retard-messiah

Direktlänk till inlägg 11 mars 2023

FILMRECENSION: THE WHALE

Av Paul Karlsson - 11 mars 2023 13:56

 

THE WHALE


Nu i Oscarstider är det mycket filmer att plöja igenom inför den rådande galan som ska äga rum imorgon natt. Därav har jag varit på bio och sett filmen “The Whale” som skådisen Brendan Fraser har nominerats för i kategorin Bästa Manliga Huvudroll. Vad jag tyckte ska jag strax berätta i denna recension. Men först lite om filmens handling,

I Darren Aronofskys 3-faldigt Oscarsnominerade "The Whale" spelar Brendan Fraser Charlie, en engelsklärare vars tid är på väg att ta slut. I ett sista försök till försoning försöker han återknyta kontakten med sin förlorade dotter (Sadie Sink) och ställa saker till rätta. Med sitt stora hjärta och skarpa intellekt gör han sitt yttersta för att konfrontera djupt begravda sorger och den undertryckta kärlek som förföljt honom i årtionden.


Brendan Fraser är ingen skådespelare jag är ett fan av. Egentligen brukar jag lista honom som en av de sämsta skådisarna som Hollywood har att erbjuda. Men försnacket om filmen “The Whale” och och Frasers Oscarsnominering i kategorin Bästa Manliga Huvudroll fick mig intresserad. Utan höga förväntningar med eventuella möjligheter till att bli positivt överraskad så gav jag ändå till slut filmen en chans på bio. I jakten på att bli tagen som en prisbelönad och respekterad skådespelare som kan vilken skådis som helst överraska. Och överraskad blev jag. Brendan Fraser spelar en person tyngd av sorg kring att han blev förälskad i en man och därmed lämnade sin fru och 8-åriga dotter. Sveket mot dottern och hans älskades självmord har tyngt honom till den grad att han inte på flera år har lämnat sitt hem. Istället har han slängt i sig en massa mat till den grad att han blivit så överviktig att han inte kan röra sig mer än begränsat innanför husets väggar. Han har isolerat sig ifrån omvärlden och det enda han vill är att försonas med sin dotter. Samt trygga hennes framtid i vetskapen om att hon växer upp till en bra person. När vi får följa honom så har han prognosen att han kommer att dö om några dagar om han inte uppsöker sjukhus och får hjälp. Han vill inte till något sjukhus. Han vill bara dö, men reda ut saker först.


En sådan historia luktar Oscarsstatyetter lång väg och Brendan Frasers gestaltning av den här komplicerade karaktären gör att man inte känner igen honom. Han är överviktig till oigenkännlighet och hans snälla ögon skänker värme till karaktären. Han gör sitt yttersta och brinner för den här karaktären. Så det råder ingen tvekan om att han är värd respekt och ett pris för den prestationen. I hans isolerade omgivning finns också personer som gestaltas med begåvning. Framförallt dottern Ellie som spelas av “Stranger Things” stjärnan Sadie Sink är något som skänker kvalitet åt filmen “The Whale”. Hon får spela ut alla sina känslouttryck ifrån svåråtkomlig och ibland elak till känslosam och skör. Även skådespelerskan Hong Chau gör en fin gestaltning av Brendan Frasers karaktärs bästa vän och tillika den som tar hand om honom hemma.


Regissören Darren Aronofsky som står för regin har gjort ganska udda och konstnärliga filmer tidigare. Så jag trodde att den här filmen skulle kunna bli knepig att förstå sig på. Men icke. Det är en mörk, men väldigt varm film om att ställa saker till rätta innan man dör. En fin film om försoning. Samt så är det en inspirerande film om skrivandet som skaparkonst. Hur man kan utrycka sig och växa som människa bara genom att använda ärliga ord. Det kan vara ett sätt att bygga broar mellan människor och läka det som brutits ner. En överviktig person som äter sig fram till döden kan man ha svårt att få sympati för. Men Brendan Fraser lyckas skänka den värme som behövs för att man ska få sympati för karaktären och hoppas att han uppnår det han vill innan han stämplar in. Det blir ett överraskande högt betyg med tanke på att jag inte annars gillar Brendan Fraser. Mitt betyg till filmen “The Whale” är 5/5.

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Onsdag 17 april 15:57

  BACK TO BLACK   Artisten och ikonen Amy Winehouse har nu fått sin historia berättad i filmen “Back To Black" som jag har var på bio och sett. Jag ska därmed berätta vad jag tyckte i denna recension. Men först lite om handlingen. Fil...

Av Paul Karlsson - Torsdag 4 april 18:31

  GHOSTBUSTERS: FROZEN EMPIRE   Ghostbusters franchisen har efter framgången med den senaste delen “Ghostbusters: Afterlife” fått sin fortsättning med filmen “Ghosbusters: Frozen Empire”. Den filmen har jag varit och s...

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 7 mars 16:23

  DEN SISTA RESAN   Radarparet Filip och Fredrik är högaktuella med en ny film som heter “Den Sista Resan”. Den filmen har jag varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen....

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards