retard-messiah

Direktlänk till inlägg 24 december 2022

BOKRECENSION: MIKAEL PERSBRANDT : SÅ SOM JAG MINNS DET

Av Paul Karlsson - 24 december 2022 01:42

 

MIKAEL PERSBRANDT : SÅ SOM JAG MINNS DET - CARL-JOHAN VALLGREN


Mycket kan sägas om Michael Persbrandt. Vad är sanning och vad är lögn? Vem är han? Är han sina roller eller har han blivit sina roller? Har media skapat honom? Svaret kan man bara få genom att bilda sin egen uppfattning då man läser hans mycket personliga bok “Mikael Persbrandt: Så som jag minns det” som han har skrivit tillsammans med författaren Carl-Johan Vallgren. Den boken har jag nu läst och ska berätta allt angående vad jag fick för helhetsbild av legenden Mikael Persbrandt. Men först lite om bokens innehåll.


I boken "Så som jag minns det" berättar Mikael Persbrandt för första gången om uppväxten med en ensamstående mamma, kampen för att slå igenom som skådespelare, drömrollerna på Dramaten och filmsuccéerna som följer på varandra. Om de kaotiska åren med missbruk och livet idag. "Mikael Persbrandt : så som jag minns det" är en självutlämnande och brutalt ärlig berättelse om att nå botten och ta sig upp igen.


Jag har aldrig på riktigt dömt Mikael Persbrandt utefter de rubriker som har synts på löpsedlarna i pressen. Jag anser att paparazzi och skvallerpress är en väldigt smutsig form av journalistik som aldrig har fallit mig i smaken. Det som förvånar mig mest när jag läser den här utlämnande och ärliga boken är att Mickes missbruk har pågått så länge och att han lät det pågå i så lång tid innan han accepterade sin sjukdomsbild som är bipolär till diagnosen. I Mickes fall innebar det att han drabbades av tristess då han inte jobbade. Då han inte hade en stor roll på gång i en teater eller filmproduktion så hittade han andra sätt att ta tag i denna tristess och ångest. Och i hans fall blev det alkohol och kokain. Man fick också veta att missbruket byggdes upp av att han saknade en fadersgestalt och därför inte lärde sig många saker som det innebär att vara man. Han upptäckte dock tidigt att hans inre frid fanns på teaterscenen. Där kunde han skapa en värld för sig själv där allt annat stängdes ute. När inte detta räckte till tog han till missbruket. Han missbrukade även sex och var med andra kvinnor när han levde i långvariga relationer. Hans sätt att behandla de kvinnor han levde tillsammans med har jag svårt att förlåta. Han bar sig väldigt illa åt emot de fina kvinnorna. Men av att läsa den här boken fick jag ändå en förståelse. Han var sjuk och har tagit tag i sina problem. Han har också hela tiden i stort sett varit ärlig och inte förnekat de skandaler som har uppdagats om honom. I det kan jag faktiskt se viss upprättelse och anledning till förlåtelse.

Och boken är inte enbart en studie i en sjuk person som kämpar sig upp ifrån botten till ett levnadsvärt liv. Man tas också med på en resa genom hans karriär. Hur det hela började. Han växte upp som en yngling i förorten tillsammans med sin ensamstående mamma i förorten Jakobsberg. Först började han på konstskola. Senare började han dansa balett och därefter tog han sin staplande steg in på Dramatens stora scen. Därefter fick han efter några mindre filmroller sitt stora genombrott som Gunvald Larsson i långköraren “Beck”. Och i slutet av boken får han även roller i Hollywood filmer som “The Hobbit: The Desolation of Smaug” och “King Arthur: Legend of the Sword”.

Det är många turer med alkohol och kokain. Man tror aldrig att det ska ta slut. När det hela blir glatt och börjar gå bra för Michael Persbrandt så vänder det hela tiden till en katastrof. Så det är inte direkt en lycklig läsning. Men hans historia är viktig läsning. Det ger oss som inte vet något om hur det är att leva med en bipolär diagnos en insikt i hur det kan vara. Och de som har en diagnos kan få råd om hur man kan vidta åtgärder för att få ett bättre liv. Men samtidigt ska man inte glömma en sak. Diagnosen är inte personen. Det finns en person bakom diagnosen och det är den personen man ska se först och främst.

Sammanfattningsvis så är det här en fin historia fylld med mörker som omger det ljus som väntar den som väljer ett nyktert och städat liv. Den ursäktar inte mäns ibland sviniga beteende. Den ger en förklaring bara och visar att alla kan nå en förbättring om de får rätt vägledning. Vad som också är fint är att Persbrandt aldrig ser sig som bättre än andra. Han är inte högfärdig och ser istället på alla med lika stort värde. Det gör att man snabbt fattar tycke för honom och vill att det ska reda upp sig i hans liv. Att få ta del av hur han arbetar med sina stora roller och hur starkt han brinner för dem är väldigt inspirerande. Lika inspirerande som det är att få ta del av hur han kämpar för att bli en bättre människa. En femma av fem möjliga är mitt självklara till denna gripande, ärliga och välskrivna bok som ger skådespelarikonen Mikael Persbrandt en mer rättvis helhetsbild.

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Onsdag 17 april 15:57

  BACK TO BLACK   Artisten och ikonen Amy Winehouse har nu fått sin historia berättad i filmen “Back To Black" som jag har var på bio och sett. Jag ska därmed berätta vad jag tyckte i denna recension. Men först lite om handlingen. Fil...

Av Paul Karlsson - Torsdag 4 april 18:31

  GHOSTBUSTERS: FROZEN EMPIRE   Ghostbusters franchisen har efter framgången med den senaste delen “Ghostbusters: Afterlife” fått sin fortsättning med filmen “Ghosbusters: Frozen Empire”. Den filmen har jag varit och s...

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 7 mars 16:23

  DEN SISTA RESAN   Radarparet Filip och Fredrik är högaktuella med en ny film som heter “Den Sista Resan”. Den filmen har jag varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen....

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards