retard-messiah

Direktlänk till inlägg 3 december 2022

FILMRECENSION: VIOLENT NIGHT

Av Paul Karlsson - 3 december 2022 18:29

 

VIOLENT NIGHT


Julen närmar sig. Därav också filmer med jultema. Jag har varit och sett årets stora julsatsning som blandar blodbad, med familjär julstämning och mörk humor då “Stranger Things”-stjärnan David Harbour spelar självaste jultomten i en något annorlunda gestaltning. Jag har sett filmen “Violent Night” som den heter och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om filmens handling.


En grupp legosoldater bryter sig in i en rik familjs hem på julafton och tar alla som gisslan, men de är inte förberedda på en oväntad motståndare: jultomten (David Harbour). Han är på plats och kommer att visa att han inte enbart är något helgon.


Julhögitden innebär många filmer som tar sig an det magiska med julen. Speicellt amerikaner brukar göra många filmer på det temat och blanda in en sensomoral som bygger på en sliskig amerikansk sentimentalitet om att materialismen inte är det julen innebär. Att det viktiga är att vi har varandra och är tillsammans. Samt så finns tomten om man som barn vågar tro och som vuxen ska man ha barnet i sig kvar för att inte föra över på sina barn att tomtar och julmirakel bara är sagor. I åtets nya stora julkomedi är det just jultomten vi får möta spelad av David Harbour som många känner igen mer som polisen i den framgångsrika Netflix serien “Stranger Things”. Han får nu äntligen bära upp en film genom att göra huvudrollen. Det gör han med bravur och visar upp en väldigt bra komisk tajming som en jultomte som börjar att tröttna på sin uppgift. I filmens början får vi se honom ta en sup på en krog innan han beger sig av med släden och renarna för att dela ut ytterligare julklappar. Han är trött på otacksamma barn som bara önskar sig tv-spel och liknande presenter och har slutat tro på tomten. Allt världen kretsar kring är girighet är det perspektiv jultomten har fått av vår värld. Hans mål är att han ska överleva den här julen och sedan sluta som jultomte. Men ändrade planer blir det givetvis när han ska dela ut sina sista julklappar innan julafton. Hans renar och släde försvinner och plötsligt får han ta del av ett gisslandrama då en rik familj tas till fånga. Han får sympati för en liten flicka som han vill rädda. Och därmed förvandlas hans sista jul till något helt annat.


Den norska filmressiören Tommy Wirkola sparar inte på julreferenserna. Det blir blinkningar till filmerna, “Die Hard”, “Home Alone”, Bad Santa och “Ett Päron Till Farsa Firar Jul” för att nämna några. David Harbours jultomte och hans uppgivenhet och förkärlek för sprit ger blinkningar åt Billy Bob Thorntons försupna varuhustomte med målet att göra inbrott i varhuset han jobbar för. Skillnaden är att den här nya tomten är jultomten på riktigt och behöver något som får honom att tro på sig själv igen. Denna tro finner han i den lilla flickan som hamnar i kläm i filmens gisslandrama. Flickan gillrar sedan fällor för filmens skurkar som liknar de som pojken Kevin gjorde I “Home Alone” filmerna. När det kommer till birollsinnehavarna så finns det en del roligt att hämta också. För de som är uppvuxna med en “Ett Päron till Farsa” filmerna så är det undrhållande att se Beverly D'Angelo ifrån de filmerna i rollen som den pengagirigaste karaktären i familjen som tas som gisslan. John Leguizamo som många kanske minns ifrån 90-tals filmen “Super Mario Bros” där han spelade Luigi spelar en färgstark skurk med en synisk bild på julen som bara har bringat honom olycka som barn.


Jag visste inte vad jag hade att förvänta mig när jag såg den här filmen. Men sammanfattningsvis så blev jag väldigt underhållen. Det finns stunder av en sliskig amerikansk sentimentalitet om att både barn och vuxna ska våga tro för att behålla julmagin. Men det kombineras med en mörk och makaber humor som placeras ut precis där det passar. Det ger filmen “Violent Night" en intressant helhet som i slutänden när allt knyts ihop höjer betyget. Filmen är inget för den känsliga tittaren som inte tål att se spyor och blod på film. Men i kontrast till det så är julstämningen på topp med alla härliga referenser till andra framgångsrika julfilmer. Förvånansvärt nog så landar det hela till slut på betyget 4/5 till filmen “Violent Night”.

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Onsdag 17 april 15:57

  BACK TO BLACK   Artisten och ikonen Amy Winehouse har nu fått sin historia berättad i filmen “Back To Black" som jag har var på bio och sett. Jag ska därmed berätta vad jag tyckte i denna recension. Men först lite om handlingen. Fil...

Av Paul Karlsson - Torsdag 4 april 18:31

  GHOSTBUSTERS: FROZEN EMPIRE   Ghostbusters franchisen har efter framgången med den senaste delen “Ghostbusters: Afterlife” fått sin fortsättning med filmen “Ghosbusters: Frozen Empire”. Den filmen har jag varit och s...

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 7 mars 16:23

  DEN SISTA RESAN   Radarparet Filip och Fredrik är högaktuella med en ny film som heter “Den Sista Resan”. Den filmen har jag varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen....

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards