retard-messiah

Direktlänk till inlägg 15 juni 2023

FILMRECENSION: THE FLASH

Av Paul Karlsson - 15 juni 2023 17:06

 

THE FLASH

 

Efter uppskjutna premiärer och en huvudrollsinnehare som satt projektet på spel så har nu äntligen DC Comics filmen "The Flash" fått sin uppskjutna biopremiär. Jag har varit och sett filmen och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om filmens handling.


Barry (Ezra Miller) använder sina superkrafter och reser tillbaka i tiden för att ändra sitt förflutna. Men när han försöker rädda sin familj påverkar han framtiden. Barry fastnar i en ny verklighet där General Zod (Michael Shannon) har återkommit och hotar med förintelse. Nu finns det ingen superhjälte som kan hjälpa honom. Hans enda chans är om han lyckas lirka en väldigt annorlunda Batman (Michael Keaton) ur sin pension och rädda en fängslad Kryptonian (Sasha Calle). För att rädda världen han är i och för att kunna återvända till sin framtid måste han springa för livet. Om han gör den ultimata uppoffringen så kommer han kanske att kunna återställa universum.


Filmen “The Flash” har haft en brokig resa till bioduken som till stor del är befläckad av huvudrollsinnehavaren Ezra Millers långa lista av brott som han har gjorts sig skyldig till. Något som har grusat produktionen till den grad att det inte var en självklarhet att filmen skulle bli av överhuvudtaget. Men nu har den till slut nått bioduken. Och man kan tycka vad man vill om den saken med tanke på att vissa andra skådisar i en liknande situation har blivit svartlistade och i vissa fall blivit ersatta med andra skådisar. Men Ezra Miller gör bra ifrån sig i rollen som The Flash och alteregot Barry Allen och det är underhållande att se honom spela två alternativa versioner av karaktären i olika åldrar. Så hans prestation i filmen finns det inget att anmärka på. Det enda negativa man kan anmärka på i filmen “The Flash” är att specialeffekterna inte ser så snygga ut emellanåt, Men annars får man det man förväntar sig. Ett fartfyllt superhjälteäventyr kryddat med en hel del humor, multiverse och tidsresor.


Filmen försöker vinna väldigt mycket på samma koncept som filmerna "Spider-Man: No Way Home" och "Doctor Strange in the Multiverse of Madness". Att via multiverse temat ta oss till parallella universum där tidigare versioner av etablerade superhjältar dyker upp. I det här fallet Batman och Superman i ett gäng olika versioner som jag inte ska avslöja pga det är en av filmens stora överraskningar. Men vad som inte är direkt någon hemlighet är att Michael Keaton återkommer som sin version av Batman ifrån Tim Burtons filmer om karaktären. Keatons återkomst som Batman är det bästa med den här filmen och det är det som höjer betyget. Utan det här nostalgiska återvändandet av gamla karaktärer så hade nog filmen förlorat mycket av sin charm och därmed fått ett lägre betyg.


Men sammanfattningsvis så ros det hela i land till en bra helhet. Multiverse och tidsresor kan lätt spåra och det kan vara svårt att hänga med då det hoppas i tidslinjer och olika parallella universum. Men i det här fallet är det inte direkt komplicerat att hänga med. Man får det man förväntar sig och hel del överraskningar i form av välkända karaktärer som dyker upp i små cameos. Dessutom får man möta en ny Supergirl spelad av Sasha Calle som skänker något nytt och bra till historien. Mitt betyg till filmen “The Flash” är 4/5.

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Onsdag 17 april 15:57

  BACK TO BLACK   Artisten och ikonen Amy Winehouse har nu fått sin historia berättad i filmen “Back To Black" som jag har var på bio och sett. Jag ska därmed berätta vad jag tyckte i denna recension. Men först lite om handlingen. Fil...

Av Paul Karlsson - Torsdag 4 april 18:31

  GHOSTBUSTERS: FROZEN EMPIRE   Ghostbusters franchisen har efter framgången med den senaste delen “Ghostbusters: Afterlife” fått sin fortsättning med filmen “Ghosbusters: Frozen Empire”. Den filmen har jag varit och s...

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 7 mars 16:23

  DEN SISTA RESAN   Radarparet Filip och Fredrik är högaktuella med en ny film som heter “Den Sista Resan”. Den filmen har jag varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen....

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards