retard-messiah

Direktlänk till inlägg 12 februari 2023

FILMRECENSION: KNOCK AT THE CABIN

Av Paul Karlsson - 12 februari 2023 22:40

 

KNOCK AT THE CABIN


Den originelle regissören M. Night Shyamalan har gjort en ny film som heter “Knock at the Cabin”. Den filmen har jag varit och sett och ska nu med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen.


När de är på semester i en avlägsen stuga, tas en ung flicka och hennes föräldrar som gisslan av fyra beväpnade främlingar som kräver att familjen gör ett otänkbart val för att avvärja apokalypsen. Med begränsad tillgång till omvärlden måste familjen bestämma vad de tror på innan allt är förlorat.


Filmregissören M. Night Shyamalan har en gäng annorlunda filmer på sitt CV. Gemensamt för de flesta av hans filmer är att de brukar ha en twist på slutet så förändrar hela filmens helhet. I den framgångsrika genombrottsfilmen “The Sixth Sense” etablerade han detta upplägg och har i stort sett kört det i varje film som han senare har regisserat. Hans filmer har fått blandat mottagande genom åren efter genombrottet och de som tillhör hans bättre verk är filmerna “Lady in the Water”, “Unbreakable”, “Split”, “Glass”, “Signs” och “The Village”. Han har i alla dessa filmer satt sin egna personliga prägel och skapat något som inte liknar något annat man har sett. Samma gäller filmen “Knock at the Cabin”. Skillnaden här är att tempot är lite högre. Spänningen börja i princip från och med filmens första scen där en 8-årig flicka möter en mystisk man i skogen. Senare dyker 3 människor till upp och kidnappar flickan och hennes föräldrar som är på semester i en stuga därute i skogen. Kidnapparna ställer ett ultimatum om en uppoffring som kan förhindra världens undergång. Därefter sitter man som biobesökare på helspänn och är nyfiken på vilken riktning historien ska ta. Eftersom M. Night Shyamalan är regissören så sitter man också och undrar lite vilken typ av twist som den här gången ska förändra hela filmen. Någon riktigt så stor twist som man är van vid när det kommer till Shyamalans filmer får man aldrig. Men spänningen är på topp ifrån början till slutet. Man vill under hela filmens speltid få veta vems sanning som är den rätta. Kidnapparnas eller deras offer.


Bra skådespelarprestationer bjuds det på hela filmen igenom. Intressant var det också att se Harry Potter stjärnan Rupert Grint i en annorlunda och mörkare roll än man är van vid att se honom i och “Guardians of the Galaxy” stjärnan Dave Bautista gör en överraskande bra rollprestation som en av kidnapparna.

 

Sammanfattningsvis så är “Knock at the Cabin” en väldigt spännande film där man inte vet vart det bär förrän det hela nått sitt slut. "Knock at the Cabin" är lång ifrån M. Night Shyamalans bästa film, men det är en originell historia som inte liknar något annat man har sett. Så en stark trea av fem möjliga är ett betyg jag tycker att filmen förtjänar.

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Onsdag 17 april 15:57

  BACK TO BLACK   Artisten och ikonen Amy Winehouse har nu fått sin historia berättad i filmen “Back To Black" som jag har var på bio och sett. Jag ska därmed berätta vad jag tyckte i denna recension. Men först lite om handlingen. Fil...

Av Paul Karlsson - Torsdag 4 april 18:31

  GHOSTBUSTERS: FROZEN EMPIRE   Ghostbusters franchisen har efter framgången med den senaste delen “Ghostbusters: Afterlife” fått sin fortsättning med filmen “Ghosbusters: Frozen Empire”. Den filmen har jag varit och s...

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 7 mars 16:23

  DEN SISTA RESAN   Radarparet Filip och Fredrik är högaktuella med en ny film som heter “Den Sista Resan”. Den filmen har jag varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen....

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards