retard-messiah

Direktlänk till inlägg 26 december 2022

FILMRECENSION: UFO SWEDEN

Av Paul Karlsson - 26 december 2022 15:42

 

UFO SWEDEN


Nu har året 2022 nått sitt slut i biosalongerna. För mig avslutades det med den 33:e filmen som jag var och såg på bio. Den filmen var den svenska storsatsningen “UFO Sweden”. Något så ovanligt som en svensk Science Fiction film om utomjordiska fenomen i Norrköping. Crazy Pictures gänget som för några år sedan gav oss filmen “Den Blomstertid Nu Kommer” på biograferna ville nu följa upp succén med att utforska de alla “jakten på UFO” organisationer världen över som det har ryktats om. Jag har varit och sett filmen “UFO Sweden” och ska med denna film berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen.


UFO Sweden är en förening som utreder övernaturliga fenomen. En dag dyker tonårsrebellen Denise (Inez Dahl Torhaug) upp med ett fall som inte liknar något de sett tidigare. Tillsammans ger de sig ut på ett riskfyllt äventyr, som tar dem långt utanför lagens gränser och in i en värld av oförklarliga fenomen.


År 2018 fick biopubliken den ambitiösa katastroffilmen “Den Blomstertid Nu Kommer” ifrån det Norrköpingska filmkollektivet Crazy Pictures. Ribban sattes högt då och för min del funkade inte den filmen hela vägen. Men när jag sedan hörde att de skulle flirta med Science Fiction filmer ifrån 80 och 90-talet så som “E.T. The Extra-Terrestrial" och liknande filmer ifrån den tidsepoken så väckte det mitt intresse. Jag har hela året sedan de visade sin mystiska trailer om en röd Saab som dyker upp ifrån tomma intet och hamnar i en östgötsk lada varit väldigt peppad inför att uppleva filmen i biosalongen. Som ett avslut på bioåret 2022 så känns det här som en väldigt lekfull, lättsam och underhållande popcornfilm att uppleva på juldagen efter all stress och alla förväntningar som julen innebär. Efter en bredd av superhjältefilmer, uppföljare, reboots och en drös svenska filmer så var den här filmen ett mycket välkommet avslut.


Det är friskt vågat att ge sig på denna typen av genrefilm inom svensk filmindustri där kritikerna inte är direkt lättimponerade. Men som den mer vanliga filmtittaren jag är så brukar jag försöka att få in vad en bredare skara kan tyckas gilla när jag ska ge filmer mitt omdöme. Filmen “UFO Sweden” bjuder på det man hade hoppats på. Framförallt breds det på med effekter av Guldbaggekvalité. Samt en välskriven historia när Crazy Pictures-gänget har slagit sig ihop med Jimmy Nivrén Olsson och skrivit manus. För mig själv som är med i en liten förening som ägnar sig åt fotografering så bjuds jag på mycket internhumor som träffar mig. Upplägget med styrelsemöten, val av ordförande osv är riktigt kul. Så ser ett månadsmöte ut i vår fotoklubb. Skillnaden här är bara att det i dagordningen nämns helt andra saker. Stämningsfullt är det även med den musik som för tankarna till vilken Science Fiction rulle som helst som man minns ifrån sin barndom.


När det kommer till skådespelarnas prestationer så finns det också en del guldkorn att njuta av. Stjärnskottet är Inez Dahl Torhaug som vi tidigare fått se i en mindre roll i Robert Gustafsson serien “Det Som Göms I Snö”. Hon stjäl showen som den rebelliska tonåringen Denise som går i sin pappas fotspår och letar efter liv ifrån andra planeter då mystiska väderfenomen och annat sker. Hennes pappa spelas förövrigt trovärdigt av “Den Tunna Blå Linjen” stjärnan Oscar Töringe. Eva Melander som vi även har sett som trollet Tina i filmen “Gräns” dyker upp som en av motståndarna till föreningen “UFO Sweden”. Utöver dessa kändare stjärnor så är Jesper Barkselius väldigt underhållande som personen som försöker att hålla UFO organisationen samman. Han utgör även den ena parten i den underhållande duon bestående av honom och Inez Dahl Torhaug. Kända som okända så fyller alla i ensemblen sin funktion på bästa möjliga sätt för att föra storyn framåt.


Jag har absolut inget att klaga på när det kommer till filmen “UFO Sweden”. Det märks tydligt att skaparna är ifrån samma universum som mig själv. De är uppväxta med Steven Spielbergs filmer och har nog även tittat en hel del på serien “Arkiv X”. Vi får ett underhållande Blockbuster äventyr som har alla de ingredienser som man förväntar sig. Den har även en väldigt nostalgisk ådra som i sin detaljrikedom flörtar med mycket saker ifrån min ljuva barndom. En Game Boy exempelvis som Denise knäcker koder med och nördigt folk som man kan identifiera sig med i UFO organisationen. Jag var ett tag inne på att ge filmen “UFO Sweden” en fyra. Men under skrivandets gång så ändrade jag mig. 5/5 är mitt självklara betyg till den mycket underhållande filmen “UFO Sweden”. Vilket bombastiskt avslut man fick på detta bioår.

 

 

 

 
 
Catharina+

Catharina+

27 december 2022 16:50

Jag gillar din blogg.

http:///bokprinsessan

Paul Karlsson

27 december 2022 21:37

tackar! härligt att höra.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Onsdag 17 april 15:57

  BACK TO BLACK   Artisten och ikonen Amy Winehouse har nu fått sin historia berättad i filmen “Back To Black" som jag har var på bio och sett. Jag ska därmed berätta vad jag tyckte i denna recension. Men först lite om handlingen. Fil...

Av Paul Karlsson - Torsdag 4 april 18:31

  GHOSTBUSTERS: FROZEN EMPIRE   Ghostbusters franchisen har efter framgången med den senaste delen “Ghostbusters: Afterlife” fått sin fortsättning med filmen “Ghosbusters: Frozen Empire”. Den filmen har jag varit och s...

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 7 mars 16:23

  DEN SISTA RESAN   Radarparet Filip och Fredrik är högaktuella med en ny film som heter “Den Sista Resan”. Den filmen har jag varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen....

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards