retard-messiah

Direktlänk till inlägg 11 december 2020

KARANTÄN BOKRECENSION: MEMOIRS AND MISINFORMATION

Av Paul Karlsson - 11 december 2020 04:37

 

MEMOIRS AND MISINFORMATION


I dystra pandemitider. Vad kan var mer uppiggande än ens favoritskådespelares debutroman? Det är Jim Carrey som tillsammans med författaren Dana Vachon har skrivit den minst sagt skruvade boken “Memoirs and Misinformation”. En fiktiv berättelse samt en Hollywood saga är det enda jag på förhand hade hört om boken. Jag har precis läst den och ska nu med denna bokrecension berätta vad jag tyckte . Men först lite om bokens handling.


Jim Carrey är en vansinnigt framgångsrik och en älskad filmstjärna som nästan drunknar i pengar och privilegier, men han är också ensam. Kanske har han sina bästa år bakom sig. Kanske börjar han till och med bli tjock? Han har testat bantning, gurus och att gosa med sina israeliska vakthundar, men inget kan skingra det mörka molnet av tomhet och leda. Men så träffar han Georgie, sitt livs kärlek. Och med hjälp av filmskaparen Charlie Kaufman får Jim en roll i en gränsbrytande film som kanske kan hjälpa honom att upptäcka en ny sida av sig själv. Äntligen har han kanske funnit sin väg till en Oscar! Allt ser plötsligt ljusare ut. Men universum har kanske andra planer för honom.


Vem är Jim Carrey? I den här boken är han en karaktär. Karaktären representerar inte nödvändigtvis mig som den person ni alla känner som Jim Carrey. Karaktären representerar allmänhetens halvdana antagande kring vad kändisskap är. Karaktären representerar relationen mellan kändisskap och tyranni som inte direkt lever i ett långdistansförhållande. Boken tar tag i våra rädslor för förfallet, vår besatthet av relevans och den självsäkerhet som finns bakom vår personlighet. Allt vi uppfinner som vi bygger upp vår värld och våra egon kring. Allt det vi tror att är viktigt som kan ryckas ifrån oss i en handvändning. Och vem är du då när personligheten som du i så många år har skapat inte finns kvar. Det är Jim Carreys egna ord om boken som han har varit med och arbetat fram tillsammans med författaren Dana Vachon. Med den utgångspunkten tar man sig an en skruvad bok som man till en början trodde skulle bli en lite ångestladdad och verklighetstrogen biografi. Men så fel har jag nog aldrig haft någon gång. Boken "Memoirs and Misinformation" visade sig vara något helt annat än vad jag hade förväntat mig.


På den vägen är det i den här romanen. Man möter först en bitter Jim Carrey som ligger isolerad i sitt lyxiga hem. Han tittar på Netflix dokumentär efter Netflix dokumentär om världens förödelse. Han funderar över frågor som “Kommer någon att minnas mig när den värld vi alla tar för given inte finns mer och kommer någon ens att bry sig?”. Därifrån får vi följa hans försök att bli någon. Han möter den originella manusförfattaren Charlie Kaufman som ska göra en originell film som kanske slutligen ger honom en Oscar efter upprepade försök till djupare filmer som inte gett detta prestigefyllda, stora filmpris. Han går in i sin roll för djupt privat och trasslar in sig en massa sexorgier och otrohet. Allt i sitt sökande efter vem personen Jim Carrey är. Så tror man att boken ska hålla på fram tills de sista tre kapiteln som ändrar på allt. Då blir det plötsligt en postapokalyptisk katastroffilm där flygande tefat hotar att ta över världen. Vi får givetvis följa det hela ur Jim Carreys perspektiv med den rika kändiseliten vid hans sida. Bland annat så dyker Steven Spielberg upp och försöker spela in en verklighetsbaserad film om apokalypsen. Scientologer som Tom Cruise (icke namngiven i boken) och John Travolta dyker upp och hävdar att de hade rätt hela tiden angående världens undergång. Gwyneth Paltrow och kompisen Nicolas Cage slåss vid Jim Carreys sida för överlevnaden då allt rasar samman.


En fiktiv Hollywood verklighet sammanflätad med en postapokalyptisk saga om världens undergång är alltså det vi slutänden får. Detta skildrat på ett mörkt, satiriskt och roligt sätt. Man känner igen små fragment av Jim Carreys liv om man är påläst om honom som jag är eftersom jag beundrar honom. Men man förstår att det är en halvt verklig bild man får inspirerad av verkliga händelser. Och sedan när allt vänder och hela berättelsen mer blir som en film så får hela boken en annan helbild. Jag var underhållen enda fram till slutet av boken. Och jag förstår att den baseras på en del verkliga händelser. Jim Carrey är en skämtsam person. Men man förstår att det ligger en del mörker bakom fasaden och att han vill bli respekterad som en tyngre skådis än den han är. Filmen “Man on the Moon” som starkt kan rekommenderas är ett bevis på de tankegångar som man får ta del av i boken. Där han gick så djupt in i rollen som komikern Andy Kaufman att han blev personen även privat och började att fundera över vilket hans egna jag är och om det verkligen har existerat.


Man förstår att de tankarna ligger till grund för boken och det har verkligen gjorts något roligt av dem så att man kanske förstår Jim Carreys ibland väldigt komplicerade tankegångar lite bättre. Han och medförfattaren har gjort ett bra jobb och utrycker sig med ett enkelt språk som gör att boken är lätt att ta sig igenom. En stark femma fem möjliga får boken “Memoirs and Misinformation” av mig i betyg.

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paul Karlsson - Onsdag 17 april 15:57

  BACK TO BLACK   Artisten och ikonen Amy Winehouse har nu fått sin historia berättad i filmen “Back To Black" som jag har var på bio och sett. Jag ska därmed berätta vad jag tyckte i denna recension. Men först lite om handlingen. Fil...

Av Paul Karlsson - Torsdag 4 april 18:31

  GHOSTBUSTERS: FROZEN EMPIRE   Ghostbusters franchisen har efter framgången med den senaste delen “Ghostbusters: Afterlife” fått sin fortsättning med filmen “Ghosbusters: Frozen Empire”. Den filmen har jag varit och s...

Av Paul Karlsson - Torsdag 28 mars 15:50

  GODZILLA X KONG: THE NEW EMPIRE   MonsterVerse-franchisen om Godzilla och King Kong har nu fått sin fortsättning med filmen “Godzilla x Kong: The New Empire” som jag nu har varit sett på bio. Jag ska därmed berätta vad jag tyckt...

Av Paul Karlsson - Onsdag 13 mars 18:21

  MAY DECEMBER   Filmen “May December” som fick en Oscarsnominering i kategorin bästa originalmanus har jag nu varit och sett på bio. Jag ska därmed nu berätta med denna recension vad jag tyckte. Men först ska jag berätta lite om ...

Av Paul Karlsson - Torsdag 7 mars 16:23

  DEN SISTA RESAN   Radarparet Filip och Fredrik är högaktuella med en ny film som heter “Den Sista Resan”. Den filmen har jag varit och sett på bio och ska med denna recension berätta vad jag tyckte. Men först lite om handlingen....

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Vann rätt låt i Melodifestivalen 2012?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOK


Ovido - Quiz & Flashcards