retard-messiah

Direktlänk till inlägg 14 juli 2023

FILMRECENSION: MISSION: IMPOSSIBLE - DEAD RECKONING PART ONE

Av Paul Karlsson - 14 juli 2023 15:45

 

MISSION: IMPOSSIBLE - DEAD RECKONING PART ONE


Nu har Tom Cruise storslagna sjunde “Mission Impossible” film som på grund av pandemin fått en allt annat än enkel väg till bioduken haft sin premiär. Filmen som har fått titeln “Mission: Impossible - Dead Reckoning Part One” har jag nu varit och sett och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen.


Ethan Hunt (Tom Cruise) och hans IMF-team ger sig ut på sitt farligaste uppdrag hittills: att spåra upp ett fruktansvärt nytt vapen som hotar hela mänskligheten, innan det hamnar i orätta händer. När kontrollen över framtiden och världens öde står på spel, och mörka krafter från Ethans förflutna närmar sig, börjar ett dödligt race runt hela världen. Konfronterad av en mystisk, allsmäktig fiende, tvingas Ethan inse att inget kan vara viktigare än hans uppdrag – inte ens de människor vars liv han bryr sig mest om.


Jag kan inte säga att jag någonsin har varit en ett fan av filmer om hemliga agenter som James Bond Jason Bourne osv, men av någon märklig anledning har Tom Cruise “Mission: Impossible” filmer alltid legat mig varmt om hjärtat vilket jag verkligen märkte nu när jag inför den här sjunde filmen plöjde igenom all de 6 föregående filmerna. Alla de sex filmerna innehåller ren och skör underhållning i toppklass. Man märker verkligen av Tom Cruise och hela filmteamets stora passion för att leverera den bästa möjliga filmupplevelsen för tittaren. Det är inget som har förändrats i den sjunde filmen “Mission: Impossible - Dead Reckoning Part One”. Filmens speltid på ca 2 timmar och 40 minuter lät som ett risktagande innan man hade sett filmen. Det är en lite väl mastig speltid för en simpel actionfilm. Då gäller det verkligen att man fyller filmen med intriger som gör att tittaren inte har tråkigt. Det lyckas verkligen “Mission: Impossible - Dead Reckoning Part One” med. Filmen är fylld av spektakulära actionscener som man kan se som några av de maffigaste som filmhistorien har att erbjuda. Spänningen är ifrån filmens första scen på helspänn vilket gör att man som tittare aldrig har tråkigt. Att filmen har orden “Part One” i sin titel hintar om att detta bara är en halv story man ska få berättad vilket på förhand gav viss oro om att filmen skulle kännas okomplett. Men så är inte fallet. Filmen står sig själv utmärkt på egna ben som en fristående film. En hint om att historien fortsätter får man förstås när filmen nått sitt slut, men det är inget som påverkar helheten och gör filmen okomplett. Det som känns lite originellt och nyskapande för just “Mission: Impossible - Dead Reckoning Part One” är att filmens bad guy denna gång inte är en fysisk person. Den här gången är det istället AI som Ethan Hunt och hans team får tampas med vilket är en lite annorlunda twist i sammanhanget i dessa tider då AI är ett hett samtalsämne.


Jag blev väldigt positivt överraskad av “Mission: Impossible - Dead Reckoning Part One” och att en film ur en genre som jag inte brukar var direkt imponerad av håller en sådan toppklass och levererar till 100%. Det är dessutom härligt att ytterligare en gång få se såväl gamla som nya karaktärer leverera i denna actionfest där alla involverade har gjort sitt yttersta för att ge oss en mäktig bioupplevelse. Skådespelerskan Hayley Atwell är dessutom ett trevligt tillskott i den här filmen som näst intill stjäl showen och överglänser Tom Cruise. Det här är den bästa “Mission: Impossible” filmen så här långt. Så nu längtar jag bara tills nästa film i serien. 5/5 är mitt betyg till filmen “Mission: Impossible - Dead Reckoning Part One”.

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Onsdag 17 april 15:57

  BACK TO BLACK   Artisten och ikonen Amy Winehouse har nu fått sin historia berättad i filmen “Back To Black" som jag har var på bio och sett. Jag ska därmed berätta vad jag tyckte i denna recension. Men först lite om handlingen. Fil...

Av Paul Karlsson - Torsdag 4 april 18:31

  GHOSTBUSTERS: FROZEN EMPIRE   Ghostbusters franchisen har efter framgången med den senaste delen “Ghostbusters: Afterlife” fått sin fortsättning med filmen “Ghosbusters: Frozen Empire”. Den filmen har jag varit och s...

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 7 mars 16:23

  DEN SISTA RESAN   Radarparet Filip och Fredrik är högaktuella med en ny film som heter “Den Sista Resan”. Den filmen har jag varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen....

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards