retard-messiah

Direktlänk till inlägg 16 mars 2023

FILMRECENSION: SHAZAM! FURY OF THE GODS

Av Paul Karlsson - 16 mars 2023 15:07

 

SHAZAM! FURY OF THE GODS


I de för tillfället dystra DC comics tiderna då hot råder om att James Gunn ska sabba allt som Zack Snyder har byggt upp så har nu Shazam uppföljaren "Shazam! Fury of the Gods" haft premiär. Jag har varit på bio och sett filmen och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen.


DC’s mest humoristiska superhjälte är tillbaka! ”Shazam! Fury of the Gods” är uppföljaren till den publikrosade superhjältefilmen ”Shazam!” från 2019. Nu fortsätter historien om tonåringen Billy Batson, som kan förvandlas till sitt vuxna alter ego - superhjälten Shazam. Tillsammans med sina fostersyskon, som också har superkrafter, måste de stoppa systrarna Hespera och Calypso som hotar världen.


Filmen “Shazam!” kändes som en frisk fläkt med en gnutta välbehövlig humor som i princip har saknats i större delen av DC comics övriga filmer. Uppföljaren är en lika frisk fläkt och bjuder på en hel del humor och det kändes verkligen trevligt att när man såg filmen att något inom franchisen fortfarande är som vanligt. Efter alla rykten om DC Comics kommande planer på att rasera det Zack Snyder har byggt upp genom att sätta punkt för karaktärer som Henry Cavills Superman och Gal Gadots Wonder Woman så kändes det bra med en film i det universumet som körde på i samma gamla hjulspår. Man fick till och med några scener med Gal Gadot som Wonder Woman vilket var ett kärt återseende som gav hopp om att det kanske trots allt blir fler filmer med Gal Gadot som den ikoniska karaktären. Förövrigt är den här uppföljaren ganska lik sin föregångare. Man märker bara att filmen denna gång har en högre budget. Så det sparas inte på krutet. Det är mer storslagna actionscener, fler övernaturliga varelser och mäktigare skurkar. Annars är allt sig likt. Ungdomarna som fått superhjältekrafter har blivit lite äldre bara och vuxit mer med sina uppgifter att rädda världen. Helen Mirren, Lucy Liu och Rachel Zegler som filmens skurktrio skänker något nytt åt filmen som ger den en bättre helhet.


Man får det man förväntar sig när man sätter i biosalongen för att se "Shazam! Fury of the Gods". Ett storslaget superhjälteäventyr gjort med glimten i ögat så att det även bjuds på en hel del skratt under resans gång. Den svenska regissören David F. Sandberg visar än en gång att han behärskar den här genren lika bra som han behärskade skräckgenren då han regisserade “Annabelle Creation”. En fyra av fem möjliga är mitt betyg till filmen “Shazam! Fury of the Gods”.

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Onsdag 17 april 15:57

  BACK TO BLACK   Artisten och ikonen Amy Winehouse har nu fått sin historia berättad i filmen “Back To Black" som jag har var på bio och sett. Jag ska därmed berätta vad jag tyckte i denna recension. Men först lite om handlingen. Fil...

Av Paul Karlsson - Torsdag 4 april 18:31

  GHOSTBUSTERS: FROZEN EMPIRE   Ghostbusters franchisen har efter framgången med den senaste delen “Ghostbusters: Afterlife” fått sin fortsättning med filmen “Ghosbusters: Frozen Empire”. Den filmen har jag varit och s...

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 7 mars 16:23

  DEN SISTA RESAN   Radarparet Filip och Fredrik är högaktuella med en ny film som heter “Den Sista Resan”. Den filmen har jag varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen....

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards