bio. Filmerna började tappa det redan i Michael Bays tredje film. I den fjärde var det helt nya skådespelare. Därefter kom en märklig film som hette “Transformers: The Last Knight” och gjorde ett misslyckat försök att väva in historien om King Arthur i “Transformers” världen. Sedan kom ett lyft med spin-off filmen om Autoboten Bumblebee. Det var en kärleksfull familjefilm med 80-tals feeling och hjärtat på det rätta stället av en annan regissör. Med “Transformers: Rise of the Beasts” spinner man lite vidare på samma fungerande koncept. Fast istället för 80-tal blir det nu 90-tals nostalgi med referenser till den tidseran. Och överraskande nog blev filmen bättre än jag hade förväntat mig. Tidigare har det varit den eviga kampen mellan Autobots och Decepticons som stått i fokus. Så att lägga till en ny robotgrupp som kallas Maximals och kan förvandlas till djur kändes ganska fräscht. Det ger robotarna nya men välbekanta rörelseförmågor. Det bjuds såväl på nya som gamla karaktärer. Optimus Prime och Bumblebee står för igenkänningen. Och djurrobotarna och deras fiender är nytillskotten. Autoboten Mirage står för mycket av filmens komik. Detta är alltså inte helt oväntat de datorskapade robotarnas film. När det kommer till skådespelare som syns i mänsklig skepnad så satsas det på mångfald vilket inte är mig emot. Skådisarna Anthony Ramos och Dominique Fishback som inte är vita skådisar är filmens affischnamn. De gör sina roller bra. Lite tråkigt och anonymt känns det dock med skådisar som jag inte har någon susning om vilka de är. Men det är inget problem för mig. Filmen är underhållande och de två skådisarna gör vad som förväntas av dem.


Sammanfattningsvis så är “Transformers: Rise of the Beasts” en plikttrogen blockbusterfilm ämnad för popcornpubliken. Action, nostalgi och Science Fiction mixas som vi är vana vid i denna franchise utan att det känns för mycket som en upprepning. Man får skratta och även känna spänning i den intrig som skapas då nya figurer tillkommer. Filmen “Transformers: Rise of the Beasts” får en stark trea av fem möjliga av mig i betyg.

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Onsdag 17 april 15:57

  BACK TO BLACK   Artisten och ikonen Amy Winehouse har nu fått sin historia berättad i filmen “Back To Black" som jag har var på bio och sett. Jag ska därmed berätta vad jag tyckte i denna recension. Men först lite om handlingen. Fil...

Av Paul Karlsson - Torsdag 4 april 18:31

  GHOSTBUSTERS: FROZEN EMPIRE   Ghostbusters franchisen har efter framgången med den senaste delen “Ghostbusters: Afterlife” fått sin fortsättning med filmen “Ghosbusters: Frozen Empire”. Den filmen har jag varit och s...

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 7 mars 16:23

  DEN SISTA RESAN   Radarparet Filip och Fredrik är högaktuella med en ny film som heter “Den Sista Resan”. Den filmen har jag varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen....

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards