retard-messiah

Direktlänk till inlägg 4 november 2021

FILMRECENSION: ETERNALS

Av Paul Karlsson - 4 november 2021 12:29

 

ETERNALS


När det blev officiellt att Angelina Jolie skulle ansluta sig till Marvels universum så blev jag riktigt nyfiken på den nya pusselbiten som skulle ta oss vidare i Marvel Cinematic Universe. Nu har jag varit på bio och sett filmen och ska med denna filmrecension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen.


“Eternals” kallas en grupp superhjältar som har skyddat Jorden sedan tidernas begynnelse. När Deviants, monstruösa varelser sedan länge bortglömda i historien, mystiskt återvänder, tvingas att Eternals återförenas för att ännu en gång försvara mänskligheten.


Marvel Cinematic Universe är en ständigt växande franchise. Man tänker att den borde avrundas och få ett slut någon gång. Men när man tycker att slutet börjar närma sig så kommer en ny början. Man vill därmed ha nästa byggsten för att kunna hänga med i den oändligt långa historien som började med separata filmer om Hulken, Iron Man, Thor och Captain America för att nämna några. Därefter fick alla hjältar förenas och kallas för Avengers och de karaktärerna fick ett slags slut som har fortsatt med en del spin-offs. Men oändligheter har inga slut. Så nu har ett helt nytt gäng hjältar fått en ny plats i Marvels universum. De hjältarna heter Eternals. De är gudar som har stora krafter, men har hållit sig undan de katastrofer människorna har orsakat och samt bara tittat på när Avengers hjältarna näst intill har misslyckades med att rädda vår planet. Orsaken var att mänskligheten ska utvecklas och lära sig själva hur man håller liv i planeten och dess invånare. I centrum står till en början guden Ikaros. Även den gud som är mest känd för mig och säkert många andra. Ikaros var en tragisk hjälte i grekisk mytologi. Ikaros fängslades tillsammans med sin far uppfinnaren Daidalos som fallit i onåd hos kung Minos på Kreta. Av vax och fjädrar tillverkar då Daidalos vingar åt dem båda och de rymmer flygande över havet. Mest känt är Ikaros avslut. Han blev för girig av att flyga. Flög därmed för nära solen och brändes till döds. I filmen “Eternals” så är karaktären bara löst baserad på den grekiska mytologin. Ikaris är namnet som karaktären har fått. Han spelas av skådisen Richard Madden och man får känslan till en början av att han är Eternals gängets ledare. Men man förstår snabbt att filmens stora hjältinna är Sersi spelad skådespelerskan Gemma Chan. Hon är en gudinna som kan påverka vatten, sten, trä och andra jordiska material. Hon var tidigare gift med Ikarus, men eftersom hon precis som andra Eternals är odödlig så har hon byggt upp ett jordiskt liv och har förälskat sig en vanlig dödlig spelad av “Game of Thrones” stjärnan Kit Harington. Ledarrollen hade tidigare gudinnan Ajak spelad av Salma Hayek, men pga vissa omständigheter så får gänget stå utan ledare. Det här låter som en allvarlig historia. Men det finns viss humor också. Den mesta humorn står skådisen Kumail Nanjiani för som spelar karaktären Kingo som har skapat sig ett liv som Bollywood stjärna i Indien då de väntat på nya hot. Eternals gudarnas stora ansvar är att bekämpa några reptilliknande varelser som kallas för “deviants”. Dessa varelsers ledare som har ett något mer mänskligt utseende än sina anhängare har blivit röstsatt av Bill Skarsgård. Något som hemlighölls enda tills premiären. En positiv överraskning alltså som man lätt missar om man inte vet om den. Mest ville jag se den här filmen för att kunna hänga med och inte missa något i det oändliga som kallas för Marvel universumet. Men jag är dessutom en stor beundrare av skådespelerskan Angelina Jolie. Därav gjorde hennes medverkan som den svärdfäktande gudinnan Thena att jag var extra peppad inför filmen. Dock tyckte jag det blev lite för kort speltid som hennes karaktär fick eftersom det behövdes mer fördjupning i de karaktärer som stod i centrum och skulle bära upp filmen.


Sammanfattningsvis så blev jag nöjd med det filmen “Eternals” hade att leverera. När jag först förstod att den kvinnliga regissören Chloé Zhao som gav oss filmen “Nomadland” för ett tag sedan skulle göra filmen så blev jag nyfiken. Och visst det märkes på fotot i filmen och de vackra miljöer som skapades för hjältarna. Men formen känner man igen som innehöll allt sådant man traditionellt känner igen ifrån film gjord av Marvel. Så direkt nyskapande blir det inte trots att man ser att de har tänkt utanför boxen. Exempelvis så introducerar filmen en homosexuell hjälte, den har en indier i en hjälteroll och det finns många starka kvinnliga karaktärer. Så helt följer inte filmen den skrivna formel som en superhjälte film brukar ha. Jag kan verkligen rekommendera filmen om man gillar att ytterligare en gång få följa en episk fajt med med nya gudomliga karaktärer som ska förhindra Jordens undergång. Filmen är snyggt gjord och karaktärerna är ganska välskrivna. Så 4 av 5 är mitt betyg till filmen “Eternals”.

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Onsdag 17 april 15:57

  BACK TO BLACK   Artisten och ikonen Amy Winehouse har nu fått sin historia berättad i filmen “Back To Black" som jag har var på bio och sett. Jag ska därmed berätta vad jag tyckte i denna recension. Men först lite om handlingen. Fil...

Av Paul Karlsson - Torsdag 4 april 18:31

  GHOSTBUSTERS: FROZEN EMPIRE   Ghostbusters franchisen har efter framgången med den senaste delen “Ghostbusters: Afterlife” fått sin fortsättning med filmen “Ghosbusters: Frozen Empire”. Den filmen har jag varit och s...

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 7 mars 16:23

  DEN SISTA RESAN   Radarparet Filip och Fredrik är högaktuella med en ny film som heter “Den Sista Resan”. Den filmen har jag varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen....

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards