retard-messiah

Direktlänk till inlägg 16 februari 2023

FILMRECENSION: ANT-MAN AND THE WASP: QUANTUMANIA

Av Paul Karlsson - 16 februari 2023 18:47

 

ANT-MAN AND THE WASP: QUANTUMANIA


Marvel har precis släppt sin trettionde film på bio. Filmen är “Ant-Man and The Wasp: Quantumania” och jag har varit och sett den. Jag ska nu med denna filmrecension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen.


Superhjältevännerna Scott Lang (Paul Rudd) och Hope van Dyne (Evangeline Lilly) återvänder som Ant-Man och Wasp. De två, tillsammans med Hopes föräldrar Janet van Dyne (Michelle Pfeiffer) och Hank Pym (Michael Douglas) samt Scotts dotter Cassie Lang (Kathryn Newton), hamnar i kvantvärlden, där de träffar märkliga varelser och ger sig ut på ett äventyr som tvingar dem att tänja på gränserna för vad de trodde var möjligt.


I en tid av massproduktion av superhjältefilmer så börjar man bli lite mätt på den genren och Marvel har på senare tid bara levererat halvlyckade filmer inom den utmjölkade genren. Den enda av Marvels nyare filmer som har varit hellyckad var “Thor: Love and Thunder” som gick på bio under år 2022. Annars har det mest varit dynga de har släppt ifrån sig. Så förväntningarna på “Ant-Man and The Wasp: Quantumania” när man satte sig i biosalongen var inte direkt skyhöga. Men jag blev verkligen positivt överraskad. Jag gillar förvisso de två föregående filmerna om karaktären “Ant-Man”. Men med tanke på hur dåligt Marvel har levererat på senare år så hade jag känslan av att de inte kunde leverera något nytt och fräscht. Men jag hade fel. I den här tredje Ant-Man filmen får vi kliva in i världen Quantum Realm där filmens karaktärer kastas in. Den världen är väldigt visuellt vacker och gjord med kreativitet och skaparglädje. Man får ta del av diverse underliga varelser som lever i den världen. Samt introduceras vi till skurken Kang The Conqueror som är en väldigt färgstark karaktär som skänker lite nytt liv åt storyn. Positivt för filmen är det även att Michael Douglas och Michelle Pfeiffers karaktärer får en viktigare roll i handlingen än tidigare. Tillsammans med Ant-Man, The Wasp och Ant-Mans dotter så blir de ett intressant team att följa i kampen mot Kang The Conqueror.


Det man sammanfattningsvis får är en spännande historia i en ny värld som inte liknar något man tidigare skådat i någon annan film. Mycket i den världen för tankarna till “Star Wars”. Så är man ett fan av den franchisen vilket jag är så lär man gilla “Ant-Man and The Wasp: Quantumania”. Marvel slår verkligen på stora trumman den här gången och levererar spänning med de ingredienser man räknar med inom superhjälte genren. Allt levereras i en bra balans mellan humor och allvar. Kul är det även att få se Bill Murray i en liten biroll under resans gång. Filmen “Ant-Man and The Wasp: Quantumania” är lite över 2 timmar lång men det finns inte en död minut. Man är underhållen ifrån början till slut. Mitt betyg är en fyra av fem möjliga.

 

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Onsdag 17 april 15:57

  BACK TO BLACK   Artisten och ikonen Amy Winehouse har nu fått sin historia berättad i filmen “Back To Black" som jag har var på bio och sett. Jag ska därmed berätta vad jag tyckte i denna recension. Men först lite om handlingen. Fil...

Av Paul Karlsson - Torsdag 4 april 18:31

  GHOSTBUSTERS: FROZEN EMPIRE   Ghostbusters franchisen har efter framgången med den senaste delen “Ghostbusters: Afterlife” fått sin fortsättning med filmen “Ghosbusters: Frozen Empire”. Den filmen har jag varit och s...

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 7 mars 16:23

  DEN SISTA RESAN   Radarparet Filip och Fredrik är högaktuella med en ny film som heter “Den Sista Resan”. Den filmen har jag varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen....

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards