retard-messiah

Direktlänk till inlägg 26 december 2021

FILMRECENSION: UTVANDRARNA

Av Paul Karlsson - 26 december 2021 19:07

 

UTVANDRARNA


Vilhelm Mobergs böcker om det Amerikaemigrerande paret Karl-Oskar och Kristina har nu fått en ny filmatisering med titeln “Utvandrarna”. Den filmen har jag nu varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen.


Hemma på gården i Småland ser Kristina (Lisa Carlehed) och Karl-Oskar (Gustaf Skarsgård) hur livet sinar. I väst, över det stora havet, hörs berättelser om en ny värld. Om en chans att börja om. Om chansen till ett nytt bättre liv. Ett hopp tänds och Kristina och Karl-Oskar lämnar Sverige och beger sig på en resa utan återvändo.


Som född och uppvuxen i Karlshamn har jag åtskilliga gånger bevittnat Utvandrarna monumentet som står placerat nere vid havet i Karlshamn. Denna staty föreställer inte Karl-Oskar och Kristina trots det är många som kallar statyn för just Karl-Oskar och Kristina. Konstnären Axel Olsson som är upphovsmannen till konstverket har däremot hämtat inspirationen ifrån Mobergs Utvandrar-serie och den gestaltar alla de emigrerande svenskar som sökte lyckan borta i Amerika under den tidsepok då Karl-Oskar och Kristina begav sig till Amerika för att skapa sig ett nytt liv. Så utan att ha läst böckerna eller sett Jan Troells äldre filmatisering så känner jag som Karlshamnsbo att jag har lite av en relation till den här historien.


När vi den här gången får ta del av historien om Karl-Oskar och Kristinas resa till ett nytt liv i Amerika så är det skildrat mer ur Kristinas perspektiv än tidigare. Filmatiseringen avhandlar alla böckerna Vilhelm Mobergs boksvit. Att alla böckerna avhandlas i en och samma film upplevde jag som lite problematiskt. Detta innebär att vissa partier som kan ha varit viktiga för berättelsen har fått prioriteras bort för att hinna få med så mycket som möjligt i en kortare helhet. Samt känns det lite konstigt att karaktärerna vi får följa som innan emigreringen är bosatta i Småland pratar rikssvenska istället för småländska.


Men utöver detta så tycker jag att filmatiseringen är väldigt lyckad. Det är fin historia man får bevittna. Gustaf Skarsgård och Lisa Carlehed är riktigt bra som Karl-Oskar och Kristina. Och Tove Lo som spelar en emigrerande kvinna som paret blir vän med under resan gör en mycket färgstark och minnesvärd gestaltning av den karaktären. Filmen är väldigt visuellt vacker då den tar oss med till steniga och karga småländska landskap och vackra vyer ifrån ett proffsigt iscensatt Amerika som det kan tänkas ha sett ut på den tiden. Den vackra kärlekshistorien och resan för att skapa ett nytt liv i nya kontinenter är spännande att ta del av. Filmens två och en halv timmes långa speltid blir därför aldrig seg eller innehållslös. Det känns bara lite som att berättelsen rusar på i lite för snabb takt och att det är mycket i historien som utelämnas. Men på det stora hela lever filmen upp till alla de förväntningar jag hade och allt gestaltas med värme, lite humor och romantik.


Sammanfattningsvis så blev filmen “Utvandrarna” den storfilm som man hade längtat efter se under hela det året som gått. Jag kan starkt rekommendera filmen “Utvandrarna” som bör ses på bio för att upplevelsen ska förstärkas. En stark femma av fyra möjliga är mitt betyg till filmen “Utvandrarna” som jag ser som en av de bästa svenska filmerna som har kommit på bio ut under år 2021.

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Torsdag 9 maj 17:39

  KINGDOM OF THE PLANET OF THE APES   Den lyckade “Planet of the Apes” trilogin har nu fått en fortsättning i form av filmen “Kingdom of the Planet of the Apes”. Den har jag varit och sett på bio och ska nu med denna r...

Av Paul Karlsson - Torsdag 2 maj 14:27

  STORMSKÄRS MAJA   Jag såg en trailer när jag var på ett föregående biobesök. Det jag fick intrycket av i trailern var en visuellt vacker svensk film i skärgårdsmiljö. Filmen var “Stormskärs Maja” som har en litterär förlaga och ...

Av Paul Karlsson - Onsdag 17 april 15:57

  BACK TO BLACK   Artisten och ikonen Amy Winehouse har nu fått sin historia berättad i filmen “Back To Black" som jag har var på bio och sett. Jag ska därmed berätta vad jag tyckte i denna recension. Men först lite om handlingen. Fil...

Av Paul Karlsson - Torsdag 4 april 18:31

  GHOSTBUSTERS: FROZEN EMPIRE   Ghostbusters franchisen har efter framgången med den senaste delen “Ghostbusters: Afterlife” fått sin fortsättning med filmen “Ghosbusters: Frozen Empire”. Den filmen har jag varit och s...

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards