retard-messiah

Direktlänk till inlägg 30 december 2021

FILMRECENSION: TILLS SOLEN GÅR UPP

Av Paul Karlsson - 30 december 2021 17:58

 

TILLS SOLEN GÅR UPP


Jag har nu varit på årets sista biobesök som blev den Peter Dalle regisserade filmen “Tills solen går upp”. Jag ska därav berätta vad jag tyckte om filmen i denna recension. Men först lite om handlingen.


När Peder (Mikael Persbrandt) springer på sin före detta flickvän Hanna (Vanna Rosenberg) har många år passerat och de är båda lyckligt gifta på varsitt håll. Samtidigt dras de fortfarande till varandra men ingen av dem vill bryta upp sina äktenskap eller vara otrogna. Men av en slump kommer de över en antik bok som handlar om drömmar. Med bokens hjälp lyckas de ta sig in i drömmarnas värld där de kan leva tillsammans i en tillvaro där allt är möjligt, samtidigt som de lever sina vanliga liv på dagarna. Men till slut tar drömmarna sig in i verkligheten vilket får oanade konsekvenser.


Filmens själva koncept med att leva ut sina sin liv i drömmens värld var ett intressant koncept som lät intressant och var det som lockade mig att se filmen “Tills solen går upp”. Och den stjärnspäckade castingen var också en anledning. Dessvärre höll inte konceptet riktigt hela vägen. Skådespelarprestationerna ifrån bland annat Mikael Persbrandt, Vanna Rosenberg, Helen Sjöholm och Peter Dalle var bra. Men filmens problem var att den laddade upp inför något spännande som aldrig riktigt dök upp. Man satt med spänning och väntade under filmens gång på att få uppleva något annorlunda som var lite utöver det vanliga för en svensk film. Upplägget var till en början spännande då det som skedde i drömmarnas värld började att påverka det verkliga livet. Men vissa av dessa konsekvenser fick inget riktigt avslut och när filmen nått sitt slut så kände man att man lämnades med obesvarade frågor. Det snabba och abrupta slutet sabbade hela filmens helhet. Hade man fått en lite bättre avslutning utan att vissa saker som byggdes upp under filmen lämnades obesvarat så hade filmen blivit bra. Men nu kände man bara när filmen nått sitt slut att den blev okomplett och att man därmed blev lite besviken.


Sammanfattningsvis så var filmen hyfsat bra pga de begåvade skådespelare som var med i den. Drömtemat höll dessvärre inte hela vägen och det temat hade gärna fått ta ut svängarna lite mer och avslutas med ett filmslut som inte lämnade obesvarade frågor. En svag trea på gränsen till en tvåa är mitt betyg till filmen “Tills solen går upp”.

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Torsdag 9 maj 17:39

  KINGDOM OF THE PLANET OF THE APES   Den lyckade “Planet of the Apes” trilogin har nu fått en fortsättning i form av filmen “Kingdom of the Planet of the Apes”. Den har jag varit och sett på bio och ska nu med denna r...

Av Paul Karlsson - Torsdag 2 maj 14:27

  STORMSKÄRS MAJA   Jag såg en trailer när jag var på ett föregående biobesök. Det jag fick intrycket av i trailern var en visuellt vacker svensk film i skärgårdsmiljö. Filmen var “Stormskärs Maja” som har en litterär förlaga och ...

Av Paul Karlsson - Onsdag 17 april 15:57

  BACK TO BLACK   Artisten och ikonen Amy Winehouse har nu fått sin historia berättad i filmen “Back To Black" som jag har var på bio och sett. Jag ska därmed berätta vad jag tyckte i denna recension. Men först lite om handlingen. Fil...

Av Paul Karlsson - Torsdag 4 april 18:31

  GHOSTBUSTERS: FROZEN EMPIRE   Ghostbusters franchisen har efter framgången med den senaste delen “Ghostbusters: Afterlife” fått sin fortsättning med filmen “Ghosbusters: Frozen Empire”. Den filmen har jag varit och s...

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards