retard-messiah

Direktlänk till inlägg 17 juni 2021

FILMRECENSION: A QUIET PLACE PART II

Av Paul Karlsson - 17 juni 2021 22:33

 

A QUIET PLACE PART II


En av de första filmerna som skjöts fram på grund av pandemin var filmen “A Quiet Place: Part II”. Nu när publikantalet som tillåts är 50 personer istället för 8 personer så har filmen äntligen fått premiär. Jag har varit och sett den och ska nu berätta vad jag tyckte med denna recension. Men först lite om filmens handling.


Efter de dödliga händelserna i hemmet, måste nu familjen Abbott möta farorna i omvärlden när de fortsätter sin kamp för överlevnad i tysthet. När de blir tvingade att våga sig ut i det okända inser de snabbt att varelserna som reagerar på ljud inte är de enda hot som lurar bortom sandstigen.


Denna uppföljare skulle jag säga att är lika bra som sin föregångare. Den är till och med bättre och strået vassare än första filmen. Så man kan verkligen säga att filmen lever upp till förväntningarna och överträffar dem. I filmens inledning får man lite återblickar kring hur det gick till när varelserna med superkänslig hörsel började att dyka upp för att ödelägga vår planet. Därav av nystas lite frågetecken ut kring hur det hela gick till. I den första filmen tog handlingen vid när planeten redan hade invaderats av dessa varelser och man fick följa en överlevande familj, men man fick inte veta så mycket om vad som hade försatt dem i den situationen. Det fick man alltså nu vilket var mycket positivt. När denna återblick är över kastas vi snabbt in tidsperioden efter den första filmens händelser. Vi får alltså följa Evelyn (Emily Blunt) som tillsammans med sina två barn och sin nyförlösta baby försöker gör allt för att överleva i en ödelagd värld där det känns som allt är hopplöst.


Det uppdagas att de inte är de enda överlevarna och en del nya karaktärer introduceras. Bland annat Emmett som gestaltas lysande av skådespelaren Cillian Murphy är en av överlevarna som slår sig ihop med Evelyn och hennes familj. Det blir en spännande historia man får ta del av där man sitter på helspänn från början till slut. Gillade man den första filmen så kommer man garanterat att gilla den här eftersom den levererar samma känsla och gör det ännu mer denna gång. Emily Blunt briljerar även denna gång i rollen som Evelyn. Och filmens barnskådisar är verkligen duktiga. Speciellt Millicent Simmonds som spelar dottern i familjen gör sin roll riktigt bra.


Det finns verkligen inget att klaga med filmen “A Quiet Place: Part II”. Den kan starkt rekommenderas om man gillade den första filmen eller gillar filmer som “Jurassic Park” eller “Alien” som den har tydliga referenser till. Jag blev supernöjd med denna uppföljare som till och med överträffade sin föregegångare. Så mitt betyg är en given femma av fem möjliga i betyg.

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Onsdag 17 april 15:57

  BACK TO BLACK   Artisten och ikonen Amy Winehouse har nu fått sin historia berättad i filmen “Back To Black" som jag har var på bio och sett. Jag ska därmed berätta vad jag tyckte i denna recension. Men först lite om handlingen. Fil...

Av Paul Karlsson - Torsdag 4 april 18:31

  GHOSTBUSTERS: FROZEN EMPIRE   Ghostbusters franchisen har efter framgången med den senaste delen “Ghostbusters: Afterlife” fått sin fortsättning med filmen “Ghosbusters: Frozen Empire”. Den filmen har jag varit och s...

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 7 mars 16:23

  DEN SISTA RESAN   Radarparet Filip och Fredrik är högaktuella med en ny film som heter “Den Sista Resan”. Den filmen har jag varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen....

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards