retard-messiah

Direktlänk till inlägg 1 juli 2023

FILMRECENSION: INDIANA JONES AND THE DIAL OF DESTINY

Av Paul Karlsson - 1 juli 2023 04:18

 

INDIANA JONES AND THE DIAL OF DESTINY


Tiden har nu kommit då Harrison Ford lägger hatten och piskan på hyllan och gör sin ikoniska roll som Indiana Jones för sista gången. Filmen “Indiana Jones and the Dial of Destiny” har haft premiär på bio och jag har varit och sett den. Vad jag tyckte om Harrison Fords avslut för karaktären ska jag nu berätta med denna filmrecension. Men först lite filmens handling.


Indiana Jones (Harrison Ford) är tillbaka. Denna gång reser han genom tid och rum tillsammans med sin guddotter Helena Shaw (Phoebe Waller-Bridge) för att stoppa nazistskurken Jürgen Voller (Mads Mikkelsen ) från att resa i tiden och ändra på historien under andra världskriget. Jakten i tiden har börjat, medan rymdkapplöpningen mellan Amerika och Ryssland rasar vidare i bakgrunden.


När Harisson Ford återvänder i sin ikoniska roll som Indiana Jones för sista gången så är förväntningarna höga. Man vill att franchisen som har tyckt om under hela resans gång ska få ett värdigt avslut. Besviken blir man inte. Filmen inleds med en bakgrundshistoria där vi får följa en ung Indiana Jones spelad av en snyggt och trovärdigt digitalt föryngrad version av Harrison Ford. I de scenerna bjuds det bland annat på en actionspäckad och spännande tågjakt. Kort därefter kastas vi in i filmens nutid som utspelas 1969 där vi möter en gammal och bitter Indiana Jones som är på väg att pensionera sig. Men så en dag dyker hans guddotter upp för att hitta ett försvunnet föremål med förmågan att förändra det som redan har hänt. De får ett gäng nazister efter sig som också vill hitta samma skatt. Detta för att kunna ta sig tillbaka iI tiden och förändra händelseförloppet under andra världskriget. Det är själva grupupplägget för Indiana Jones sista äventyr och mycket känns som i de föregående filmerna. Därav blir man tillfredsställd om man tyckte om de tidigare filmerna om Indiana Jones.


Några välbekanta karaktärer ifrån de tidigare filmerna återkommer för att bygga på nostalgikänslan. Men även nya karaktärer introduceras. Phoebe Waller-Bridge som spelar Indiana Jones guddotter är en av filmens starkast lysande stjärnor. Hennes scener tillsammans med Harrison Ford är de mest minnesvärda. Men även Mads Mikkelsen får skina som den nazistskurk som jagar vår ikoniska hjälte och hans medaktörer.


Sammanfattningsvis får vi det vi förväntar oss. En klassisk äventyrsfilm med en spännande story som engagerar. Många snygga actionsekvenser och en Harrison Ford i högform. Det blir ett värdigt slut när vi får vårt stora avsked av historiens mest ikoniska hjältar. Det självklara betyget är 5/5.

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Onsdag 17 april 15:57

  BACK TO BLACK   Artisten och ikonen Amy Winehouse har nu fått sin historia berättad i filmen “Back To Black" som jag har var på bio och sett. Jag ska därmed berätta vad jag tyckte i denna recension. Men först lite om handlingen. Fil...

Av Paul Karlsson - Torsdag 4 april 18:31

  GHOSTBUSTERS: FROZEN EMPIRE   Ghostbusters franchisen har efter framgången med den senaste delen “Ghostbusters: Afterlife” fått sin fortsättning med filmen “Ghosbusters: Frozen Empire”. Den filmen har jag varit och s...

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 7 mars 16:23

  DEN SISTA RESAN   Radarparet Filip och Fredrik är högaktuella med en ny film som heter “Den Sista Resan”. Den filmen har jag varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen....

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards