retard-messiah

Direktlänk till inlägg 12 oktober 2022

BOKRECENSION: NO END: THE STORY Of THE ARK

Av Paul Karlsson - 12 oktober 2022 19:44

 

NO END: THE STORY Of THE ARK


Christian Patrick är en kanadensare som bodde i Milano, Italien under året 2002. Där upptäckte han lite av en slump bandet The Ark och gick på en spelning med bandet. På spelningen träffade han The Arks gitarrist Martin Axén och vänskap utvecklades sedan åren igenom med hela bandet. Christian Patrick visste inte så mycket om bandet ifrån första början och allt eftersom vänskapen fördjupades så besökte ha dem på deras turnéer. Efter ett tag kläcktes idén att skriva en bok om The Ark. Bandets sångare Ola Salo nappade inte direkt på den idén, men när han och de andra i bandet tyckte att tiden kändes mogen så blev till slut resultatet boken “No End: The Story of The Ark”. Den boken kom jag över ett exemplar av på The Arks återföreningskonsert i somras. Som det hängivna The Ark fan jag är så ryckes jag omedelbart in i bandets intressanta historia. Första delen av boken fokuserade mycket på 90-talet då The Ark försökte att slå igenom i Växjö där de växte upp. Men tiden var fel då det då var andra musikgenres som som hade sin sotrhetstid just då. Så resan blev lång tills det att The Ark slutligen på 2000-talet slog igenom med debutalbumet “We are The Ark”. I boken får man sedan följa bandets olika eror och arbetet med alla deras 5 album. Man fick följa deras resa när deras popularitet växte och de slutligen blev folkära i Sverige för den bredare skaran i och med sin medverkan och vinst i Melodfestivalen. Och därefter också perioden då de släppte sitt allra sista album och sedan beslutade sig för att gå skilda vägar som band. För mig som varit ett The Ark fan sedan deras genombrott så kändes det lite som att läsa om soundtracktet till mitt eget liv. The Arks musik har jag växt upp med. Den har funnits där för mig både i ljusa och mörka stunder av mitt liv. Många gånger har deras fina budskap och texter inspirerat mig och format min tankar till det bättre. Därav blev läsningen av boken “No End: The Story of The Ark” väldigt personlig för mig. När vissa tidsperioder av The Arks karriär nämndes så kopplade jag det till var i mitt liv jag befann mig då osv. Men framför allt var det mycket intressant ta del av hur bandet formades och hur Ola Salos låttexter växte fram. Man fick även lite fördjupningar i budskapet som låg bakom många av låtarna. Samt så fick man även väldigt detaljerade beskrivningar vad visionen bakom varje album var. Boken är skriven på engelska vilket var lite av en utmaning för mig eftersom jag är van vid att läsa svenskspråkig litteratur. Men det engelska språket i boken var väldigt lättbegripligt. Så därav blev inte språket något problem. Christan Patrick skrev väldigt passionerat och kunnigt om bandet och att han inte är svensk gjorde det hela mer spännande. Då fick man man mer en bild ifrån en betraktare utifrån som ifrån början inte visste så mycket om The Ark.


Jag kan starkt rekommendera boken “No End: The Story of The Ark” för såväl inbitna The Ark fans som för de som ej är så insatta. Tycker man om läsning om hur ett band växer fram och även är nyfiken på hur ett koncept skapas så är det här verkligen rätt bok. Man får ett helt nytt helhetsintryck kring bandet The Ark när man har läst den här boken. Mitt betyg är en självklar femma av fem möjliga.

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Onsdag 17 april 15:57

  BACK TO BLACK   Artisten och ikonen Amy Winehouse har nu fått sin historia berättad i filmen “Back To Black" som jag har var på bio och sett. Jag ska därmed berätta vad jag tyckte i denna recension. Men först lite om handlingen. Fil...

Av Paul Karlsson - Torsdag 4 april 18:31

  GHOSTBUSTERS: FROZEN EMPIRE   Ghostbusters franchisen har efter framgången med den senaste delen “Ghostbusters: Afterlife” fått sin fortsättning med filmen “Ghosbusters: Frozen Empire”. Den filmen har jag varit och s...

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 7 mars 16:23

  DEN SISTA RESAN   Radarparet Filip och Fredrik är högaktuella med en ny film som heter “Den Sista Resan”. Den filmen har jag varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen....

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards