retard-messiah

Direktlänk till inlägg 19 augusti 2023

FILMRECENSION: BLUE BEETLE

Av Paul Karlsson - 19 augusti 2023 14:02

 

BLUE BEETLE


DC Comics har nu introducerat en ny superhjälte i sitt universum med filmen “Blue Beetle” som jag har varit på bio och sett. Jag ska nu med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen.


När en urgammal artefakt av utomjordisk bioteknik väljer Jaime Reyes (Xolo Maridueña) som dess symbiotiska värd, och skänker tonåringen en rustning som kan ha extraordinära och oförutsägbara krafter, förändrar det för alltid hans öde och han blir superhjälten Blue Beetle.


Filmen “Blue Beetle” når inte upp till samma nivå som exempelvis den första “Wonder Woman” filmen, “Aquaman” eller “Man of Steel”. Så något mästerverk inom DC Comics växande katalog är den inte. Men filmen känns ändå som en frisk fläkt som bjuder på en stor portion humor som är en ganska ovanlig ingrediens när det kommer till DC Comics filmer som ofta brukar vara ganska mörka och allvarliga i tonen. Filmen bjuder på många färgstarka och välutvecklade karaktärer med djup. Framförallt den charmiga mexikanska familjen som titelkaraktären ingår i bjuder på en hel del scener som gör filmen underhållande att se. Susan Sarandon är också intressant att se i rollen som filmens skurk eftersom osympatiska roller inte är något man är direkt van vid att se henne i. De välskrivna karaktärerna är filmens stora styrka. Samt humorn som gör att filmen inte tar sig själv på för stort allvar är en egenskap som lyfter den. Man får även ta del av en hel del häftiga actionscener som ser väldigt snygga ut.


Filmen “Blue Beetle” har de alltså de ingredienser som en superhjältefilm behöver. Intressanta karaktärer som man snabbt fattar tycker för både i hjälte och skurkroller och en lagom balans av humor och allvar. Detta räcker inte hela vägen för att lyfta den till samma nivå som andra mer lyckade superhjältefilmer. Men efter alla sågningar av filmen och alla spekulationer kring en framtida flopp så överraskade “Blue Beetle” mig med att vara en bättre film än jag hade förväntat mig. Det känns dessutom som ett välkommet och lite annorlunda upplägg med en mexikansk superhjälte. Det är något vi inte tidigare har fått uppleva inom den nu väldigt långdragna superhjälte franchisen och filmen bjuder även på ett fint budskap om att familjen är viktig och kan vara en styrka. Jag ger filmen “Blue Beetle” godkänt. En trea av fem möjliga är mitt betyg.

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Onsdag 17 april 15:57

  BACK TO BLACK   Artisten och ikonen Amy Winehouse har nu fått sin historia berättad i filmen “Back To Black" som jag har var på bio och sett. Jag ska därmed berätta vad jag tyckte i denna recension. Men först lite om handlingen. Fil...

Av Paul Karlsson - Torsdag 4 april 18:31

  GHOSTBUSTERS: FROZEN EMPIRE   Ghostbusters franchisen har efter framgången med den senaste delen “Ghostbusters: Afterlife” fått sin fortsättning med filmen “Ghosbusters: Frozen Empire”. Den filmen har jag varit och s...

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 7 mars 16:23

  DEN SISTA RESAN   Radarparet Filip och Fredrik är högaktuella med en ny film som heter “Den Sista Resan”. Den filmen har jag varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen....

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards