retard-messiah

Direktlänk till inlägg 27 december 2020

FILMRECENSION: SPRING UJE SPRING

Av Paul Karlsson - 27 december 2020 17:06

 

SPRING UJE SPRING


På grund av COVID-19 viruset så har år 2020 blivit ett ganska bristfälligt bioår. Premiärer har skjutits upp på löpande band och det har därmed inte funnits så mycket valmöjligheter. Mitt sista val av film för ett sista biobesök blev Henrik Schyfferts regidebut “Spring Uje Spring”. Så jag ska nu med denna recension berätta vad jag tyckte om den filmen. Men först lite om handlingen.


Uje Brandelius självbiografiska berättelse vävs ihop med popmusik om livet och vardagen. Det är när livet tar vändningar du inte kunde fantisera om som frågan ställs på sin spets: vad är det som är värt nåt? Uje Brandelius och hans familj spelar sig själva i en film som utspelar sig under ett par sommarveckor i stockholmsförorten Bredäng.

När jag gick och såg filmen “Spring Uje Spring” så visste jag i princip ingenting om den. Det enda jag visste var att Henrik Schyffert hade regisserat filmen, att den var baserad på verkliga personer som spelade sig själva och att musiken hade en viktig roll i filmen. Denna okunskap om filmen medförde att man inte hade några föruppbyggda förväntningar vilket var positivt. Filmen visade sig vara en mycket annorlunda film som inte liknade någon svensk film som jag tidigare har sett. Den blandar humor, allvar, diskbänksrealism och musikalinslag på ett mycket effektivt sätt som medför ett unikt filmberättande som man få gånger har upplevt tidigare. I filmen får man följa musikern Uje Brandelius liv baserat på hans självbiografiska manus. Man får ta del av hans rådande 50-årskris, när han får det ödesdigra beskedet att han har blivit drabbad av Parkinsons Sjukdom och alla konsekvenser som sjukdomen medför i hans liv. Uje bjuder oss på en väldigt personlig inblick i sitt liv som till mångt och mycket berättas via hans vackra låttexter. Uje Brandelius spelar sig själv i filmen vilket också alla andra i hans omgivning gör. Och de gör de på ett imponerande sätt för att vara amatörskådespelare vilket bevisar att man inte behöver ha några scenskoleutbildningar för att lyckas leverera en rollprestation trovärdigt.


Jag kan starkt rekommendera filmen “Spring Uje Spring”. Den är en film med hjärtat på rätta stället som är väldigt gripande ibland och rolig på sina ställen. Den fångar verkligen upp vardagstristessen med de slentrianmässiga rutiner som livet innebär. Det finns även ett vackert budskap om att våga leva ut sina drömmar och inte ge upp trots att livet kanske är på väg att falla samman pga en oväntad och obotlig sjukdom och soundtracket innehåller många fina och välskrivna låtar som bara göra att man gillar filmen ännu mer. En stark fyra av fem möjliga är mitt betyg till filmen “Spring Uje Spring”.

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Onsdag 17 april 15:57

  BACK TO BLACK   Artisten och ikonen Amy Winehouse har nu fått sin historia berättad i filmen “Back To Black" som jag har var på bio och sett. Jag ska därmed berätta vad jag tyckte i denna recension. Men först lite om handlingen. Fil...

Av Paul Karlsson - Torsdag 4 april 18:31

  GHOSTBUSTERS: FROZEN EMPIRE   Ghostbusters franchisen har efter framgången med den senaste delen “Ghostbusters: Afterlife” fått sin fortsättning med filmen “Ghosbusters: Frozen Empire”. Den filmen har jag varit och s...

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 7 mars 16:23

  DEN SISTA RESAN   Radarparet Filip och Fredrik är högaktuella med en ny film som heter “Den Sista Resan”. Den filmen har jag varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen....

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards