retard-messiah

Direktlänk till inlägg 3 juli 2023

FILMRECENSION: NO HARD FEELINGS

Av Paul Karlsson - 3 juli 2023 02:42

 

NO HARD FEELINGS


Jennifer Lawrence är högaktuell på bio med en romantisk komedi som heter “No Hard Feelings”. Den filmen har jag nu varit och sett. Jag ska därmed med denna filmrecension berätta vad jag tyckte. Men först lite om filmens handling.


När Maddie (Jennifer Lawrence) ställs inför att förlora sitt barndomshem ser hon en intressant platsannons. Några rika curlingföräldrar letar efter någon som kan "dejta" deras introverta 19-årige son, Percy (Andrew Barth Feldman), innan han börjar på college. Till sin förvåning upptäcker Maddie snart att den udda Percy inte är som han verkar och att dejtandet kommer att bli mer komplicerat än hon hade kunnat ana.


För Oscarsvinnaren Jennifer Lawrence som för många är mest känd för sin huvudroll i “The Hunger Games” trilogin så har det genom åren blivit mest tunga och dramatiska roller eller roller i traditionella blockbuster filmer. Därav lät det intressant att för första gången se henne i en romantisk komedi där hon gör en roll som är ganska långt ifrån de roller hon har gjort tidigare. Det var anledningen till att filmen “No Hard Feelings” lockade mig till biografen och romantisk komedi visade sig vara ett en genre som Jennifer Lawrence verkligen passade för. Det var väldigt underhållande att se henne pröva ny mark. Temat att en kvinna får betalt för för att dejta en i jämförelse med henne minderårig kan tyckas vara ett kontroversiellt tema som också har skapat en del reaktioner kring den här filmen. Men relationen mellan filmens huvudkaraktärer är ganska oskyldig. Så någon anledning till dessa negativa reaktioner finns inte. Dock kan historien tyckas ganska förutsägbar. Det har gjorts många romantiska filmer där kärlekspar möts på falska premisser och det sedan uppstår kärlek eller vänskap på riktigt. Så temat känns inte direkt obekant. Men detta räddas mycket av Jennifer Lawrence charm och den kemi hon har med sin relativt okända motspelare Andrew Barth Feldman. Det märks dessutom att Jennifer Lawrence stormtrivs med att göra denna för henne annorlunda roll och det sprider energi över hela filmen. Hon och Andrew Barth Feldman blir en charmig duo att följa och det är svårt att inte gilla karaktärerna.


Filmen “No Hard Feelings” är en charmig romantisk komedi med hjärtat på rätta stället. Man får många skratt på resans gång då det här osannolika kärleksparets relation växer fram. Identitet och klasskillnader är teman som filmen snuddar vid. Men sammanfattningsvis så är det man får en fin film där två vilsna personer finner sig själva i mötet med varandra. Att mycket med filmen kan kännas förutsägbart är inget som gör något. En romantisk komedi ska man bli glad av och glad känner man sig efteråt när man lämnar biosalongen. Så mitt betyg till filmen “No Hard Feelings” är 4/5.

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Onsdag 17 april 15:57

  BACK TO BLACK   Artisten och ikonen Amy Winehouse har nu fått sin historia berättad i filmen “Back To Black" som jag har var på bio och sett. Jag ska därmed berätta vad jag tyckte i denna recension. Men först lite om handlingen. Fil...

Av Paul Karlsson - Torsdag 4 april 18:31

  GHOSTBUSTERS: FROZEN EMPIRE   Ghostbusters franchisen har efter framgången med den senaste delen “Ghostbusters: Afterlife” fått sin fortsättning med filmen “Ghosbusters: Frozen Empire”. Den filmen har jag varit och s...

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 7 mars 16:23

  DEN SISTA RESAN   Radarparet Filip och Fredrik är högaktuella med en ny film som heter “Den Sista Resan”. Den filmen har jag varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen....

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards