retard-messiah

Direktlänk till inlägg 8 december 2022

FILMRECENSION: LÄNGE LEVE BONUSFAMILJEN

Av Paul Karlsson - 8 december 2022 04:34

 

LÄNGE LEVE BONUSFAMILJEN


Efter fyra säsonger har nu succéserien “Bonusfamiljen” fått en långfilm. Den långfilmen heter “Länge Leve Bonusfamiljen” och den har jag varit och sett på bio. Så jag ska nu med denna filmrecension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen.


Lisa (Vera Vitali) och Patrik (Erik Johansson) har lappat ihop sitt äktenskap efter Patriks otrohet ett år tidigare när ett brev från tingsrätten dimper ner. Det visar sig att Lisa glömt bort att hon lämnade in skilsmässopapper när det var som sämst mellan dem och nu är skilsmässan ett faktum. Patrik bli bestört, han vill absolut inte vara skild från Lisa och bestämmer sig för att överraska henne i fjällen med ett bröllop på nyårsafton.


Har man som jag slaviskt följt alla fyra säsongerna av “Bonusfamiljen” så kändes det som ett måste att även ta del av när serien intar långfilmsformatet på vita duken. Långfilmsformatet klär serien bra till den stora grad det i mångt och mycket känns som ett förlängt avsnitt av serien. Känslan ifrån serien är kvar. Även samma mix av humor och tragik. Vi kastas in i handlingen där den senaste säsongen slutade med att Patriks otrohet uppdagades. När vi nu får möta dem i filmen så har de precis lyckats lappa ihop förhållandet när den ödesdigra nyheten tillkännages att Lisa har glömt att hon tidigare har skickat in en skilsmässoansökan. De bestämmer sig till slut för att förnya sina bröllopslöften och Patrik börjar att planera att överraska Lisa med ett frieri i fjällen där större delen av deras stora bonusfamilj har samlats för att fira nyår och bröllopet. I vanlig traditionell “Bonusfamiljen” anda så sker inte det här utan komplikationer då fler hemligheter och intriger uppdagas.


Gillar man serien “Bonusfamiljen” så kommer man även att gilla långfilmen. Den har samma välskrivna karaktärer. Samma typ av igenkänningskomik och humoristiska tajming som serien hade. Det är verkligen en fröjd att få se alla de karaktärer som man har blivit fäst vid under resans gång då man har följt serien. “Länge Leve Bonusfamiljen" är en dramkomedifilm som berör. Den har ett fint budskap om att våga ge upp när man redan har gett kärleken så många chanser som är möjliga för att hitta tillbaks till varandra.


Sammanfattningsvis så är “Länge Leve Bonusfamiljen” en varm dramakomedi med hjärtat på rätta stället. Den innehåller såväl roligheter och komik som svärta och ångest i en bra kombination. Man får det man förväntar sig när serien “Bonusfamiljen” översätts till långfilmsformatet och jag gillar upplägget att man inte vet om den här filmen är slutet eller början på något nytt. En fyra av fem möjliga är mitt betyg till filmen “Länge Leve Bonusfamiljen”.

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Onsdag 17 april 15:57

  BACK TO BLACK   Artisten och ikonen Amy Winehouse har nu fått sin historia berättad i filmen “Back To Black" som jag har var på bio och sett. Jag ska därmed berätta vad jag tyckte i denna recension. Men först lite om handlingen. Fil...

Av Paul Karlsson - Torsdag 4 april 18:31

  GHOSTBUSTERS: FROZEN EMPIRE   Ghostbusters franchisen har efter framgången med den senaste delen “Ghostbusters: Afterlife” fått sin fortsättning med filmen “Ghosbusters: Frozen Empire”. Den filmen har jag varit och s...

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 7 mars 16:23

  DEN SISTA RESAN   Radarparet Filip och Fredrik är högaktuella med en ny film som heter “Den Sista Resan”. Den filmen har jag varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen....

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards