retard-messiah

Direktlänk till inlägg 15 oktober 2023

FILMRECENSION: THE EXORCIST: BELIEVER

Av Paul Karlsson - 15 oktober 2023 14:41

 

THE EXORCIST: BELIEVER

 

Att ge sig på en ca 50 år gammal skräckklassiker och stryka alla föregående uppföljare och prequels kan tyckas vara modigt. Det är precis vad regissören David Gordon Green har gjort nu med "Exorcisten". Han har struntat i alla uppföljare och gör istället en slags uppföljare på originalet ifrån 1977. Resultatet blev “The Exorcist: Believer” som jag nu har varit och sett på bio. Jag ska nu med denna recension berätta lite om resultatet. Men först lite om handlingen.


Sedan hans gravida fru dött i en jordbävning på Haiti för 12 år sedan har Victor Fielding (Leslie Odom Jr.) själv uppfostrat sin dotter Angela (Lidya Jewett). Men när Angela och hennes vän Katherine (Olivia O'Neill) försvinner i skogen, och tre dagar senare återvänder utan att minnas vad som hänt dem, tvingar en kedja av händelser Victor att konfrontera den yttersta ondskan och, i sin skräck och desperation, leta upp den enda levande person som sett något liknande: Chris MacNeil (Ellen Burstyn).


“Halloween” filmerna om den psykotiska seriemördaren Michael Myers gav sig regissören David Gordon Green på och avslutade en trilogi för något år sedan. Michael Myers och hans syster Lauri Strode (Jamie Lee Curtis) är så ikoniska karaktärer och har fått en större roll i populärkulturen än vad “Exorcisten” karaktärerna har fått. Linda Blair som den besatta flickan som snurrar huvudet på ett onaturligt vis, spyr och kastar ur sig diverse okyrkliga ord har förvisso satt sina spår. Men det är mest Max von Sydows exorcist som gör att vi i Sverige har hyllat originalet som en av de mest ikoniska skräckhistorierna. Filmen var också läskig för sin tid, men många skräckfilmer har stulit brett ifrån “The Excorcist”. Den tredje och senaste “The Conjuring” filmen är bara ett exempel. Därav blir skräcken avdramatiserad och inte lika mycket en fabrik för mardrömmar då lampan släcks för att man ska sova.


David Gordon Greens “Halloween” filmer har fått blandat mottagande och finalen i den sista filmen gjorde vissa fans besvikna då mördaren Michael Myers fick mindre utrymme än väntat. Jag tillhör inte skaran av de besvikna. Jag tyckte det var spännande att svängarna togs ut och att de vågade sig på att göra något nyskapande i den franchisen. När nu “The Excorcist” får samma behandling så står sig filmen “The Exorcist: Believer” bättre på egna ben. Man behöver inte nödvändigtvis ha sett originalfilmen. Det är två helt nya karaktärer som blir drabbade av demonen och nya föräldrar som får handskas med konsekvenserna. Men det blir faktiskt på sina ställen skrämmande. David Gordon Green förlitar sig inte på traditionella jump scares som tyvärr för många skräckfilmskapare idag förlitar sig på. Det finns några enstaka sådana. Bland annat en skallerorm som oväntat dyker upp när man sitter på helspänn. Det fokuseras däremot mer denna gång på skräcken man får uppleva då man får se sina barn genomgå skrämmande förändringar som man står helt maktlös inför. Detta ger en skrämmande nerv åt filmen även om man är härdad så att man inte kommer att gå ifrån biografen och utveckla de mardrömmar man fick i tonåren då man såg originalfilmen för första gången på VHS eller på tv.


Det som den här nya filmen har gemensamt med originalet är kopplingen till några av karaktärerna som dök upp i den första. Ellen Burstyn och Linda Blair som spelade mor och dotter I “The Exorcist” ifrån 1977 återvänder till sina ikoniska roller vilket är spännande att uppleva. Men det är som sagt den enda kopplingen till den första filmen. Det ska nu bli spännande att se hur de fortsätter denna franchise som precis som “Halloween” filmerna är tänkt att vara starten på en trilogi. Mitt betyg till filmen “The Exorcist: Believer” är en trea av fem möjliga.

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Onsdag 17 april 15:57

  BACK TO BLACK   Artisten och ikonen Amy Winehouse har nu fått sin historia berättad i filmen “Back To Black" som jag har var på bio och sett. Jag ska därmed berätta vad jag tyckte i denna recension. Men först lite om handlingen. Fil...

Av Paul Karlsson - Torsdag 4 april 18:31

  GHOSTBUSTERS: FROZEN EMPIRE   Ghostbusters franchisen har efter framgången med den senaste delen “Ghostbusters: Afterlife” fått sin fortsättning med filmen “Ghosbusters: Frozen Empire”. Den filmen har jag varit och s...

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 7 mars 16:23

  DEN SISTA RESAN   Radarparet Filip och Fredrik är högaktuella med en ny film som heter “Den Sista Resan”. Den filmen har jag varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen....

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards