retard-messiah

Direktlänk till inlägg 4 oktober 2023

FILMRECENSION: THE CREATOR

Av Paul Karlsson - 4 oktober 2023 14:23

 

THE CREATOR


Den nya beryktade tekniken AI har blivit temat för en science fiction film som heter “The Creator”. Med viss nyfikenhet gick jag och såg filmen på bio utan några större förväntningar eftersom jag inte visste så mycket om filmen. Nu ska jag med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen.


En härdad amerikansk arméveteran (John David Washington) tar på sig ett dödligt uppdrag i hopp om att hitta sin fru (Gemma Chan) som inte sett varandra på fem år, genom att ta sig in bakom fiendens linje och hitta skaparen till en högt avancerad artificiell intelligens som tros vara AI:s ultimata biljett till världsherravälde.


Mycket filmer har gjorts genom åren där robotar utvecklar en högre intelligens än mänskligheten och försöker att ta över världen. “Terminator” filmerna av James Cameron är och kommer nog för alltid att bli de bästa filmerna på det temat såvida det inte dyker upp något väldigt genomarbetat och nyskapande inom det ämnet, När regissören Gareth Edwards som skapade den framgångrika filmen “Rogue One: A Star Wars Story” nu tagit sig an temat med filmen “The Creator” så blev jag nyfiken på vilket resultat det skulle få. Resultatet är ganska blandat. Det finns en del spänningsmoment under filmens gång. Men i det stora hela känns det som att syftet har vairt att komma ut med en film om AI så snabbt som möjligt medan det är en snackis. Samt att få med så många häftiga scener som möjligt och att göra en visuellt snygg film. Mycket mer fokus kunde ha lagts på manusarbetet. Att tex gå in mer på djupet kring vad det innebär att vara människa och att därefter utvecka hur artificiell intelligens skiljer sig ifrån mänsklig intelligens. Många ologiska saker dyker även upp när det kommer till det rådande kriget i filmen. Saker som skulle vara urkorkade att göra i krig om man inte medvetet vill gå in i strid för att bli dödad.


Det är tyvärr den vägen filmen tar rakt igenom. Dumheterna och det framstressade manuset gör att man knappt hinner att njuta av det som är bra innan det kommer något nytt som sabbar det. Filmen drar förvisso igång i ett högt tempo. Så uttråkad bir man inte, men det är inte förrän AI barnet som är det utlimata AI vapnet dyker upp som man börjar få upp intresset riktigt för vad som sker. Men man blir aldrig riktigt berörd. Tankarna var nog stora med denna film, men sämre förmedlade. Denzel Washingtons son John David Washington gör det han kan med sin huvudrollskaraktär, men jag känner någonstans att hans arbete inte räcker riktigt för att bära upp en hel film.


Summeringen är en cool film som känns smått sevärd, men inget man skulle gråta blod över om man hade missat. En tvåa av fem möjliga är mitt betyg till filmen “The Creator”.

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Onsdag 17 april 15:57

  BACK TO BLACK   Artisten och ikonen Amy Winehouse har nu fått sin historia berättad i filmen “Back To Black" som jag har var på bio och sett. Jag ska därmed berätta vad jag tyckte i denna recension. Men först lite om handlingen. Fil...

Av Paul Karlsson - Torsdag 4 april 18:31

  GHOSTBUSTERS: FROZEN EMPIRE   Ghostbusters franchisen har efter framgången med den senaste delen “Ghostbusters: Afterlife” fått sin fortsättning med filmen “Ghosbusters: Frozen Empire”. Den filmen har jag varit och s...

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 7 mars 16:23

  DEN SISTA RESAN   Radarparet Filip och Fredrik är högaktuella med en ny film som heter “Den Sista Resan”. Den filmen har jag varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen....

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards